Rocketcatheter / Rocket catheter

We zijn weer thuis.

Vandaag is Diana met ‘liggend vervoer’ naar het ziekenhuis gegaan om een permanente drain te laten plaatsen en het sinds de laatste drainage opgespaarde vocht af te tappen.

Alles ging redelijk volgens schema. Om twee uur waren we in het ziekenhuis. Daar kregen we uitleg over het gebruik van de zogenaamde rocketcatheter. Kort samengevat: aftappen door aankoppelen langere slang met zak; na drainage nieuwe dikke pleister om het permanente korte slangetje uit de buik; dit slangetje in een krul bovenop de pleister; gaasjes en grote dikke pleister daar weer overheen.

Na plaatsen van de catheter is er in het ziekenhuis bijna 5 liter ascites buikvocht afgetapt.

Na een warme maaltijd terug met een ambulance. Helaas kwam Diana’s maaltijd er vlak voor aankomst bij ons huis weer uit.

Na een boterham met gekookt ei en zoutarme mayonaise voelt Diana zich nu weer beter.

~~~

We’re back home.

Today Diana went by ambulance to the hospital to have a permanent drain inserted.

Everything went according to schedule. At  two o’clock we were in the hospital. There we were told about using the so-called rocket catheter. Very brief summary: drainage is done by fixing a long tube and plastic bag to the catheter; after the drainage a new foam pad is placed around the catheter exit; the  catheter is wound in loops and placed over the foam pad; gauze pads and a self-adhesive dressing cover it all up.

After the catheter was placed almost 5 liters of ascites fluid was drained from the abdomen.

After a hot meal we went back by ambulance. Unfortunately, the food came back out again just before we reached home. The turns and bumps were a little bit too much.

After a boiled egg on bread, with mayonaise with little salt, Diana is feeling much better now.

Liggend vervoer / patient transport

Liggend vervoer / patient transport

41 gedachten over “Rocketcatheter / Rocket catheter

  1. Wat goed dat je zo een mooie muts op had, het was een dag met bijzonder veel koude wind! Althans bij ons in Nieuwegein en voor het gemak neem ik aan dat het bij jullie ook zo was.

    Maar wat een hoeveelheid vocht weer, fijn dat dat er weer uit is, en ik hoop dat zo een permanente drain wat opluchting kan gaan geven. Zal wel een heel gedoe zijn geweest als ik dit lees, maar misschien valt het ook wel mee als alles zit. Als leek kan ik er ook niet veel van bevatten!

    Voor nu een goede nacht, hoop dat jullie een beetje kunnen slapen.
    Take care samen! Dikke kus Arja

  2. och och, 5 liter ascites afgetapt, dat zal even een opluchting geven.
    Jammer van de warme maaltijd maar als dat dwars zit kan je het ook maar beter kwijt zijn.
    Gelukkig toch even wat gegeten nu.
    Drukke en vermoeiende dag, nu weer rust.
    Ik wens jullie een goede en rustige nacht.

  3. Wat zie je er al veel beter uit , Diana .

    Wat een goede beslissing heb je genomen om voor zo een rocketcatheter te kiezen . Je kan toch ook niet met al dat vocht blijven rondlopen . Kan me voorstellen dat dat je levenskwaliteit en algeheel welzijn serieus zou beïnvloeden .

    Je ziet er best flashy uit in die dikke jas met wollen ‘ kap ‘ 🙂

    Mij lijkt het dat je toch een kleine opgaande lijn gekregen hebt vergeleken met een dikke week geleden . Dat het de goede kant op mag blijven gaan !

    Veel genietmomentjes gewenst en hou het hoofd naar boven , jij bent positief en sterk !

    Voor filosofie moesten we op school een voorbeeld nemen en daar een essay over schrijven . Ik heb het mijne over jou geschreven , iedereen was zo onder de indruk van je !

    Tot de volgende update door jezelf 😀

    Mijn complimenten aan Gerard dat hij zo lief is om ons op de hoogte te houden !

  4. Wat een perikelen. Naar om te horen dat Diana haar warme maaltijd er uit moest gooien. Fijn om te horen dat Diana na thuiskomst wel nog een lekkere boterham van ei en mayo heeft kunnen genieten. Het zal best wel vermoeiend zijn geweest voor Diana.
