Hels / Hellish

In het ziekenhuis heb ik een helse ochtend doorgebracht.

Aan de oncoloog had ik gisteren telefonisch al laten weten dat de laxeermiddelen niet helpen. Ook de zwaardere medicijnen gaven na anderhalve dag geen resultaat. Af en toe ga ik wel naar het toilet, maar mijn buik wordt niet dunner en blijft hard aanvoelen.

Ze wilde me graag zien, vanochtend voor haar spreekuur, en toen ik bij het ziekenhuis aankwam scheen de maan nog. Ik was in ieder geval warm gekleed, want ik pas een van Gerards jassen en hoef niet meer in mijn dunne regenjack over straat.

De oncoloog bevoelde nogmaals mijn buik en adviseerde een klysma. Dat kon op de chemo-afdeling, voorafgaand aan de kuur. Na het klysma moest ik inderdaad naar het toilet, maar omdat er geen ‘harde stukken’ meekwamen, adviseerde de verpleging een ander / hoger klysma. Ook daarmee kwam geen harde ontlasting mee, dus ik betwijfel of ik er iets mee ben opgeschoten.

Het liep tegen enen. Ik had inmiddels buikpijn, rugpijn, kramp, niets gegeten en ik werd misselijk. Ik belde Gerard of hij me met de auto kon halen.

Nu mijn buik niet dunner is geworden, wil de oncoloog alsnog de CT-scan volgende week doen in plaats van in februari, tenzij mijn buik de komende dagen alsnog dunner wordt. Ze wil weten wat er in mijn buik aan de hand is.

Met de secretaresse heb ik afgesproken dat ik contact opneem als ik mijn winterjas weer kan dichtknopen. Zo niet, dan ga ik maandag door de scan.

~

I spent a hellish morning at the hospital.

I had informed my oncologist by phone that the laxantia don’t work. Even the heavier stuff gave no result after a day and a half. I do go to the toilet from time to time, but my abdomen remains swollen and hard.

She wanted to see me at the ward. The moon was still shining when I arrived. I was dressed warmly, because I fit one of Gerard’s coats and no longer walk the street in my thin rain jacket.

The oncologist did another physical examination of my abdomen and advised an enema. It could be done at the chemotherapy division, just before the IV. I did go to the toilet afterwards, but had no hard stool at all. The nurses advised another / higher enema. That did not produce any hard stool either, so I wonder if it was beneficial.

It was almost 1 pm. I had abdominal pain, back pain, cramps in my belly, no food at all and I got sick. I called Gerard if he could pick me up by car.

Now that my abdomen remains swollen, the oncologist wants to reschedule the CT scan to next week instead of February, unless my tummy flattens in the coming days. She wants to know what is going on.

I agreed with the secretary that I will contact her if I can close my winter coat again. If not, I will have a CT scan on Monday.

32 gedachten over “Hels / Hellish

  1. Het houd ook maar niet op hé!
    Ik herinner mij van de 1e keer chemo, dat ik darmkolieken kreeg door het wegblijven van de ontlasting. Geen leuke ervaring, dus kan ik wel een beetje indenken wat je voelt, sterkte!!

  2. Oh bah zeg, dat klinkt wel heel erg vreselijk. En dat is het ook omdat je daarnaast toch steeds die spanning hebt: is het niet wat anders. Ik hoop dat het zich voor maandag oplost. Krijg je maandag wel meteen de uitslag van de scan?

  3. Ohhh lieve Diaan….dat klinkt als een kl%€$#@@te ochtend. Ik blijf hopen dat het “gewoon” toch de ontlasting is wat je nu zo dwars zit…..ik duim voor je….

  4. Wat een ellende! Ik heb met je te doen, onwillige darmen zijn zo pijnlijk en naar. Maandag lijkt me nog zo ver weg zo zonder oplossing of diagnose van het probleem. Ik wens je snelle opluchting toe.

  5. Wat vreselijk dat het alleen maar erger wordt.
    Het klinkt misschien vies maar met een latex handschoenen aan zelf de eerste harde stukken eruit halen ?
    Kan me voorstellen dat je ondertussen ook ten einde raad bent.

    1. De verstopping lijkt vrij hoog te zitten, in het rechte stuk van de dikke darm. Rechts onder mijn ribben zeg maar.

      Vinorelbine heeft als bijwerking dat de peristaltiek van de darm afneemt. Movicolon moet dat overnemen.

  6. Wat een ellende, je zal al van alles geprobeerd hebben om natuurlijk van die zooi af te komen (speltbrood ?) Ik duim dat er snel een oplossing komt en jij snel weer je eigrn winterjas aan kan.

  7. Diana toch, wat zwaar allemaal. Hier word je niet vrolijk van, eerder gestresst en angstig. Ik hoop dat je vannacht al veel van je ‘ last ‘ kwijt bent geraakt. Gelukkig dat ze al gauw scannen als het nodig mocht zijn. En zonodig de scan versnellen hoor! Jij weet wel hoe je dat voor elkaar moet krijgen.

