Uitzicht / View

Uitzicht / View

Uitzicht / View

Dit was mijn uitzicht van woensdag tot vrijdag. De tuin staat er nog best mooi bij. De hortensia´s bloeien nog. En ik zat achter de geraniums.

In Spanje was ik superfit. Bij de oncoloog maakte ik woensdag een vitale indruk. En ´s middags na vinorelbine doezelde ik op de bank in slaap. Ook donderdag sliep ik een deel van de dag en vrijdag nog een uurtje.

Donderdagavond kreeg ik koorts, net als drie weken geleden. Ik twijfelde. Als ik het ziekenhuis zou bellen, moest ik waarschijnlijk komen. En dan zit je op de spoedeisende hulp tussen de kotsende corpsballen, die elkaar met bierglazen te lijf zijn gegaan. Liever niet, dat heb ik al eens meegemaakt.

Bij de eerdere koortsaanval adviseerde de vervangende oncoloog om paracetamol te nemen en de koorts te monitoren. Voor de nacht vond ik dat enger dan overdag, maar het alternatief van de SEH trok me nog minder. Ik had geen tekenen van infectie dus ik waagde het erop.

Van de paracetamol ging ik zo zweten dat ik ´s morgens drijfnat wakker werd. Mijn temperatuur was 38,1. Ik douchte terwijl Gerard Axel naar school bracht. Hij was nog niet naar het werk gegaan voor als we alsnog naar het ziekenhuis zouden moeten. Inmiddels had ik 37,6.

Missie geslaagd.

Vrijdag overdag was ik nog erg moe en had ik ook veel botpijn in mijn bovenbenen en heupen. Ik heb me ziekgemeld. Vandaag was de pijn weg. Ik ben ook duidelijk minder slap.

Of vinorelbine aanslaat is nog niet te zeggen, maar de stijging van de tumormarker vlakt af: van +35% in dertien dagen naar +10% in drie weken. Dat zie ik als een voorzichtig succesje.

~

This was my view from Wednesday till Friday. The garden still looks quite nice. The hydrangeas are still blossoming. And so do the geraniums.

I was extremely fit in Spain. I made an energetic impression on the oncologist on Wednesday. And I dozed away on the couch in the afternoon, after vinorelbine. I slept part of Thursday as well, and an hour on Friday.

I got fever on Thursday evening, just like three weeks ago. I was in doubt. If I called the hospita, I was quite sure I would have to come. And there I would be at the ER, surrounded by vomiting fraternity guys who have attacked each other with beer glasses. No thanks, done that and been there.

At my previous fever episode the interim oncologist advised me to take paracetamol and monitor the fever. I found this more scary during the night than during the day, but the alternative of visiting the ER was even less attractive. I had no signs of an infection, so I opted for the paracetamol.

Paracetamol made me sweat so terribly that I woke up in the morning completely soaked. My temperature was 38.1. I showered while Gerard took Axel to school. He had not left for work yet in case we would have to go to the hospital after all. In the meantime I had 37.6.

Mission accomplished.

I was still very tired on Friday and had much bone pain in my upper legs and hips. I called in sick. Today the pain was gone. I feel clearly less weak.

It is too early to say if I have a response on vinorelbine but the tumour marker’s decrease slowed: from +35% in thirteen days to +10% in three weeks. I (carefully) consider this as a bit of success.

12 gedachten over “Uitzicht / View

  1. Is dat zweten van de paracetamol ?
    Ik lig al weken op een badlaken met een handdoek in mijn bed. Dacht dat het van de tramadol & de fentanyl kwam.

    Wel fijn dat het aan lijkt te slaan.
    Maar niet fijn dat je nu weer een koortsaanval hebt gekregen.
    Ik hoop dat je snel verder opknapt.

    Zet hem op!