    Hopelijk gaan jullie nu een rustige nacht krijgen. Komt Axel morgen weer even samen met Diana’s ouders op bezoek of is dit nu te vermoeiend voor jullie?

    Voor nu wens ik jullie een rustige nacht toe. Dikke knuffel voor jullie beiden.

    Liefs, Jolanda XXX

  5. Fijn dat het allemaal goed is gegaan, op die kleine ‘hiccup’ op het eind na dan… Nu maar lekker slapen. Wens jullie allebei een goede nacht. Dankjewel voor de update Gerard. Liefs, Sé

  6. Broodje ei? Het moet niet gekker worden😉
    5 liter is weer veel, kan maar weer weg zijn!

    Droom mooi lieve Diana💞 en jij dan ook Gerard😉

  7. Hi Diana,

    It oddly seems like good news, but I hope it makes you feel better! I’m sure you can’t wait for warmer weather so you can enjoy the fresh air longer. It looks like you were bundled up very well in the photo. Be lucky you are not in Canada as it has been averaging -20 in the evenings for several weeks :).

    Take care “Cuz”

    Ziggy

  8. Bedankt Gerard, voor het verslag van gisteren en wat weer een hoop vocht. Dat moet wel verschil maken. Ik hoop dat jullie allebei goed hebben geslapen.

  9. Goeie morgen Diana!

    Als ik je op de foto zie lijkt het wel of je naar een verkleed- feesje gaat of er van thuiskomt. Mooie muts, volle lach, mooie vrouw. Volgens mij denkt die ambulance medewerker ook: wat maakt ze me nou. 😉

    Gelukkig nu weer verlost van die liters vocht. Dat noem ik al een feestje. Ik wens nu dat de drain je zulke volle buiken ide komende weken zal besparen. De beschrijving van de permanente drain door Gerard klinkt als een technisch vernuftig ding. Goede hygiene is nu belangrijk, maar daar weten de verzorgers wel raad mee.

    En dan op de valreep nog overgeven. Wat verschrikkelijk naar voor je. Zo vermoeiend ook. Had je een bakje bij je of hoort dat standaard bij de inboedel van de ambulance. Had je meteen daarna weer honger dat je thuis dat broodje ei nam, of eet je ‘ omdat het moet ‘! Ik hoop het eerste! Lekker even wat eten is ook nu nog een van de geneugten van het leven.

    Lieve Diana, Gerard en alle anderen. Jullie dwingen respect af met hoe jullie hiermee allemaal om gaan en ook ons op de hoogte houden. Het helpt mij daarnaast me voorbereiden op ook voor mij het onherroepelijke.

    Wens jullie een vredige, rustige dag dicht bij elkaar.

  10. Dank Gerard voor de update.
    Heb bewondering voor de manier waarop alles met ons delen.
    Vijf liter is wel veel. Hoop dat dit verlichitng brengt en dat jullie een goede nacht mochten hebben.
    Alle goeds voor jullie alledrie,
    tinus

  11. O Gerard, wat ben ik blij dat je moeite hebt gedaan om een update te schrijven. De hele dag was ik zo benieuwd hoe het met jullie ging. Wat fijn om te horen vooral dat Diana weer thuis is.
    Het was wederom een enerverende dag. Ik hoop dat jullie een beetje hebben kunnen slapen. Diana, wat zie je er zoals ze dat hier in West-Friesland zeggen “pittig” uit met die muts. Verstandig want het was nog best fris.

  12. Blij te lezen dat je weer thuis bent!
    Diana, jij blijft kracht uitstralen!!
    Het zal wel een hele opluchting zijn dat er 5 liter minder vocht zit en hopelijk zorgt de “rocketcatheder ” voor een blijvende verlichting.
    Heel veel bewondering voor de manier waarop jullie met de situatie omgaan.
    In gedachten bij jullie!

  13. Wat fijn dat je dezelfde dag nog naar huis kon. Alleen dat overgeven, zó naar, en je wordt er dus af en toe echt door overvallen. Onveilig gevoel moet de geven.
    Ik hoop dat de drain je een blijvend dunnere buik geeft, zit zó in de weg anders, waardoor je gemakkelijker kunt ademen, minder hoeft te hoesten en ook gemakkelijker kunt eten.
