Mails met uitslagen / E-mails with results

Bellen over bloeduitslagen doe ik al een tijdje niet meer. Ik mail nu. Dan krijg ik alles in een keer van de secretaresse van mijn eigen oncoloog en ik kan de mail bekijken als het me uitkomt.

Maar de uitslagen kwamen niet. En in de loop van de middag werd ik steeds nerveuzer. Ik zat met mijn Ipad in de speeltuin om de mail te checken. Zo diep was ik niet eerder gezonken. Als het heel slecht zou zijn, zou de oncoloog me wel bellen.

Axel rende intussen door de speeltuin met zijn vriendinnetje uit Zuid-Afrika, die op vakantie is in haar oude huis. Het ging heel goed samen, al is haar taalgebruik wel verengelst in het afgelopen jaar. ‘Ik versta dat niet!’, riep Axel dan ook steeds tegen haar.

Pas tegen etenstijd kwam er een mail van de secretaresse. Ze heeft vakantie en had vergeten haar out-of-office aan te zetten. De marker is nu doorgestegen, maar de leverwaarden zijn gedaald! ASAT en ALAT zijn weer binnen normaal, alkalische fosfatase is licht verhoogd, maar lager dan de vorige keer en gammaGT is stabiel.

Ik probeer het nu van me af te zetten tot het consult bij de oncoloog op woensdag.

~

I stopped phoning about blood results. I send e-mails to my oncologist’s secretary, so that I get all the results at the same time. And I can read the mail when it suits me.

But the results did not come today. I got quite nervous during the afternoon. I took my Ipad to the playground to check my e-mail. Never before I sank that low. If things were very bad, I suppose the oncologist would call me.

Meanwhile Axel ran around the playground with his girlfriend from South Africa, who is on holiday in her old home. They played very well together, though she speaks mostly English now. ‘I don’t understand you!’, Axel called all the time.

Just before dinner the secretary mailed. She is on holiday and had forgotten to switch on her out-of-office. The marker increased further this time, but the liver values decreased. ASAT and ALAT are back within the normal range, alkalic phosphatase is slightly elevated, but lower than last week and GGT is stable.

I try to get it out of my head until I see the oncologist again on Wednesday.

9 gedachten over “Mails met uitslagen / E-mails with results

  1. wat een aparte uitslag. Dat bevestigt eigenlijk de mri dat er geen groeiende leveruitzaaiingen zijn. Is er dan ergens anders iets actief? Je markers waren eerder behoorlijk leidend. Voel je echt niks anders dan anders? Om je gek te piekeren! Waren je longfoto’s goed?

    1. Het lijkt er eerder op dat leverwaarden en marker niet synchroon lopen, maar ik heb geen zin om dat nu uit te pluizen. CT van de long is al jaren stabiel, botten ook. Ik heb uitzaaiingen op het buikvlies, maar nog steeds geen merkbare ascites. De ascites is ook minder dan in februari. Kortom, ik weet het niet. Volgende week weer prikken. Nee, ik voel me niet anders, al was het wel een inspannende dag met twee kleuters!

    2. @ellenstudeert, Gerard en ik hadden het vanochtend nog even over de uitslagen. We denken dat de leveruitslagen van vorige week een uitschieter waren (om onduidelijke redenen verhoogd), terwijl die van deze week de trend beter weergeven. Helaas heb ik in het patiëntenportaal geen toegang tot de grafieken, anders zou ik het verloop door de tijd beter kunnen monitoren. Als ik dat nu wil doen moet ik het algoritmisch uitrekenen en dat is veel werk.

  2. Wat een verrassende bloeduitslagen. Marker wel doorgestegen. Veel?

    Ja, laat maar los. Te grote fiksatie maakt de situatie toch ook niet anders. Woensdag weer samen de bus in en sturend de beste route nemen om het volgende doel te bereiken.

    Leuk dat vriendinnetje uit zuid afrika over is en de kids lekker samen kunnen spelen. Taal hoeft geen rem daarop te zijn toch. Noa vond het jammer dat ze Axel net gemist heeft. Volgende keer beter,studiedagvrijdag of zoiets.

  3. Herkenbaar: dat je je allerlei ‘wat zou er aan de hand zijn’-scenario’s in je hoofd haalt, terwijl de reden een doodgewone vakantie is.
    Maar de marker doorgestegen is natuurlijk niet goed, maar ik snap dat je desondanks toch ‘tevreden’ kunt zijn met goede leverwaarden.
    Inderdaad woensdag maar afwachten…… of tevoren de secretaresse vragen of je een grafiek per mail toegestuurd kunt krijgen?

  4. Wat is het toch lastig, die uitslagen en jij bent er ondertussen een expert in om ze te lezen. Ik hoop binnen niet al te lange tijd ook toegang te krijgen tot het patientenportaal, maar dan moet ik nog leren om het goed te kunnen lezen.
    Ik hoop toch dat de oncoloog je woensdag een beetje kan geruststellen.

    1. Ik haal veel informatie van http://www.uwbloedserieus.nl, dat is wel een handige site voor bloedwaarden. En na verloop van tijd weet je wel welke waarden bij elkaar horen, welke waardes vaak fluctueren en wanneer iets echt afwijkend is.

      Voor mij is nu vooral belangrijk dat de marker niet opeens piekt (naar 400 schiet), maar langzaam in hetzelfde tempo doorstijgt.

Geef een reactie

