Scanuitslag / Scan result

Tijdens de bloedtransfusie kwam de oncoloog op bezoek, direct na haar poli. Met een printje van de scanuitslag, “want die wil je vast wel hebben”.

Het slechte nieuws is dat ik inderdaad ascites heb, waarschijnlijk een paar liter. Daar staat tegenover dat alle andere uitzaaiingen (lever, long, botten) wel stabiel zijn op vinorelbine. Dat klopt ook met de eerdere bloeduitslagen en met hoe ik me verder voel.

De oncoloog stelde voor om het ascitesvocht af te tappen. Dat kan vanmiddag nog. Woensdag krijg ik dan weer vinorelbine, omdat dat op de meeste uitzaaiingen goed werkt.

Als de ascites snel terugkomt, en dat risico is wel aanwezig, moet ik switchen naar een ander type chemotherapie, mogelijk iets met platina. Reden is dat ik dat soort chemo’s nog niet eerder heb gehad. Eribuline, wat eigenlijk mijn voorkeur had, lijkt teveel op vinorelbine en is nu geen logische keus.

En nu wacht ik op mijn ziekenbezoek, want Gerard, Axel en mijn ouders zijn onderweg naar het ziekenhuis. Het wordt een latertje vandaag, al dacht de oncoloog dat het nog wel in de dagdienst zou lukken.

The oncologist came to see me during the blood transfusion, right after seeing her patients at the ward. She brought a print-out of my scan, “because I assumed you’d want it”.

The bad news is that it is ascites indeed, probably a few litres. On the other hand, all other mets (liver, lung, bones) are stable on vinorelbine. This is in line with the blood results and with how I generally feel.

The oncologist proposed to tap the ascites. It can be done today. I will get another round of vinorelbine on Wednesday, because it works well on most mets.

If the ascites quickly returns, and that is very well possible, I will have to switch to another type of chemotherapy, possibly one containing platinum. The reason is that I have not had that type of chemotherapy before. Eribuline, my own preference, is too similar to vinorelbine and not a logical choice right now.

And right now I am awaiting my visitors, because Gerard, Axel and my parents are on their way to the hospital. It is going to be late today, though the oncologist thought it could still be finished in the day shift.

15 gedachten over “Scanuitslag / Scan result

  1. O wat super dat je nu de uitslag hebt en niet meer in spanning hoeft te zitten.
    Wel balen dat de uitslag zo dubbel is.
    Maar weer positief dat je vandaag meteen gepuncteerd kan worden.
    Sterkte

    (Ik hoop dat het bericht nu wel geplaatst wordt)

  2. Even bij lezen en veel gebeurd op korte tijd…
    Goed dat je zo snel al de uitslag kreeg en positief dat de uitzaaiingen stabiel gebleven zijn!
    Hopelijk brengt het aftappen van het vocht de nodige verlichting en blijft het nog een hele tijd weg.
    En die transfusie zou je toch ook een ‘boost’ moeten geven.
    Veel moed Diana, hopelijk kan je het allemaal een plaatsje geven en op wilskracht verder doorgaan.
    Knuffel!

  3. Nou, dat is wel heel efficiënt werken zo!
    Wel zwaar bale hoor, die ascites. En je leverwaarden zijn toch binnen de grenzen? Vocht wordt wel onderzocht, toch?
    Ik hoop dat het je verlichting geeft als je deze last (voor hopelijk een tijd) kwijt bent.

  4. Ik heb geen medische achtergrond maar vroeg me de afgelopen dagen toch al enkele keren af of al dat vocht in je buik niet kan zijn ontstaan door de extreem geïrriteerde darmen? Alle onrust daardoor? Voor nu: goed nieuws dat er verder geen uitzaaiingen zijn. Ben nog wel erg benieuwd naar of het vocht gewoon vocht is of toch iets anders? Heb je enig idee wanneer je dat hoort? en wat fijn dat je ouders en Axel en Gerard straks naar je toe komen. Even samen bijkomen van weer een nieuwe ontwikkeling, goed of slecht? Sterkte met de punctie straks. xxx

  5. Wat fijn, stabiel in lever, longen en botten. Maar die ascitis, ik was er wat bang voor maar hoopte zo op een andere oorzaak. Hoop dat je er gauw van verlost wordt. Nog meer hoop ik dat het wegblijft.

    Wat veroorzaakt eigenlijk die ascitis als je verder stabiel bent? En welke chemo heeft een platina-basis? Het wordt er allemaal wel ingewikkelder en bewerkelijker door. Maar jij snapt het vast allemaal goed en handelt dienovereenkomstig.

    Fijn dat je nu niet alleen daar in dat ziekenhuis bent. Zo’n punctie lijkt me heel wat . De steun van gezin en fam heb je nu hard nodig.
    Zijn ze er al?

    Van mij een warme knuffel en hartjes onder de riem.
    Leef erg met je mee!

    1. Tjonge wat een dag weer, ik hoop dat je gauw effect voelt van de transfusie. Ik hoop dat de punctie enigszins mee viel en je je wat opgelucht voelt zonder de dikke buik. Toch ascitis terwijl uitzaaiingen (gelukkig) stabiel zijn. Dat laatste is goed nieuws natuurlijk! Ik hoop dat je weer omhoog kunt kijken en je wat beter gaat voelen. Laat je maar lekker vertroetelen, dat heb je meer dan verdiend na zo’n zware week. Sterkte!

  6. Zucht……het vermoeden was er al. Waardeloos dat het nu bevestigd is. Maar wel goed dat de rest stabiel blijft. Dat is dan weer fijn in te horen. Sterkte meis

  7. Jij en je oncoloog hebben weer goed beoordeeld en gehandeld. Maar wat naar en onwerkelijk dat dit ineens is opgetreden.
    Hopelijk is de oorzaak snel duidelijk en is er goed iets aan te doen. En voel je je ook gauw weer beter.
    Veel sterkte!

  8. Ik was druk met mijn eigen ziekenhuis dingen, en lees nu dat t bij jou ook even hectisch is zeg! Jee, ik hoop dat t toch allemaal een beetje wil vlotten. En wat goed dat je oncoloog jou kwam opzoeken met de uitslag! Ik hoop dat het ascitesvocht laaaaaang wegblijft!

  9. Wat een rottige start van 2015. Ik hoop dat je nu thuis in je eigen bed ligt te slapen, en je weer wat beter voelt of op z’n minst je snel beter gaat voelen.

Geef een reactie