    Hoop ook dat de naweeën van de ingreep gisteren een beetje meevallen vandaag.
    Dank Gerard voor het schrijven!
    liefs, Ellen

  14. Fijn dat je die drain gekregen hebt. Wel een gedoe met afpleisteren enz. maar ja, het moet natuurlijk steriel blijven. Maar je kunt nu zelf thuis dat vocht eruit laten gaan. Dat zal zeker lucht geven en zorgen dat je je beter voelt. Wat lach je mooi op de foto ! Het is ook een bizar avontuur waar je in bent beland. Je kunt niet 24/7 treuren, je moet er de humor van blijven inzien. Anders red je het niet. Ik snap dat zeker. Blijf er maar vet om lachen hoor Diana. Want dit is toch zeker de meest absurde film ooit. Alleen zo stom dat je er zelf de hoofdrol in speelt. Kus en voor nu even uitrusten van het tripje. XXX

  15. Toch even zon toen je buiten was, zo te zien. En fijn dat je niet zittend en met een onderbreking bij een collega die op de route woont naar huis hoefde: dat had me wel heel inspannend geleken.
    Vijf liter vocht in iets minder dan drie weken, wat veel! Ik hoop dat je confortabeler kunt liggen nu, en dat het hoesten minder belastend is.
    Hoe gaat het ondertussen met Axel?

  16. Ik ben te praktisch. Ik denk dan gelijk. Beter spugen in de ambulance, dan heb je het mooi niet in je gang of in je eigen bed………. Maar waarschijnlijk hebben ze wel bakjes en is het uiteraard vooral heel vervelend voor jou. Maar die raketafvoer lijkt me wel heel fijn en alle moeite meer dan waard. En nog een echt suffe opmerking van mij, maar je ziet er echt wel goed uit op die foto!!
    Hopelijk vandaag lekker hersteld en misschien kunnen genieten van kleine dingen, maar die “dingen” mogen ook groot zijn hoor.

    Dikke zoen, Ilonka

  17. Dank voor de update, Gerard. Weer een echte Diana-lach op de foto!

    Fijn dat je weer thuis bent Diana, en het is vast prettig om van dat vocht verlost te zijn. Toen jij in het ziekenhuis was, liep ik langs jouw wijk, op weg naar de arbo-arts die voor een keertje elders spreekuur had. Vreemd om daar te zijn zonder dat jouw huis de eindbestemming was. Ik wens je een goede avond en nacht toe.

  18. Lieve Diana, wat ben je toch een sterke vrouw en een enorme doorzetter! Petje af voor hoe jij alles doet. We hebben veel bewondering voor jou. En ja inderdaad, je staat mooi op de foto.
    Je bent geen moment uit onze gedachten! Welterusten.
    XXX

  19. Lieve Diana en Gerard.

    Ik hoop dat jullie vandaag een rustige dag hebben gehad. Gisteren zal voor Diana best vermoeiend zijn geweest. Hopelijk gaat ze voordelen hebben van de drain.
    Voor nu wens ik jullie een rustige nacht toe.

    Dikke knuffel voor jullie allemaal. Liefs Jolanda

  20. Even een ochtend groet brengen waarbij ik meteen moet denken aan het gedicht:
    ‘ mark groet ’s morgens de dingen! ‘

    Hoe gaat het vanochtend? Ik hoop geen onverwachte incidenten maar rustig wakker worden en op gang komen. En blij zijn met het weer kunnen groeten van de mensen en dingen om je heen. Hoeveel rondjes vandaag om de tafel? Of zit de vermoeidheid van het ambulance uitje nog in je lijf.

    Ik vroeg me af, heeft Axel de ambulance gezien of was ie nog bij opa en oma? Hij is zo geinteresseert in dit soort ‘ materieel ‘ dat ik benieuwd ben hoe hij zal reageren als hij de foto van jou ziet! Hij had vast graag met je mee gewild als het mogelijk was geweest!

    Ben zo blij je nog steeds te mogen en kunnen begroeten!

