Verkeersregelaar / Traffic warden

Axel rende voor me uit op weg naar huis. Af en toe stopte hij om schatten van de stoep op te rapen: loom-elastiekjes, steentjes, stukjes plastic en takjes. Die propte hij in zijn broekzakken.

Daarna rende hij de hoek om.

Bij de kruising vlakbij ons huis stond hij stil. Precies op de stoeprand met zijn tenen er iets over. Het was druk met afslaand verkeer.

Axel bracht zijn linkerhand naar zijn mond en blies op een denkbeeldig fluitje. Met zijn rechterhand wees hij welke kant de auto’s op moesten. Gelukkig precies de kant van hun richtingaanwijzers.

Ik vroeg hoe hij hierbij kwam.

‘Ik heb politie in het echt gezien’, zei hij, ‘bij opa en oma. En nu ik weer in Nederland ben doe ik dat ook’.

(Opa en oma wonen gewoon in Nederland, maar ‘ver weg’ is voor Axel synoniem aan een ander land).

~

Axel ran ahead of me on our way home. From time to time he stopped to pick up treasures from the sidewalk: loom elastics, small stones, pieces of plastic and twigs. He stuffed them in the pockets of his trousers.

Then he ran around the corner.

He stood still at the crossing near our house. Exactly on the sidewalk’s edge, his toes just across. Cars were turning left and right.

Axel brought his left hand to his mouth and pretended to whistle. His right hand pointed directions for the cars. Fortunately his pointing corresponded with the cars’ indicators.

I asked where he got this idea from.

‘I saw real police’, he said, ‘when I was at grandpa’s and grandma’s. And now that I am back in the Netherlands, I do this, too’.

(Grandpa and grandma live in the Netherlands, but Axel considers ‘far away’ as abroad).

3 gedachten over “Verkeersregelaar / Traffic warden

  1. Gezellig dat hij weer thuis is. Wat leuk dat hij opa en oma in het buitenland vindt wonen. Echt op vakantie daar dus. En daar zie je ook andere dingen dan in eigen land . Je leert er zulke leuke en belangrijke spelletjes!

    Heerlijk toch dat steeds weer verrassende kind weer om je heen.
    Ik wil hem ook weer wel eens zien. Ik won ook in het buitenland 😉

  2. Hoe voorbeeldig is Axel zeg. Alles mooi opruimen langs de weg en dan bovendien nog het verkeer regelen 🙂

    Liefs uit het buitenland 😉

Geef een reactie

