Stabiele ziekte / Stable disease

Ik geef toe dat ik een beetje arrogant was geworden over mijn behandelingen tegen uitgezaaide borstkanker. Bij mij werkt gewoon alles.

Dat vertrouwen in respons was meer dan een gevoel alleen. Sinds ik met vinorelbine ben begonnen, is mijn eetlust toegenomen, voel ik me fit (behalve op de dagen net na het infuus) en ben ik creatief (altijd handig met fotoboeken maken). Op basis daarvan dacht ik dat vinorelbine werkte.

De oncoloog twijfelde of vinorelbine wel aansloeg, want de tumormarker liep op. Zelf ging ik ook twijfelen nadat ik een paar weken geleden zo slap en moe was dat ik nauwelijks van de bank kon opstaan. Dat kende ik van geen enkele andere behandeling. Ik meldde me volledig ziek en gebruikte mijn energie voor fotoboeken, blogs, sport en leuke dingen. Het voelde als vakantie, want energie had ik zeker wel. Psychisch was het zwaar, want er zijn nog wel andere chemo’s mogelijk, maar als ik al na negen weken met vinorelbine zou moeten stoppen, ga ik wel heel snel door de medicijnkast heen.

De oncoloog zou me bellen als ze de uitslag van de CT-scan had. Gisteravond om tien uur dacht ik ‘die belt niet meer’. Ze kreeg zelf de uitslag ook pas vanmorgen, zei ze.

De scan is goed, ‘stabiele ziekte’ heet dat dan. En dat is heel goed, want na de vorige scan heb ik behalve drie vinorelbinekuren ook nog een Taxolkuur gehad. En ik ben overgestapt van 8-wekelijkse Zometa (botversterkers) naar 12-wekelijkse. Daar kan ik nu mee doorgaan.

Ik ben nu dus heel opgelucht. Vinorelbine werkt wél!

~

(English translation will follow later today. The CT scan result is good, I have stable disease and will continue vinorelbine chemotherapy. I type this blog in the hospital’s internet cafe. In spite of all the world class treatments they offer here, the computers date from the Stone Age).

Added English translation, 8.50 pm:

I do admit I had become a bit arrogant about my treatments for metastatic breast cancer. Because everything worked for me.

The confidence of getting response was more than just a feeling. Since I started vinorelbine, my appetite has grown, I feel energetic (apart from the days right after the IV) and I am creative (that coincides nicely with making picture books). Based on all this, I thought vinorelbine worked.

The oncologist was doubtful if I responded to vinorelbine because the tumour marker increased. I started to doubt myself when, a few weeks ago, I felt so weak and tired that I could hardly get up from the couch. That experience was unfamiliar from any previous treatment. I called in sick for 100% and used my energy for picture books, blogs, sport and fun stuff. It felt like holiday because I did have energy. Psychologically it was tough, because I still have other options in the field of chemotherapy, but if I would have to quit vinorelbine after nine weeks, I would empty my medication cabinet quite fast.

The oncologist promised to call me when she got the CT scan result. Yesterday evening at 10 pm I thought ‘she is not calling anymore’. She did not get the result any earlier than this morning, she said.

The scan is good, stable disease. And that is very good, because after the previous CT scan I got not only three rounds of vinorelbine, but also one of Taxol. And I switched from 8-weekly Zometa (bone strengtheners) to 12-weekly. I can continue that frequency.

So I am very relieved. Vinorelbine does work!

25 gedachten over “Stabiele ziekte / Stable disease

    1. Ja, over een half uurtje. Ik heb net koffie gedronken en zit aan de internetcomputer. Het is goed dat ik nog heb leren typen op een ouderwetse typmachine, want het toetsenbord vereist veel kracht 🙂 Op veel gebieden is het een modern ziekenhuis, maar deze computers zijn echt heel erg oud.

  1. Het kan dus toch, stabiel na eerst die markerstijging. Wat een fijn blog om te lezen. Wat zul jij opgelucht zijn. Want spannend was het wel. Ook voor mij, dus ik feest heel graag met je mee!

    Nu door met de werkende kuur vinorelbine.
    Die slechte dagen na je eerste infuus neem je denk ik nu gewoon ‘ voor lief ‘ er maar bij?

  2. Goed nieuws! Je geviel was dus wel goed. Ik duim dat het nog heel lang duurt voordat je iets nieuws moeten pakken van de chemoplank… Sterkte met dez e kuur!

Geef een reactie