  21. Hoi,
    Ik had al enige tijd jouw blog niet gelezen dus ik schrok behoorlijk van de laatste berichten. Wel werd ik blij van jouw prachtige glimlach, je zag er mooi uit op weg naar ziekenhuis! Ik heb jouw blog nu bij favorieten gezet dus vanaf nu zal ik weer vaker reageren! Denk aan jullie! X

  22. Hoe gaat het inmiddels met je Diana? Ben je al bijgekomen van je ambulance-ritje? merk je verschil nu het ascites vocht weer is afgetapt? Hopelijk geen andere nieuwe kwalen erbij? Ik hoop op een beetje rust in de tent voor jullie. Wanneer komt Axel weer terug?
    (voel je vooral niet verplicht te antwoorden he, het is alleen maar belangstelling, maar als je geen puf hebt te reageren, alle begrip)

  23. Goeie middag Diana.

    Ik heb vanochtend mijn rondjes al gedaan op fitness. Hoe gaat het bij jou? Ik vroeg me af of je bij je ‘ zorg-materieel ‘ een rollater nu in huis hebt. Ik vind het eigenlijk wel des Diana’s om die te hebben. Geeft immers meer onafhankelijkheid. Je kan er zelf dan een rondje mee om te tafel lopen of schuifelen. En naar douche en WC.

    Ik weet, je bent ernstig ziek, maar desondanks verbaas ik me steeds weer over je uitstraling, ( wel al wat grauw, maar een inemende lach op je gezicht en daardoor zo mooi en opgewekt) , je rest- mobiliteit, hoeveel je die ook kost, jij doet het! Hoe ben je in godsnaam die trap op- en afgekomen in die en vanuit die ambulance?
    ( ‘ kakkestoelemaaier ‘ op sterke ambulance medewerkers- armen misschien )

    Jij verrastte ons steeds weer met hoe veel beter het de laatste vijf jaar met je ging dan iedereen daar in het ziekenhuis dacht. En volgens mij verras je ons ook nu weer met hoe het gaat. Aub, blijf ons nog lang verrassen, en vooral die professionals in jouw ziekenhuis. Maar het meest je lieve gezinnetje en fam.

    Het zou zo fijn zijn als je ook nog af en toe naar buiten kon. Jullie hebben daar vast over nagedacht, over traplift, rolstoel. Of moet je tevreden zijn met een lekker zitplekje op je balkonnetje. Daar komt het zonnetje toch ook wel? Want jullie balkonnetje heeft geloof ik geen poortje wat open kan en je mee naar de achtertuin en straat kan.

    Het gaat er niet om wat ik vind. Ik gooi alleen maar balletjes op. Je vangt ze of je vangt ze niet. En eigenlijk, jouw kennende heb je ze allang zelf opgegooid en wel of niet willen vangen. Dus : so you can do, do!

    Hier moet vanmiddag nog een rondje gegaan worden. 5 maart komt Koningin Maxima het maximakanaal openen ( verlegde Z. Wilemsvaart) . Het park langs het kanaal waar zij langsvaart denk ik is mooi aangeplant. Ik ga die dag niet wuiven naar haar, maar ga het vanmiddag maar eens bewonderen. Zo, jij bent met dit laatste berichtje weer even buiten je huis en bij de wereld buiten 😉 .

    En wuif jij maar lekker maar je kennissen die met hun kindjes langs jouw raam lopen. En de oudjes ook niet vergeten he!

  24. Lieve Diana, Gerard en Axel.

    Ik kom jullie even een warme knuffel geven en jullie alvast een fijne avond en een rustige nacht toe.

    Dikke knuffel,
    Liefs, Jolanda

  25. De dagen rijgen zich aaneen. Maar elke dag die erbij geregen wordt is er weer een! Mij lijkt dat je in deze fase van je proces vaak vergeet welke dag het is.Meer in het nu leeft .

    Of houdt het opgeschreven zorgschema en zorgverslagje van de thuiszorg je vanzelf daarover bij de les! En straks, als Axel weer naar school moet, hij ook natuurlijk.

    Ik zal het maar zeggen, vandaag is het zaterdag, begin van het weekend. Voelt zo’n weekend nog anders voor je als doordeweekse dagen? Minder zorg in huis misschien, meer bezoek op het programma, Axel weer om je heen. Met zijn drietjes huiselijk samen.

    Ik wens jullie liefdevol samenzijn en een weekend zonder onverwachte nare dingen.
    Zorg goed voor jezelf Diana en voor elkaar.
    Kus!

Geef een reactie

