Legodag en daarna paniek / Lego day and then panic

Gisteren begon goed. Axel houdt van Lego. Hij kan heel netjes bouwtekeningen volgen. De Lego-brandweerkazerne heeft hij in een dag gebouwd. “Ik heb heel hard gewerkt”, zei hij trots. Het was nog best moeilijk, met schuifdeuren en alles.

Ik had een goede dag tot twee uur. Toen besloot ik nog een flesje ijskoffie (drinkvoeding) te nemen. Dat viel volledig verkeerd. Ik moest hoesten, kokhalzen, gaf slijm op en durfde niet meer te drinken. Na het een paar uur aangezien te hebben, belden we toch de oncologieafdeling. Met de mededeling dat ik absoluut niet opgenomen wilde worden.

De arts adviseerde Oxynorm, tegen het hoesten. Dat hielp niet, ik heb nog de halve nacht gehoest, maar kokhalsde niet meer.

Ik beperk het praten nu, hou bezoek echt heel kort en probeer meer te rusten.

Nu mijn mond vrijwel genezen is, kost eten me gelukkig veel minder tijd en energie.

Ik ben geschrokken hoe acuut het slecht kan gaan. En in het weekend of ’s avonds heb je geen idee welke arts je treft. Woensdag komt de huisarts hier, die is dan terug van vakantie, en kan ik dit soort zaken ook met haar doorspreken.

~

Yesterday started well. Axel loves Lego. He can follow construction instructions very well. He built the Lego fire station in a day. “I worked very hard”, he proudly said. It was pretty difficult, with sliding doors and all.

I had a good day until 2 pm. Then I decided to take another bottle of ice coffee (medical drink). It became a disaster. I had to cough, threw up slime, and did not dare to drink anymore. After a few hours, we called oncology. And told them I did not want to be taken into the hospital.

The weekend oncologist advised Oxynorm against the coughing. That did not help, I coughed half the night, but I no longer threw up slime.

I restrict talking, keep visits very, very brief and try to get more rest.

Now that my mouth is basically cured, eating costs less time and energy.

It scared me how acute my situation worsened. During weekends or evenings you have no clue which doctor you get. The general practitioner will be here on Wednesday, after her holiday, and I will discuss these matters with her.

DSC04116 resized

41 gedachten over “Legodag en daarna paniek / Lego day and then panic

  1. Net nog een reaktie onder het vorige log geplaatst. Wat kijkt Axel trots, fantastische foto van de mooie kazerne. Ik wens jullie een goede nacht.

  2. Prachtig kasteel en een trotse Axel op een zeer ontroerende foto.
    Diana ik schrik ook echt hoe snel je toch ineens heel erg achteruit gaat.
    Sterkte weer en ik hoop op een goede en rustige nacht voor je.
    Liefs

  3. Wat een lieve foto van jullie twee. En wat goed dat Axel de kazerne zo snel in elkaar heeft gezet.

    Ik stuur je powerstraaltjes voor de nacht, Diana. Hoop dat je goed kan slapen.
    Ook voor Gerard een dosis powerstralen.

    Liefs,
    Odina.

  4. Hey Diana ,

    natuurlijk is jouw wil wet ! De oncologie-afdeling is verplicht jou de beste zorg te geven of dat nu via telefoon of in persoon is . Thuis tikt het klokje zoals het nergens tikt dus erg begrijpelijk dat je thuis wilt blijven .

    Wat een rottige hoest ! Zouden andere drankjes misschien helpen ? Ik weet dat mijn oma nutri – drinks nam met vanille smaak . Als ze daar geen zin in had werd het suikerwater .

    Wat schrik ik wel van de veranderingen tegenover je update onder Taxol een maand of acht geleden . Toen je spekkoek gaan eten was om de respons te vieren . Je straalde helemaal ! Niemand die zou zeggen dat je ziek was .

    Toch moet ik zeggen dat je er veel beter uitziet dan mijn oma tijdens haar laatste drie maanden ( toen ze bestraald was tegen haar dwarslaesie klachten ) .

    Enerzijds heb ik hoop dat je het nog wel een tijdje trekken mag en opfleuren zal , anderzijds word ik droevig van je eigen ervaringen .

