Dame / Queen

Samen schaken / Playing chess together

Samen schaken / Playing chess together

“Heeft Aengus al een zet gedaan?”, vraagt Axel vaak.

Aengus is een oud-huisgenoot van Gerard, met wie hij al jaren internetschaakt. Sinds enige tijd heeft Gerard hierbij een vier-en-een-half-jarige assistent ingeschakeld. En Axel neemt het spel heel erg serieus.

“Papa, we kunnen die pion zetten. Als die ver naar voren gaat, kan hij een dame worden. Dan kan hij alle kanten op. Die loper mag alleen schuin. En de toren kan naar voren. Maar daar staat nog een paard. Zullen wij dat paard van Aengus slaan?”

Dit geklets gaat minutenlang zo door.

Als er uiteindelijk een stuk wordt geslagen, zegt Axel “boem”.

Vandaag ging ik met Axel naar de tandarts. Daarvoor en daarna waren we bij mijn ouders. Toen we terug naar het station liepen, ging Axel recht vooruit. “Ik ben een toren, een toren!”, riep hij. Hij sloeg rechtsaf en liep recht over de stoep. Bij het oversteken moest hij eens stukje schuin.

“Ik ben een dame!”, riep hij toen, “ik kan alle kanten op”.

~

“Has Aengus moved yet?” Axel often asks.

Aengus is one of Gerard’s former flatmates. They have been playing internet chess for years. Since a few months, Gerard has a four-and-a-half-year old assistant. Axel takes the game very seriously.

“Daddy, we can move that pawn. If it goes very far ahead, it can be a queen. So it can move to all sides. That bishop may only move diagonally. And the rook can go straight forward. But there is still a knight. Shall we capture Aengus’ knight?”

This talking goes on for several minutes.

If they finally capture a chess piece, Axel says “boom”.

Axel and I went to the dentist today. Before and afterwards, we visited my parents. When we walked back to the station, Axel walked straight ahead. “I am a rook, a rook!”, he called. He turned right and, again, walked straight across the pavement. When we crossed, he had to walk diagonally.

“I am a queen!”, he cried out, “I can move in all directions”.

4 gedachten over “Dame / Queen

  1. Kent hij minecraft? Lijkt me ook wel wat voor hem: mijn vierjarige loopt graag als een creeper (“Ik ben een kweeper, mama!”) en die “boemen” ook. Leuke aanvulling op dames en torens.

Geef een reactie

