Zesde vinorelbinekuur / Sixth round of vinorelbine

Volgens mij had de oncoloog nieuwe oorbellen, maar ik heb er niet naar gevraagd. Tijd was er wel: het was ‘kurenspreekuur’. Op deze oudjaarsdag kwamen alleen de chemoklanten langs.

Iedere drie weken bewondert ze mijn haar. Zelf vind ik het slap en dun. Het is maar een fractie van het dikke golvende haar dat ik ooit had. Maar zij ziet het groeien.

Ik vertelde dat ik minder moe ben geweest tijdens de afgelopen (vijfde) vinorelbinekuur, maar wel steeds erg verkouden blijf. Vooral mijn hoestbuien zijn erg vermoeiend.

Ze heeft naar mijn longen geluisterd en die klonken goed. Dus ze zei wat ze iedere winter tegen me zegt: BLWI (bovenste luchtweginfectie). Niet ernstig en moet vanzelf overgaan.

Mijn grootste probleem is mijn opgezwollen buik. Ik heb er al een paar weken last van. Ik lijk wel zwanger. Ze heeft mijn buik bevoeld en kon de verstopte dikke darm helemaal volgen. Obstipatie dus, veroorzaakt door vinorelbine. Ik mag laxeermiddelen nemen (Movicolon) tot het is opgelost.

Gelukkig had ik geen ascites, waar ik stiekem toch wel bang voor was met die dikke buik. Ik eet veel vezels, drink heel veel, wandel wanneer ik kan, maar verstopping door medicijnen kun je eigenlijk alleen met andere medicijnen oplossen.

Het eerste deel van de zesde vinorelbinekuur heb ik daarna gekregen. Afhankelijk van de ontwikkeling van de tumormarker, die langzaam oploopt, krijg ik na deze kuur een scan of na de zevende kuur.

En nu ga ik uitkijken naar 2015: blij dat ik het ga halen, want daar zag het vijf jaar geleden na de tweede AC-chemo niet naar uit!

~
I think the oncologist had new earrings, but I did not ask. There was time, though, it was ‘chemotherapy ward’. Only patients with chemotherapy came to the ward on this last day of 2014.

Every three weeks she admires my hair. I find it weak and thin. It is only a vague reminder of the thick and wavy hair I used to have. She sees it grow.

I told her I have been less tired during this (fifth) round of vinorelbine, but I keep on having colds. Especially the coughing is very tiring.

She listened ot my lungs and they were good. So she said what she tells me every winter: BLWI, the doctors’ abbreviation of an infection of the upper respiratory tract. It would be IURT in English. Nothing serious and it should disappear without medication.

My main problem is my swollen abdomen. I have had it for several weeks. It looks as if I am pregnant. The oncologist touched my belly and could feel the constipated bowel very clearly. So it is constipation, caused by vinorelbine. I may take laxatives (Movicolon) until it is solved.

Fortunately it was no ascites (abdominal fluid), something I feared a bit with this swollen abdomen. I eat a lot of fibres, drink a lot, walk whenever I can, but medicine-related obstipation can only be solved with other medication.

I had the first part of the sixth round of vinorelbine in the afternoon. Depending on the development of the tumour marker, which is slowly rising, I will have a scan after this round or after the seventh round.

And now I am getting ready for the new year of 2015: so happy that I made it, while this was not so logical five years ago, just after my second round of AC chemo!

6 gedachten over “Zesde vinorelbinekuur / Sixth round of vinorelbine

  1. Het voelt toch altijd anders rond deze tijd van het jaar, vervelend voor je die obstipatie, ik heb er ook altijd last van, de eerste dagen na de chemo en gebruik dan ook movicolon. Ik houd tijdens de hele chemoperiode een strak opgeblazen gevoel in maag en buik.
    Je bent een doorzetter, dus ga vol goede moed het nieuwe jaar in!!!!!!!

Geef een reactie