    1 ding staat wel vast : wat een prachtig tafereel tussen moeder en zoon , wat een liefdevolle band . Eeuwige liefde blijkt hieruit .

    Daar doet noch je ziekte , orgaanfalen of andere bijwerkingen afbreuk aan .

    Ik zend jou een warm , wollen deken van liefde en emotionele stabiliteit voor de komende periode .

    Geniet van elk moment , in het nu .

    Voor vannacht hoop ik dat je als een roosje slaapt en de liefde van iedereen naar jou toe voelen kan . Dat is machtiger dan eender wat .

    XXX

    Vincent .

  5. Lieve Diana,
    Axel begint steeds meer en meer op jou te lijken. Mooi om te zien en zo waardevol dit fotomomentje van mamma en haar zoon!!

    Ontzettend knap van hem dat hij de kleurige Lego-brandweerkazerne zo snel kon bouwen mbv de bouwtekening: de indicatieleeftijd is immers v.a. 6 jaar!
    Axel is ook hierin behoorlijk voor op zijn leeftijdsgenootjes, net als op andere vlakken.

    Ik schrok eerst wel even om jou zo in bed te zien liggen ondanks het feit dat ik weet dat jouw bed in de woonkamer staat.
    Ook omdat jouw gezicht best is veranderd t.o.v. jouw profielfoto. Dit bedoel ik niet kwetsend, het is meer een gevoel vanuit mij.
    Na enkele ogenblikken was ik eraan gewend en kan ik naar volle overtuiging schrijven dat ik blij ben jou te zien, zoals je nu bent, bij jouw schriftelijke ‘gesprek’ met ons.

    Heftig dat de drinkvoeding zo verkeert viel door de hoestbui, dat is schrikken!
    Ja, en zoiets gebeurt net als jouw vaste arts(en) geen dienst hebben natuurlijk…
    Hopenlijk helpt de hoestprikkelonderdrukker en overkomt je dit niet meer. Misschien was de vloeistof wat te koud? Of kun je eens een ander soort rietje proberen om te testen of het wat uit maakt?

    Ik verwacht geen antwoorden op mijn vragen. Het weten dat je onze reacties leest of voorgelezen krijgt is genoeg hoor.

    Een rustige nacht met voldoende slaap wens ik je toe zodat je kunt genieten van de lichtpuntjes van jou en jouw mannen.
    ‘Collecting and making memories for keeps’.

    Een warme dikke knuff van Elsbeth

  6. Lieve Diana, dat is zeker schrikken en dan waarschijnlijk gaat het ineens slecht op basis van iets wat je geheel niet verwacht, ongrijpbaar en angstig. Gelukkig is het weer achter de rug.
    Wat heeft Axel dat knap gemaakt. En gezellig zo heel dicht bij jou. En ik had ook al eerder willen schrijven (verjaardagsfoto’s): wat lijkt hij op jou! Hij heeft dezelfde prachtige lach als jij!
    En natuurlijk wil je niet worden opgenomen. Je hebt een heerlijk plekje en voor jullie alledrie is dit het fijnst. Gaat Axel wel naar school vandaag? Duim voor je dat er geen incidenten meer komen voor je huisarts terug is. Hou je taai!

  7. He jakkie, dat is schrikken. Ik kan me voorstellen dat je daar bang van wordt. Ondanks alles is de foto bijzonder. Wat een heerlijk mannetje is Axel en wat een schitterend bouwwerk. Je bent een bijzondere vrouw, Diana ! Take care xxx

  8. Vreselijk en heel angstig dat hoesten, snap dat je dan niet verder durft te eten.
    Gelukkig dat het weer wat beter gaat, sterkte meis!

  9. Lieve Diana.

    Ik hoop dat een rustige nacht hebt gehad. Wederom kom ik jou, Gerard en Axel een zachte knuffel geven.
    Hopelijk kunnen jullie vandaag genieten van elkaar en iedereen die jullie dierbaar is.

    Liefs, Jolanda

  10. Lieve Diana, ik hoop dat je een rustige nacht gehad hebt, wat een schrik weer, gewoon, van een slokje drinken… het lijkt zo normaal. Wat is Axel toch een prachtig ventje! En wat een concentratie heeft hij dat hij die brandweerkazerne bouwt in zijn eentje in een dag!

