Volg – vrijdag 16 / Follow Friday 16

what-is-ffGeen blog in deze volg-vrijdag, maar een boek: “Gewoon doorgaan” van Jannie Mulder, te bestellen via deze site.

Jannie kreeg borstkanker op haar 42e in 2002. Ze had twee jonge zoons van toen vier en zes jaar oud en woonde met haar gezin op een boerderij in Noord-Groningen. In het boek staan afbeeldingen van haar schilderijen met de graanvelden en weilanden.

Jannie is op dezelfde manier behandeld als ik na mijn diagnose: vier AC-kuren (chemo) en daarna tamoxifen (hormoontherapie). In 2006, nog tijdens de tamoxifenbehandeling, bleek haar borstkanker helaas uitgezaaid. Bij haar long zat zes liter (!) vocht, dat is enorm veel.

Bij mij is in 2009 ongeveer een liter longvocht weggehaald, bij zes liter kan ik me nauwelijks een voorstelling maken.

Gewoon doorgaan - Jannie Mulder nr 1Ze reageerde goed op chemo en heeft op hormoontherapie (Femara) nog een aantal hele goede jaren gehad voordat ze chemo niet meer kon uitstellen. Het ging zo goed dat ze zelfs hoopte genezen te zijn, hoewel haar artsen wel zeiden dat dat niet kon.

Het boek is een verzameling (bewerkte) e-mails, gedichten en schilderijen, waaraan Jannie in de maanden voor haar overlijden nog hard heeft gewerkt. De opzet maakt het heel persoonlijk: het lijkt of je in haar mailbox kijkt. Veel dingen zijn voor mij herkenbaar. De behandelingen, de scans en ook het doorgaan met een zo normaal mogelijk leven.

Sommige dingen, die voor Jannie gewoon waren, zijn voor mij wel heel exotisch. “Tino is aan het combinen”, schrijft ze bijvoorbeeld. Als stadsbewoner heb ik dan dus geen idee wat hij aan het doen is :-).
Verder was Jannie erg geïnteresseerd in alternatieve voeding. Ze was actief voor de Moermanvereniging. Ook dit is zo gewoon voor haar, dat ze niet meldt wat ze wel en niet eet.

Het boek “Gewoon doorgaan” is me toegestuurd door Jannies man. Jannie heeft de publicatie van haar boek (een grote wens van haar) helaas niet meer meegemaakt. Ze is in september 2013 overleden aan de gevolgen van uitgezaaide borstkanker. Haar zoons waren toen net over naar 4 en 5 HAVO. Ze heeft ze groter zien worden dan iedereen had gedacht.

~

No blog in this follow Friday. A (Dutch) book instead: “Gewoon doorgaan” (Just moving on) by Jannie Mulder, which can be ordered through this site.

Gewoon doorgaan - Jannie Mulder nr 2Jannie got breast cancer at the age of 42 in 2002. She had two young sons (four and six years old) and lived on a farm in the North of Groningen. Pictures of her paintings with corn fields and meadows have been included in the book.

Jannie had the same treatment as I did after my diagnosis: four rounds of AC (chemotherapy) and then tamoxifen (hormonal therapy). In 2006, while still on tamoxifen, her cancer had metastasised. She had six litres (!) of pleural effusion, that is an incredible amount.

I had about one litre of pleural effusion removed in 2009. I can hardly imagine what six litres would be like.

She had a good response on chemotherapy, followed by a number of very good years on hormonal therapy (Femara), before she had to switch back to chemotherapy. Things went so well that she even hoped she was cured, though her doctors told her this was impossible.

The book is a collection of (edited) e-mails, poems and paintings. Jannie worked hard on it in the months before she died. The book is very personal: it feels as if you read her mailbox. I recognise a lot of things. The treatments, the scans and the continuation of living a normal life as much as possible.

Some things were common for Jannie, but they are exotic to me. “Tino is combining (harvesting)” is what she writes about her husband. As a city person, I have no clue what he is doing :-).

Jannie was interested in complementary treatments, especially food. This is also so common for her that she does not write what she eats.

I received the book “Just moving on” from Jannies husband. Unfortunately Jannie passed away before her book, her big wish, was publicised. She died of metastatic breast cancer in September 2013. Her sons had just started in the last and one-but-last class of secondary school. She has seen them grow bigger than everyone had thought.

8 gedachten over “Volg – vrijdag 16 / Follow Friday 16

  1. De boerendochter kan je wel even uitleggen wat combinen is: een groot apparaat wat over een graanveld rijdt en het maaien, dorsen, scheiden van graan en stroo combi- neer. De stroo er in pakketjes uit laat rollen en het graan opvangt in zakken of bakken ( dat ben ik kwijt) . Drie handelingen in een maai combineren dus: combinen. Mijn vader moest dat heel vroeger nog allemmal apart doen. Ik zie hem bv nog met graanhalmenbossen op de grond slaan om het graan eruit te halen. Maar veel veel later hadden wij ook een combiner.

    Lijkt me een mooi boek. Kan ik het ergens inzien?

    1. Annie, ik heb plaatjes van combiners opgezocht op internet. Ik kan me voorstellen dat het een hoop werk scheelt. Bij melkvee kan ik me nog een beetje een voorstelling maken, maar bij akkerbouw schiet mijn kennis ernstig tekort.

  2. Soms heb ik net als Jannie de hoop dat ik misschien genezen ben. Ik doe het ook al jaren goed op hormoontherapie en er zijn bij mij geen uitzaaiingen meer te zien op de scan.
    Helaas houden we onszelf voor de gek, de kanker wint altijd. Ook bij mij.

    1. En toch ben jij een prachtig voorbeeld van hoe goed het kan gaan bij hormoongevoelige uitgezaaide kanker, zelfs met leveruitzaaiingen! Als sneeuw voor de zon zijn ze verdwenen. Bij mij zijn ze natuurlijk nooit helemaal weggeweest, maar ook ik heb prima respons op hormoontherapie gehad, terwijl veel oncologen vonden dat je dat bij leveruitzaaiingen niet eens moest proberen, ‘want dat helpt toch niet’.

      Voor jou komt er nog heel veel, Ellen!

Geef een reactie

