Pijnstilling / Pain killing

Met de oncoloog heb ik een helder gesprek over pijnstilling bij botpijn na vinorelbine gehad.

Haar advies per mail was om ibuprofen óf diclofenac te nemen, bovenop 1000 mg paracetamol. Dat vond ik een vreemd advies, want paracetamol helpt niet tegen die botpijnen. Het hielp twee jaar geleden ook niet tegen tumor flare, zoals ik die van Faslodex kreeg.

Daarom hadden de oncoloog en ik even telefonisch contact. Toen werd wel duidelijk waarom ze zo voorzichtig was: de meeste patiënten houden zich kennelijk niet aan de maximale dagdosering van pijnstillers. NSAID’s zoals ibuprofen en diclofenac kunnen bij overdosering al heel snel een slechtere nierfunctie geven.

Maar ik ben superbraaf met medicijnen en na vijf jaar zou ze dat toch moeten weten?

Ze zei dat paracetamol de werking van andere pijnstillers zou kunnen versterken. Desondanks wilde ik geen niet-werkende paracetamol slikken. Dus was ze akkoord met de andere pijnstillers, op voorwaarde dat ik me aan de maximale dosering zou houden.

Sinds dat gesprek heb ik geen botpijn meer gehad. De kuur van afgelopen woensdag heeft sowieso geen problemen gegeven, al ben ik op de dag van de kuur (dag 8) en gisteren (dag 9) wel aan het eind van de middag een uurtje in slaap gesukkeld.

Dat valt in het niet bij de koorts en pijn van vorige week.

~

The oncologist and I spoke about pain killers for bone pain, caused by vinorelbine.

She had e-mailed the advice to take either ibuprofen or diclofenac, on top of 1,000 mg paracetamol. I was surprised, because paracetamol does not help in case of bone pain. It did not help against tumour flare either, which Faslodex caused two years ago.

So we spoke over the phone. And I understood why she is so careful: most patients don’t respect the pain killers’ maximum daily dose. NSAIDs like ibuprofen and diclofenac can easily worsen the kidney function in case of an overdose.

But I am such a good girl when it comes to medication. She should know that after five years.

She said that paracetamol could increase the effect of other pain killers. Still, I did not want to take any ineffective paracetamol. So she agreed to the other pain killers, on condition that I would respect the maximum daily dose.

I have not had any bone pain ever since. Wednesday’s IV did not cause any trouble at all, though I fell asleep for an hour on the day of the IV (day 8) and yesterday (day 9).

That is simply nothing compared to last week’s fever and pain.

9 gedachten over “Pijnstilling / Pain killing

  1. Toch is mijn ervaring dat als ik paracetamol met iets anders combineer dat dat elkaar verrassend versterkt. Dus mocht je nieuwe middel niet genoeg helpen kun je er altijd nog paracetamol naast zetten om te proberen, niet?

  2. Wat fijn voor je dat je geen pijn meer hebt, maar ik heb juist het advies geen diclofenac of ibuprofen te nemen, verschillend toch weer!

  3. Ik slik Diclofenac (met aparte maagbeschermer) samen met Paracetamol en bij mij werkt dat. Maar ik heb natuurlijk ook nog 3 (12 ug) Fentanylpleisters. Elke dag vervang ik er een zodat ik een constante afgifte heb.

    Sterkte, voor mij komen de chemo’s ook dichterbij. Nu twee keer Faslodex gehad, na de derde keer controle. Hoop zo dat het remt!

    Succes!

    Yvonne

  4. I’m heb ervaren dat de paracetamol die bij mij op zichzelf niets doet soms de nsaid (diclofenac in mijn geval) idd versterkt.

    Overigens is mijn arts niet zo van die maximale dosis zolang ik er genoeg bij drink en ern maagbeschermer slik.

    Ik heb trouwens meer baad bij de retard versie (langzame afgifte) maar ik kan me voorstellen dat bij accuut te pijn de gewone juist fijner is.

    Iig heel fijn dat het voor je werkt.

    X

  5. Dat heb je weer goed voor elkaar gekregen. Het zal vooral bij gift 1 van je kuur zijn dienst moeten gaan bewijzen natuurlijk. Had je die gift afgelopen woensdag?
    En de combi paracethamol en de nieuwe pijnstilling , na alle al beschreven ervaringen met deze combi, wellicht geen gek idee het even te proberen of het bij jou ook elkaar versterkt. Hoe minder kans op nierschade, hoe beter toch. Of had te teveel last vorige keer dat je de kans niet wil lopen dat het niet werkt bij jou? Zou ik goed kunnen begrijpen hoor!

  6. Ha Diana, mag ik vragen hoe het met je haar gaat. Ben dinsdag begonnen met vinorelbine en hoor zulke tegenstrijdige dingen hierover. Fijn dat het goed met je gaat. Johannna

    1. Mijn haar valt niet uit van vinorelbine. Misschien is het wat slapper, maar dat is lastig in te schatten omdat het vaak is veranderd onder invloed van medicijnen. Ik hoorde van iemand die eerst een coldcap gebruikt heeft, maar ze is gestopt omdat ze helemaal geen haaruitval had. Mijn bijwerking is echt vermoeidheid, mijn haar gaat prima.

      Sterkte met de kuren!

Geef een reactie