    Het is hier vanochtend flink koud (ik woon nu halverwege ons provinciestadje en jouw woonplaats) en overal ligt een mooi laagje wit overheen, bij jullie misschien ook wel? Hoop dat je kunt genieten van het uitzicht!

    Liefs, Monique

  11. Wat enorm knap dat Axel die brandweerkazerne zo in elkaar heeft gezet zeg!

    Door hoe het met jou gaat heb je geen updates van mij meer gehad.
    Dit hoesten tot je hele lijf kokhalst en je zelfs moet spugen is wat mijn probleem was.
    Ik zeg was want sinds woensdag is dit over.
    Ik stuur je daar even een berichtje over op je tel maar weet dat je hier leest.

    Fijn dat je eigen huisarts er weer is. Dat korte lijntje heb je nu juist zo hard nodig.
    X

  12. Moeder en zoon naast de Lego-kazerne, die Axel zo handig in elkaar heeft gezet. Techneutje in de dop! Heel naar dat je je later op de dag zo slecht voelde, enorm schrikken lijkt me en ook heel confronterend. Ik stuur powerstralen in jullie richting en hoop op een rustige, liefdevolle en comfortabele dag voor jou.

  13. Wat een narigheid, hoesten en kokhalzen kunnen zo benauwd en angstig maken. Ik hoop dat je vandaag een beetje bijkomt daarvan en dat drinken weer een beetje lukt. Axel is hardstikke slim, en knap dat hij ook het geduld ervoor kan opbrengen! De foto is ontroerend. Je voelt de onzichtbare draadjes tussen moeder en zoon. Laaf je vanaf je plek bij het raam aan het mooie heldere winterlicht van vandaag. Sterkte!

  14. Lieve Diana, ik hoop dat het hoesten toch wat afneemt.
    Wat heeft Axel dat knap gedaan!
    Ik wens je veel sterkte en een goed gesprek met je eigen huisarts woensdag. Liefs, Nora

  15. Met een traan in mijn ooghoek en een glimlach om mijn mond lees en zie ik je update.
    Dank je dat we nog zo dichtbij je mogen komen.

    Wat een nare benauwende en paniekbezorgende aanval had je ineens. Is het er bij 1 gebleven? Was het echt wel het hoesten wat het triggerde, want de echte oorzaak weten helpt in de toekomst voorkomen misschien? En natuurlijk wil je niet onnodig naar het ziekenhuis.

    Fijn dat je HA woensdag terug is en langskomt. Heeft ze geen vervanger aangewezen voor als zij er niet is? Zou ik wel willen hebben, want juist bij dit soort dingen moet een HA. naast je staan en zonodig samen met jou met het ziekenhuis overleggen.

    AXEL, Wat kan je toch al goed en prachtig bouwen. Je kan eigenlijk al wel een bouwdiploma krijgen! Ik zal je brandweerkazerne aan Noa laten zien. Je spidermanfoto’s vond ze ook al zo stoer!

    Lieve Diana, een confronterende maar oh zo lieve en ontroerende foto die je van jou en Axel laat zien. Ik koester jullie in mijn hart!

    Nog steeds raak ik er niet over uitgepraat hoe snel je situatie omkeerde. En dat ook mij zoiets kan overkomen. Maar nu het zo is kan niet anders dan zeggen hoe ik je respecteer in hoe je ook hier weer je weg in vindt. Een amazone waardig. Veel liefs voor jullie allen.En hopelijk nu even een rustige dag zondere nare incidenten. Dat wens ik je zo!

  16. Lieve Diana, van rust naar paniek en weer terug. Ik kan me zo goed voorstellen dat je wil dat je weet wie je kan en mag benaderen als er weer wat is… Ik hoop echt dat jouw huisarts er voor je is. Een beetje houvast van iemand dit je kan vertrouwen. Het is je zo gegund. Mooie rustige lego-ochtenden gewenst. XXXX Esther

  17. Lieve Diana, arme schat. Wat naar dat het ineens zo slecht kan gaan. Je wil dan toch het liefst een vertrouwde arts die weet wat en speelt en die je rust kan geven.
    In gedachten ben ik steeds bij je (net als iedereen hier waarschijnlijk), in de hoop dat dat je goed doet. Veel liefs