    Fijn dat Gerard zo snel dicht bij je kon zijn.
    Ik hoop op gauw betere berichten .
    Want dan gaat het jou ook weer beter.
    Voor nu : VEEL STERKTE

  8. O wat vreselijk naar. Moet je niet ‘gewoon’ snel een echo om te kijken waar je darmen (bij wijze van spreken) in de knoop zitten? Want wachten tot de CT-scan, is dat wel te doen?

    1. De scan is maandag al. Ik heb om een röntgenfoto gevraagd, maar ze vond dat ze daar te weinig op zag.

      Punt is dat je op een foto/echo wel een verstopping kunt zien, maar als het toch geen verstopping is, kun je niet goed zien wat het wel is.

  9. Pfff…. Diana, wat een ellende. En dan de onderhuidse spanning erbij. CT-scan naar voren, terwijl die ‘lekker’ pas in februari weer aan de orde was. Ben je ook weer erg slap na de kuur? Want dat komt dan nu wel dubbel hard aan, waarschijnlijk.

  10. Wat een ellende zeg. En dan nog de extra spanningen erbij van een naderende scan…Wat hierboven ook al geschreven wordt kan je inderdaad niet om een echo vragen. Nog 9dgn wachten op een uitslag is wel heel erg lang in deze situatie… Hoop dat het snel los komt en je van die pijn verlost bent!

  11. Pff…had gehoopt hier een heel ander verhaal te kunnen lezen!
    Ik duim heel hard dat de verstopping snel opgelost geraakt!!
    Misschien toch proberen de wachttijd tussen de CT en de uitslag te verkleinen.
    9 dagen extra spanning lijkt mij verschrikkelijk lang…maar je bent mondig genoeg om daar iets aan te doen als jij het niet ziet zitten.
    Dat je die winterjas snel weer kan dichtdoen!!!

    1. Ik ga het proberen. Vandaag ben ik sowieso niet fit, de dag na de kuur.

      Ik wil niet weer met de oncoloog bellen. Ze heeft gelijk dat ze de reden van de gezwollen buik wil achterhalen, alleen had ik bij een scan op woensdag wat meer hersteltijd gehad.

  12. Hoi Diana, wat een rot nieuws. Gewoon balen. Ik hoop echt dat de klachten dit weekend iets afnemen. Lijkt me echt een rot gevoel (ik vermijd maar even andere woorden…). Sterkte, Frank

  13. Nog geen berichtje dat jij veel op de wc zit omdat alles goed aan het doorstromen is. Met movilon, klysma’s zou dat eigenlijk toch wel moeten. Ook ik maak me zo langzemerhand nu wel zorgen of er iets anders speelt. En wat dan ?’ ascitus, darmafsluiting ? Als je onntlasting nog niet is ggan doorstromen noet het in mijn ogen nu toch wel zo snel mogelijk duifelijk worden wat het dan wel .is

    Wat krijgt Axel hier allemaal van mee? En hoe reageert hij op mama’s onmogelijk niet te tonen ‘ lasten ‘? En niet teveel kuurlast van de vinorelbine er nog bij? Of weer hoge koorts?

    Al met al heel zware tijd Diana.
    Liefs en veel powerstralen voor jou!

    1. Annie, natuurlijk heb ik geen darmafsluiting. Na een klysma moet je ontlasting hebben, anders mag je niet naar huis.

      Ascites heeft niets met verstopte darmen te maken. Van eerdere ascites had ik geen klachten. In november was de ascites vrijwel verdwenen. Sindsdien is de marker slechts licht gestegen.

      Ik heb woensdag chemo gehad, ben erg moe, voel me slap door het leeghalen van mijn darmen en heb aanhoudende bloedneuzen. Ik probeer goed te eten maar dat valt niet mee met een mond vol aften en koortsblaren op mijn onderlip. De verstopping is over, de moeheid van de kuur niet.

      1. Ik ben blij met je antwoord op mijn laatste berichtje Diana. Clysma heeft dus je darmen op gang gebracht. Zo blij voor jou! Geen andere dingen dus aan de hand, gelukkig!

        Nou ja, nu voel je natuurlijk weer extra al het andere ongemak. Dat klinkt ook best nog heftig. Je gaat door een moeilijke tijd.

        Virtueel meeleven is iets, maar echte armen om je heen , van gerard , axel, je fam. Veel troostender natuurlijk. Van mij toch maar nu een virtuele arm om je heen!

  14. Wat akelig en waardeloos! Hoop dat je snel je jas weer kunt dicht knopen en dat een CT niet nodig zal zijn volgende week. Heel veel sterkte,
    Tinus

  15. Sterkte Diana, hoop dat je gauw van al die klachten verlost zal zijn. Ben al blij dat die ontlasting beter is!

    Dikke knuffel en heel veel liefs (al ben je daar niet veel mee) uit België.

    Mieke

  16. Ik kom even spieken om te kijken hoe het met je gaat. Ik hoop al wat beter. Het helpt niet veel, maar weet dat er veel aan je gedacht wordt, sterkte!

  17. Hoi Diana, ik kom ook even kijken hoe het met je gaat. Ik vind het maar niks dat je zo’n last hebt van je buik. Veel sterkte en ik hoop dat het snel beter gaat. Liefs Harera

Geef een reactie

