Gesprek met de huisarts / Conversation with the general practitioner

Bijna was ik vergeten hoe aardig de huisarts is.

Toen ik Faslodex-injecties kreeg, zag ik haar iedere maand. Daarvoor en daarna bijna nooit. Ik had me zelfs op de fietsafstand verkeken en moest nog flink doortrappen naar de praktijk.

In een webinar over palliatieve zorg op de website van Stichting Amazones wordt geadviseerd om in contact te blijven met je huisarts. Bij uitgezaaide borstkanker ben je vaak vooral op de oncoloog en het ziekenhuis gericht, zeker als je wel behandeld wordt maar geen klachten hebt. Maar uiteindelijk is de huisarts je belangrijkste arts als je wel klachten krijgt.

Reden genoeg voor een soort hernieuwde kennismaking.

Ze ontving me hartelijk. We spraken over hoe het gaat met mij, Gerard en Axel en met welke vragen ik in de toekomst te maken zou kunnen krijgen. Het leverde me stof tot nadenken op.

Ze noemde mijn situatie uitzonderlijk, zowel vanwege mijn (nog steeds) goede conditie als vanwege de regie die ik voer over mijn ziekteproces.

Het initiatief voor vervolgafspraken liet ze nadrukkelijk bij mij.

Ik heb beloofd minder lang weg te blijven.

~

I had almost forgotten how nice the general practitioner is.

While I was on Faslodex, I saw her every month. Hardly ever before and after. I had even miscalculated the cycling distance to her practice and had to accelerate quite a bit.

I learnt from a webinar on palliative care (available in Dutch on the website of the Amazones) that it is important to stay in touch with your general practitioner. Metastatic breast cancer brings your focus to the oncologist and the hospital, especially when you are being treated without complaints. But in the end the general practitioner is the main doctor when you do get complaints.

Enough reason for getting re-acquainted.

She welcomed me wholeheartedly. We spoke about how Gerard, Axel and I are doing. And about issues that may come up in the future. It gave me food for thought.

She called my situation exceptional, because of my (still) good condition as well as my coordination of the medical process.

She left the initiative for future appointments with me.

I promised her I wouldn’t be that long.

3 gedachten over “Gesprek met de huisarts / Conversation with the general practitioner

  1. Ik denk ook vaak, wanneer zal ik het contact met mijn HA gaan intensiveren. Niet dat ik haar nu niet zie. Als ‘ oudere’ is er natuurlijk altijd wel eens wat, zoals laatst de ‘ hypo ‘ problematiek. We praten dan ook altijd even bij over hoe het tav mijn uitgz. BK met me gaat. Fijn contact! 

    Ik lees dat jij het moment daar vindt  om wat regelmatiger met haar te gaan contacten. Ik denk dat dat goed is. Want in deze fase komen er veel vragen op en zaken die besproken moeten worden. Hopelijk kan dat nog steeds terwijl jij je goed blijft voelen. Veel dingen helder hebben geeft ook rust merk ik. Die energie kan je weer aan andere en leuke dingen besteden. 

    Ik wil over enige tijd eens een gezinsgesprek met mijn HA afspreken om te praten over alle ins en outs van palliatieve zorg en het naderende levenseinde. Geeft ook rust als we wat op onze toekomst voorbereid zijn.

Geef een reactie