  18. Lieve Diana, wat een mooie foto van jullie twee! Wat bijzonder dat je die erbij post want ja, van de ene kant: je bent nog ‘gewoon’ Diana, maar van de andere kant laat het ook de ernst van de situatie zien (ondanks je dappere en oprechte lach!)!
    Ik leef ontzettend mee.
    Wonen op Borneo voelt nu extra ver weg merk ik…
    Heel veel liefs, Marja

  19. Wat een onveilig gevoel moet het je geven, dat je je ineens zo beroerd kunt voelen en dat je er dan eigenlijk ook niks aan kunt doen. Behalve iets wat echt tegen het hoesten helpt (hoge dosering codeïne!). Ik hoop dat je dat aangeboden zult krijgen. Dan komt er weer rust. En vooral eten wat jij lekker vindt. Maar eng is het wel want eten en drinken, ja dat moet natuurlijk wel.
    Axel is een prachtig kind en superknap ook!

  20. Lieve Diana,

    Wat een ontroerende foto van jou en Axel.

    Ik weet gewoon niets te zeggen. Ik vind het zo erg dat je gezondheid ineens zo hard achteruit gaat, en ik zou willen dat ik de tijd stil kon zetten, of kon toveren, maar helaas… Ik sluit me aan bij wat Annie schreef. Ik kan niet anders dan diep respect hebben voor de manier waarop je je bus (nog steeds!) bestuurt en de weg aflegt die je moet afleggen, ondanks alle hobbels… Ik hoop dat je voelt dat er heel veel passagiers meerijden in jouw bus: je gezin en je familie en vrienden voorin, en alle anderen die met je meeleven, inclusief de lezers van je blog, achterin en op het dak. 😉

    Ik hoop dat je geniet van deze zonnige winterdagen en van Axels Legokunsten.

    Marieke

  21. Kan je geloven dat ik heel veel aan jou gedacht hebt dit weekend? Zo jammer dat ik niets voor je kan betekenen… Wat leuk die brandweerkazerne, je zoontje is zo’n heerlijk ventje! Maar wat beangstigend was dat kokhalzen en hoesten… je zou toch echt een beroep moeten kunnen doen op iemand in die situaties, kan je geen vervangend huisdokter laten komen? Of gewoon een huisdokter opbellen die bereid is langs te komen? Misschien kan die dan toch iets geven wat helpt, en je erdoor helpen. Zo nog tot woensdag doorgaan vind ik niet fijn… Ik woon nu wel in België, en heb er geen idee van hoe alles in Nederland in zijn werk gaat. Maar het is fijn te weten dat er in noodsituaties direct iemand aan j bed kan staan… Ik wens je nog heel veel sterkte en mooie momenten met je prachtige mannen toe.

    Sigrid

  22. Diana,

    diep respect voor je! Dat dat hoesten schrikken was, is te begrijpen. Net nu het beter gaat met je mond. Dank voor het delen van je verhaal.

    Wat is Axel een heerlijk mannetje.

    Er wordt aan jullie gedacht!
    tinus (Groningen)

  23. Schrikken zeg…hopelijk weet de huisarts raad, zodat je een eerste hulp-doosje bij de hand kunt houden ‘voor het geval dat’. Ik hoop dat je vandaag een betere dag hebt en weer wat hebt kunnen eten. Wat is Axel toch een lekker joch en echt een slimmerik,- zo klein als hij is, snapt hij meer van bouwtekeningen dan ik! 😉

    Denk aan je, liefs en sterkte wijffie,

    Zilver

  24. Wat een ontroerende foto Diana! Je ziet ahw de liefde tussen jullie twee. Koester deze momentjes. Axel zal ze niet vergeten!
    Ben blij dat je zijn 5e verjaardag hebt meegemaakt. Wie had dat kunnen denken vijf jaar geleden! Maar wat had ik je graag gegund dat je de volgende vijf jaar ook zou mogen meemaken. Helaas is het anders…
    Ik hoop dat de pijn en ongemakken beperkt blijven en je nog goede momenten met elkaar hebt.
    Sterkte alle drie!

