Groot verschil / Big difference

Quote-1Het is altijd het donkerst vlak voordat de zon opkomt.

Na mijn toch wat sombere blog van gisteren werd ik verrast door het aantal reacties, zelfs van meelezers. Ik was er erg blij mee. Het doet me goed als er veel gereageerd wordt.

Misschien heb ik te vroeg geklaagd, want sinds vanmorgen gaat het opeens veel en veel beter.

Vijf jaar geleden heb ik zo’n plotselinge verbetering een keer beschreven in ´de chemomist trekt op´. Dat was bij een AC-kuur, nog in mijn zwangerschap. Ook toen had ik van de ene op de andere dag het gevoel ‘nu ben ik weer mezelf’. Het is net of de chemo dan uit mijn bloed is en de bijwerkingen ook gelijk weg zijn.

Ik had vandaag een drukke werkdag met veel afspraken en die waren inspirerend. Dat was heel prettig na een aantal moeizame dagen. Het was een groot verschil met gisteren, toen ik nog zo licht in mijn hoofd was dat koffie halen me eigenlijk al teveel was, zeker omdat ik toen nog botpijn had.

Ik heb vandaag tot drie uur gewerkt en daarna Axel uit school gehaald. We moesten nog een bibliotheekboek terugbrengen (daar was ik gisteren te moe voor) en daarna zijn we nog even naar een speeltuin geweest.

Axel is inmiddels groot genoeg om tegen de skatebaan op te rennen en glijdt er daarna van af. De echte glijbaan vindt hij voor baby’s… Van die echte glijbaan gleed hij achterstevoren zittend af om onderaan een koprol achterover te maken. Niet één keer, maar vier keer. Ik heb hem laten stoppen toen een jochie van 2,5 hem na wilde doen.

Thuis hebben we nog rummykub gespeeld, dat leek me wel een mooi rustmomentje (voor hem en voor mij). Daarna heeft Axel nog wat met auto’s en vliegtuigen gespeeld terwijl ik de krant las.

Een groot verschil met gisteren.

~

Nieuwe glijbaantechniek / New slide skill

Nieuwe glijbaantechniek / New slide skill

The darkest moment is just before the sun rises.

After yesterday’s somewhat depressed blog I was surprised by the number of reactions, even from readers who usually don’t post replies. You cheered my mood. I like it when there are many replies.

I may have complained too early, because things have improved very very much since this morning.

Five years ago I described such a sudden improvement in ‘the chemo fog moves away‘. This was during AC chemotherapy while I was still pregnant. It seems that the side effects vanish once the chemotherapy is no longer in my blood.

I had a busy day at work with many appointments, which were inspiring. This was nice after some more difficult days. It was a big difference with yesterday, when my head felt so light that getting coffee was actually too much, certainly because I still had bone pain.

I worked till 3 pm, then picked up Axel from school. We had to return a book to the library (I was too tired yesterday) and went to a playground.

Axel is now big enough to run onto the mini ramp (for skateboarders) and use it as a slide. He considers the real slide for babies. He did go off the real slide, though, sitting and sliding backwards, making a somersault. Not once, but four times. I made him stop when a 2.5 year old boy wanted to imitate him.

Back home we played rummykub, which seemed a nice and silent game (for him and for me). Then Axel played with his cars and planes while I read the paper.

A big difference with yesterday.

21 gedachten over “Groot verschil / Big difference

  1. Herkenbaar dat je je van het een op het andere moment, de ene op de andere dag, plotseling een stuk beter kunt voelen. Ben blij voor jou dat je weer zo lekker vooruit kunt. Zo fijn!

  2. Fijn zeg! Wat een veerkracht bezit je toch 🙂 wat knap dat Axel rummikubt,best lastig en vraagt toch ook geduld. Dat is aan een hoop kleuterjongens niet besteed. Leuk dat jullie dat soort dingen samen doen.

    1. Het kan heel goed een virus zijn geweest. In ieder geval is het nu helemaal over. Ik ben op een groot internationaal congres en dat gaat prima. Ik heb echt nergens meer last van terwijl het lange dagen zijn. Ik zal weer posten als ik terug ben.

  3. Wat fijn dat het weer beter gaat. Mooi beschreven over die chemomist die opeens optrekt. Denk voor veel chemo-ervaringsdeskundigen heel herkenbaar. Voor mij in ieder geval!
    Hopelijk voel je je nog lang jezelf.
    Fijn weekend!

    1. Dank je wel, Kat. Wat leuk dat je nu reageert. Ik ben toevallig net terug uit Madrid 🙂 waar ik als patiëntvertegenwoordiger dit oncologiecongres heb bijgewoond.

      De uitslagen van de CLEOPATRA-studie naar toevoeging van pertuzumab (merknaam Perjeta) waren inderdaad het grote nieuws van dit ESMO-congres. Het middel is voor mij niet geschikt, omdat ik her2-negatief ben. Het is wel een grote doorbraak voor her2-positieve borstkanker.

      Als je in de bloglijst kijkt, krijgen Mirjam en Jette al Perjeta, bij Roelanda wordt het misschien toegevoegd en Annie wil het heel graag en doet veel moeite om ook Perjeta te kunnen krijgen.

      1. Hey Diana, jammer dat pertuzumab niet geschikt voor je is maar er wordt althans baanbrekend werk verricht voor borstkankerpatienten. In een artikel op http://www.hln.be stond vandaag dat borstkanker stilaan chronisch wordt ipv ongeneeslijk!

  4. Ik lees je blogs al heel lang. Ik kijk elke week wel of er een update is. Omdat ik in hetzelfde schuitje zit, ongeveer. Ik reageerde nooit, nu toch een keer om te zeggen dat ik nu ook ben gaan bloggen. Door jou. Wilde ik je even zeggen 🙂

Geef een reactie