  2. Wel voorspelbaar dus, lijkt jouw reactie op de vinorelbine. Als het iedere keer zo is, dan kun je je er wel op instellen. Ik hoop dat deze daling van de stijging leidt tot een absolute daling, dan doe je het tenminste niet voor niks. Over 3 weken weer meten? Ik wens je een goed vervolg toe en minder geraniums 😉

  3. Maar als je elke week deze bijwerkingen hebt lijkt me dat toch wel heel vervelend.
    Dan ben je drie dagen van de week niet lekker.
    Meestal is het zo dat na verloop van tijd je lichaam eraan gaat wennen en de bijwerkingen minder worden.
    Ik hoop het zo!

  4. Het begin is gemaakt maar echt lekker gaat het nog niet. Ik heb met de vinerolbine weer meer last van opvliegers, drijf snachts af en toe mijn bed uit. Ik hoop voor je dat het snel wat beter gaat en met goede resultaten!

  5. Jij die als ik het vaak zo lees goed reageerd op medicatie en nu dit. Laten we hopen dat deze reactie niet steeds terugkomt en je lichaam er aan gaat wennen.

  6. Dat was tegenvallen natuurlijk zo na die fitte dagen in Madrid. Moet je dan toch wel even incasseren. Je hebt het wel weer goed aangepakt met de paracetamol en nog even daarmee aanzien. Het begint ook in mijn ogen te lijken op eenzelfde patroon bij deze kuur , waarop je dan kunt anticiperen.

    Dat maakt kuren ook geestelijk zo zwaar. Steeds opnieuw weer dat afwachten hoe die nieuwe kuur valt, welke aanpassingen je erdoor moet doen, of ie de uitzaaiingen verkleint/stabiliseert.

    Gelukkig is er dan Axels opmerking over zijn vingerverf. Toverde vast even een glimlach op je gezicht. Heb je niet gezegd dat zijn vingers zijn kwasten waren?

    Hopelijk voel je je gauw weer beter dan gisteren.
    Ook al is je uitkijkje nog heel mooi, je wil wel eens wat anders zien. Hoop dat dat gauw weer kan.

  7. @krabbegat, nee ik ga niet naar de BVN dit jaar. Het medische deel en de workshops van vorig jaar vielen me erg tegen. Het is een hele zaterdag, die ik dan liever met mijn gezin doorbreng.

    @Goudblok, volgens mij laat paracetamol je zweten, waardoor je afkoelt en de koorts verlaagt. Van veel medicijnen ga je zweten, maar hoe het zit bij de middelen die jij noemt weet ik niet. Je badlakentruc werkt bij mij niet goed, ik draai altijd van die handdoek af :-).

    @Esther en anderen, de bijsluiter van vinorelbine noemt gestegen leverwaarden als zeer vaak voorkomende bijwerking. Daaruit kan ik dus niet afleiden of de kuur aanslaat. Een licht gestegen marker na de eerste kuur zegt ook nog niks. De volgende meting is inderdaad over drie weken, Ellenstudeert, dan weer bij mijn eigen oncoloog. Wat me een beetje geruststelt, is dat ik niet continu verslechter. Ik voelde me van dag 13 (ongeveer) tot dag 21 van de kuur echt heel goed, niet wisselend middelmatig. Dus het lijkt niet zo dat ik continu achteruitga omdat mijn lever slechter wordt.

  8. Tegenvaller dat je weer koorts kreeg! Maar goed besluit van je om niet naar de SEH te gaan als je toch niet vermoed dat je een ontsteking hebt. Dat heeft je weer veel energie (en ergernis over de corpsballen) bespaard.

    1. Tot nu toe gaat het goed, ik heb geen koorts meer gekregen. Bovendien handelde ik in lijn met het advies van de vervangende oncoloog van de kuur ervoor. Volgens mij kun je ook een infectie hebben zonder pijn/roodheid/enz. Ik zal het de volgende keer bij de oncoloog vragen. Mijn actie is zeker niet bedoeld als advies aan anderen om zelf met paracetamol te gaan rommelen als je koorts hebt tijdens chemo. Het kan heel gevaarlijk zijn.

      Wat ik me wel afvraag is of ik koortsvrij zou zijn gebleven als ik paracetamol had geslikt tegen de botpijn in mijn heupen.

Geef een reactie