  25. Lieve Diana, wat een prachtfoto….zo ontroerend. Ik moet wel zeggen dat ik ervan schrik, sorry…..het is ook een tijdje geleden dat ik je i.r.l. heb gezien. Ik zie wel de kracht in je ogen….dat wel….
    Wat een heerlijk ventje heb je toch…tis nu vakantie toch? Lekker samen genieten. Knap hoor dat hij de bouwtekeningen kan lezen….dat beloofd wat😉
    Fijn dat je eigen huisarts er woensdag weer is…toch fijner. Ik hoop dat je een goed gesprek met haar kunt hebben en dat ze wat kan aanbieden.
    Is sprayen een optie voor je misschien?

    Ik denk aan je…..droom mooi voor straks!

    Dikke kus, Tinus….
    Ik zie dat er meerdere zijn….😉 deze is Shitty😇

  26. Lieve Diana, je straalt nog veel kracht uit ondanks je zwakke toestand. Toen we je leerden kennen bij ons in Bergen op Zoom moest je ook zoveel hoesten, weet je het nog? Wij hebben thuis dezelfde brandweerkazerne, maar Milan en Raul konden dat nog niet alleen op die leeftijd. Ook hier in Oostenrijk denken we steeds aan je, en ook aan Gerard en Axel. Liefs van ons vieren!

  27. Lieve Diana, vanmiddag moest ik aan je denken, toen ik op bezoek was in het gebouw van je werkgever.
    Wat trotse moeder en een trotse zoon op de foto! Dat de dag daarna zo’n akelige, benauwde wending zou nemen, is nog nergens aan te zien. Het klinkt heel beangstigend, wat je beschrijft.

    Veel sterkte en succes met het vasthouden aan je voornemen meer te rusten – dat lijkt me een lastige voor je.

  28. Goed om jullie te zien. Mooi dat Axel je bij zich had op zijn verjaardag 🙂

    Ik snap dat je schrok, maar het is ook fijn om in een bijzin te lezen dat je mond al veel beter is. Hopelijk gebeurt het niet opnieuw.Er is de laatste dagen mooi zonnig weer geweest. Ik hoop dat je de kans gehad had om je even in de zon te koesteren.

  29. Lieve Diana,

    Toen ik het nieuws las dat je uitbehandeld was, kreeg ik echt kippenvel. Dacht het is niet waar.
    Na de reactie van Annie ben ik gaan kijken naar de foto’s op de site van de amazones.
    Wat zag je er eerlijk gezegd niet goed uit.

    Doet goed van nog een leuke foto van jou te zien met jouw zoon.
    Je ziet er naar mijn mening nu beter uit.
    Ben blij dat het ietsiepietsie beter gaat.
    Hou vol he meisje.

    Ben er mij wel van bewust dat het een verloren iets is. Helaas.

    Je bent een inspiratiebron voor allen.

    Wens je nog een zo lang mogelijke tijd toe met allen die jou lief zijn.

    Heel veel liefs!

  30. Lieve Diana. Hopelijk voel jij je al wat beter en hoef je niet meer zo te hoesten.
    Ik wens je ook nu weer een rustige nacht toe en geef jou, Gerard en Axel een warme knuffel.

    Ik zou zo graag een toverstok hebben die alle narigheid weg zou kunnen toveren. Helaas kan ik dit niet…. Maar ik hoop met heel mijn hart dat jullie samen nog heel veel mooie momenten en mooie herinnering mogen koesteren.

    Dikke, liefdevolle knuffel XXX
    Liefs Jolanda/bloempje01 ( amazones )

  31. Lieve Diana,

    Weet even niets te schrijven, wat een ellende, die schrik, Dat hoesten zoals je omschrijft en dat je bang bent opgenomen te moeten worden. Fijn dat de HA er weer is. Sterkte en een zachte dikke knuffel van mij, Denk aan je.
    Kus Mariska

  32. Beste Diana, ik vind de juiste woorden niet (vind dit alles zo erg voor jou…) maar ik stuur jou een warme knuffel… en wens jou veel mooie momenten met je gezin. Dat je mag genieten van de kleine dingen vrij van pijn. Xxx
    Liefs
    Lucretia

  33. Misschien wel fijn, wat rust na die drukke feestweek. Om jullie kracht weer wat terug te vinden. Ik hoop dat je de zon ziet en en Gerard en Axel en andere ‘lieven’ om je heen zijn. Intussen stuur ik nog wat powerstraaltjes jullie kant op. xxx

Geef een reactie

