Overstap / Switch

Vandaag heb ik het derde (laatste) infuus van de zevende Taxolkuur gehad. Over twee weken stap ik over op vinorelbine.

De tumormarker blijft licht stijgen. De leverwaarden zijn licht verhoogd. En als we te lang wachten, schieten ze misschien de lucht in en dan loop je achter de feiten aan.

‘De voorlichting over vinorelbine wil je zeker niet’, zei de oncoloog. Nee, dat klopt. Ik heb de bijsluiter al gelezen, die staat online.

De voorlichting over Taxol was ouderwets en suf. Het begon met de vraag ‘waar is uw man?!’ alsof het niet over mij ging. En daarna ging de verpleging een boekje voorlezen. Sorry, lezen kan ik al tientallen jaren en op mijn vragen hebben ze toch geen antwoord. Dat hoef ik voor vinorelbine niet.

Anti-misselijkheidsmedicijnen wil ik ook niet en dexa zo min mogelijk. Haarverlies ziet de oncoloog eigenlijk nooit bij vinorelbine, dus hopelijk kan ik mijn haar nog iets langer laten groeien. Het infuus duurt korter dan bij Taxol en er worden voorlopig vier kuren van drie weken ingepland. Twee woensdagen een kort infuus, daarna een woensdag vrij. Dat is samen één kuur.

Bij lichamelijk onderzoek voelde de oncoloog een randje van de lever. Ascites voelde ze niet, deels ook omdat ik, in haar woorden, ‘een gespierde buik’ heb.

Ik heb ingestemd met de overstap. Een half jaar Taxol, zeven kuren lang, is niet gek als je bijna vijf jaar voor uitgezaaide borstkanker in behandeling bent en al veel verschillende medicijnen hebt gehad.

~

Today I had my third (and last) Taxol IV, the seventh round. I will switch to vinorelbine in two weeks time.

The tumour marker continues its slight increase. The liver values are slightly elevated. And if we wait too long, they may spike and we will no longer be on top of things.

‘I guess you don’t want the nurses’ vinorelbine information’, the oncologist said. No, I don’t. I have read the manual, which is online.

The nurses’ Taxol talk was old-fashioned and boring. The first question was ‘where is your husband?’ as if this was not all about me. And then the nurse read me a book. Well, I learnt to read many decades ago and they do not answer my questions anyway. I don’t need another talk on vinorelbine.

I don’t want anti-sickness medication either and as little dexa as possible. The oncologist never sees hair loss on vinorelbine, so I hope I can let my hair grow a bit longer. The IV takes less time than Taxol IVs.

Four 3-week rounds will be scheduled. Two Wednesdays with IV and then a Wednesday off. Together it counts as one IV.

The oncologist felt my liver’s edge during physical examination. She could not feel any ascites, partly because of, in her words, ‘strong abdominal muscles’.

I have agreed to the switch. Half a year on Taxol, seven rounds, is not too bad after many different medications for metastatic breast cancer in almost five years.

8 gedachten over “Overstap / Switch

  1. Lang niet gek nee. Maar wel eentje minder op de plank. Heb je nu even pauze tot je aan de vinorelbine begint?
    Ik hoop inderdaad ook dat je haar nog wat groeit. Het staat je goed maar het valt wel op en dat is niet altijd wat je wilt toch? Gewoon lekker onopvallend mama en ma di vrij vrouw zijn is nu een stuk beter 😉

  2. Spijtig dat je toch moet overstappen maar het is natuurlijk niet de bedoeling ‘achter de feiten aan te lopen’.
    De Taxol heeft goed gewerkt en stiekem hoop je natuurlijk op meer en langer…maar die keuze ligt niet in jouw handen.
    Ik vond de Navelbine goed te verdragen en hoop voor jou hetzelfde!
    Mijn haar is niet uitgevallen dus ik duim dat je het korte kopje kan behouden.
    Sterkte Diana!!

  3. Verwacht je geen misselijkheid dat je die medicijnen niet wil. Loop je niet achter de feiten hiermee aan als het straks misschien toch gebeurt? Is het in ‘ gezamenlijke besluitvorming ‘ met je genomen deze niet medicijn beslissingen ?

    Laten we hopen dat de vinorelbine je over de vijfjaarsoverlevingsdatum tilt. En liefst natuurlijk nog langer. Ik kan me aan achteruitgang bij jou gewoon ook nog niks voorstellen. Nog steeds sporten, nog steeds werken al is het parttime, nog steeds lekker actief en fit op je vrije dagen.

    Maar ja, we kennen het scenario van uitgezaaide kanker. Bij de een is het kort, bij de ander wat langer en soms heel, heel lang. Ik hoop en wens vurig dat in ieder geval jij in dat laatse scenario past!

    1. Als ik van Taxol niet eens misselijk ben, zal ik het van vinorelbine niet snel worden. Geen gezamenlijk besluit, maar mijn voorstel :-).

      Er staan nu vier kuren vinorelbine ingepland tot november. Ik verwacht wel respons, omdat ik op alle medicijnen respons heb gehad.

Geef een reactie

