Fantoom / Phantom

Op mijn verzoek was de CT-scan vrijdag erg vroeg, zodat ik nog wat aan mijn (vakantie)dag had. Ik meldde me al om acht uur om de contrastvloeistof op te halen. Radiologie ging net open.

Ik liet het infuus bij oncologie aanprikken en zat daarna nog bijna een uur in de koffiecorner. Zonder koffie. Sinds een tijdje mag je wel drinken voor de CT, maar alleen koffie zonder melk of suiker, thee of water. Dat was teveel voor mijn nuchtere maag.

Voor de andere bezoekers zag ik er heel goedkoop uit. Ik was die mevrouw met dat superkorte haar in die rode jurk met een eigen fles Spa Blauw.

Tegen negen uur stond ik op om terug naar radiologie te lopen. Op mijn stoel zag ik een grote bruine vlek.

‘Oh nee he!’, dacht ik, ‘nou ben ik ook nog ongesteld geworden!’ En ik haastte me naar een toilet.

Het duurde even voor het tot me doordrong. Mijn eierstokken zijn al bijna twee jaar geleden verwijderd. Ik kán helemaal niet meer ongesteld worden. Nooit meer.

Mijn laatste ongesteldheid begon in augustus 2012 op een housewarming party en werd veroorzaakt door een nalatige oncoloog (niet mijn vaste!), die het ‘niet nodig’ had gevonden om mijn eierstokken stil te leggen. Terwijl je toch op de cursus ‘hormoongevoelige borstkanker voor beginners’ leert dat dat het eerste is wat je moet doen. Dat wisten ze in de negentiende eeuw al…

Ik sneakte het eerste het beste toilet in. Dat bleek een invalidentoilet, waar de spiegel laag zat. Grondig inspecteerde ik mijn jurk. Niks aan de hand. Geen vlekken, geen natte plek.

Een stuk relaxter liep ik door naar radiologie. Geen idee wat voor vlek er op die stoel zat, maar hij kwam niet van mij.

~

Friday’s CT scan was scheduled very early, at my request, so that I would not spoil my (holi)day. I popped in at 8 a.m. to pick up the contrast liquid. Radiology had just opened.

I had the IV needle drawn at oncology and sat in the coffe corner for almost an hour. Without coffee. They recently changed the rules and you may drink before the CT scan, but only coffee without any milk or sugar, tea or water. That is too much for my empty stomach.

I must have made a cheap impression on the other customers. I was that woman with the ultra-short hair, in the red dress, who brought her own bottle.

Just before nine I stood up to walk back to radiology. I saw a big brown spot on my chair.

‘Hell, no!’, I thought, ‘I got my period!’ And I hurried to the toilet.

It took a while before I realised. My ovaries have been removed two years ago. It is impossible for me to have my period. Never ever again.

My last menstruation started at a house warming party in August 2012. A negligent oncologist (not my long-term doctor!) had considered it ‘not necessary’ to stop my ovaries from working. While you should learn at the training course ‘hormonal breast cancer for beginners’ that that is the first thing to do. Doctors already knew in the nineteenth century.

I sneaked into the first available toilet. It was one for handicapped people, with the mirror low at the wall. I thoroughly inspected my dress. Nothing. No spots, no wet part.

Much more at ease I continued my walk to radiology. No idea what kind of spot I saw on that chair, but I did not cause it!

4 gedachten over “Fantoom / Phantom

  1. Dat was wel even schrikken! Gek toch he, dat zulke ervaringen zo diep verankerd liggen dat gedachten eraan, zelfs als het onmogelijk is , nog op komen zetten. Misschien toch omdat er altijd wat verlegenheid, schaamte omheen gehangen heeft. Gelukkig was het loos alarm.

    Vandaag CT uitslag?

Geef een reactie

