Pruikloos / Wigless

De impact van mijn superkorte haar heb ik onderschat. Ik heb veel reacties gehad, variërend van ‘stoer!’ en ‘je kunt het hebben’ tot ‘wie heeft jou zo toegetakeld?’.

Al bijna vijf jaar heb ik uitgezaaide borstkanker. Sinds bijna vijf maanden zit ik wekelijks aan het chemo-infuus. En toch blijken veel mensen niks gemerkt te hebben. Ja, wel dat ik minder ben gaan werken. En ook dat ik geen lange zomervakantie gepland heb. En dat ik soms wacht op uitslagen.

Maar dat ik kaal was van chemo?
‘Oh krijg jij chemo dan?’

Voor veel buren en collega’s komt nu pas echt het einde van mijn borstkanker light.

En als het winter was geweest, had ik langer mijn pruik gedragen. Maar in de zomerse hitte lopen de zweetstraaltjes onder mijn pruik vandaan. Niet dat ik de wind door mijn haren voel gaan, maar pruikloos fietsen en wandelen geeft een enorm gevoel van vrijheid.

~

I underestimated the impact of my ultra-short hair. I got a lot of reactions, from ‘cool!’ and ‘it suits you’ to ‘who did this terrible haircut?’.

I have been living with metastatic breast cancer for almost five years. I have been getting weekly chemo IV’s for the past five months. And a lot of people haven’t noticed a single thing. Well, they did register that I work fewer hours. And that I haven’t planned a long summer holiday. And that I wait for results from time to time.

But that chemo made me lose my hair?
‘Do you get chemotherapy?’

For many neighbours and colleagues this is the real end of my breast cancer light.

If it were still winter, I would still have continued wearing my wig. But streams of sweat flew down from under my wig in this summer heat. I do not yet feel the wind blowing through my hair, but cycling and walking wig-less gives an enormous feeling of freedom.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

8 gedachten over “Pruikloos / Wigless

  1. Zo herkenbaar, dat fietsen zonder pruik! Zo heerlijk! Ik doe dat nu weer sinds een maand of twee. Heb de behandelingen precies in omgekeerde volgorde dan jij. Eerst 3 soorten chemo ( AC, taxol, xeloda. AC en xeloda deden helaas niks. Van xeloda zelfs heel ziek geweest) Nu sinds 2 en halve maand afinitor met exestaan. Gaat goed.

  2. Stoer dat je door hebt durven zetten.
    Bizar is het toch dat als mensen iets aan je zien dat er dan pas echt iets aan de hand is.
    Die lullige spalk die ik om mn hand heb, hoeveel verschrikte vragen ik er niet over krijg. Heb er wel lol om want dan zeg ik alleen : oh niets bijzonders en dan vragen de meeste niet door…

  3. Ik vind het prima staan. Natuurlijk willen mensen niet geconfronteerd worden met jouw eindigheid. Ze kunnen gewoon niet echt geloven dat je ziek bent. Je bent ook zo ongelooflijk energiek dat het ook heel erg raar is dat het zo is. Toch vind ik het ook wat dat betreft goed. Soms is het wel goed om mensen met hun neus op de feiten te wijzen. Dan weten ze ineens weer hoe het ervoor staat en kan een onverwacht iemand je straks zomaar ineens helpen, door een woord of gebaar of door iets voor je te doen. Maar nu: geniet van de wind in je haar en van een heerlijke zomer!

  4. Ik blijf het raar vinden dat mensen afhaken en je traject helemaal niet volgen en op het moment dat je kaal valt ineens hun ‘euro’.
    Net of chemo waar je niet kaal van wordt geen chemo is…
    Laat de wind maar door je haartjes wapperen!!

Geef een reactie

