Tussen Sinéad en Anne / Between Sinéad and Anne

Alsof ik met een bontmuts door de woestijn loopt. Zo voelt mijn pruik de laatste dagen. Het is een prachtige pruik en iedereen denkt dat het mijn eigen haar is, maar ik voel zweetpareltjes langs de randjes. Dertig graden en veel zon is niet fijn met kunsthaar.

En waarom draag ik dat ding eigenlijk nog? Sinds de tweede Taxolkuur groeit mijn haar alweer terug. Ik sport al weken zonder sjaaltje, omdat het zo warm is.

Vanmorgen had ik een ‘kijkafspraak’ bij de kapper. De jonge kapster met het lange haar, die me de laatste jaren altijd knipte, vond duidelijk dat ik te vroeg kwam. ‘Over twee of drie maanden heb je een kapsel’, zei ze. De oudere kapster, die ik niet kende omdat ze alleen doordeweeks werkt, had beter in de gaten dat ik gewoon een bedekt hoofd wilde. En de eigenaar gaf me flinke korting: voor het verven betaalde ik de helft, voor het knippen minder dan kindertarief.

Om de overgang voor Axel niet te groot te maken heb ik hem met pruik op van de BSO gehaald, want ik had hem ook met pruik gebracht. Net zat ik op het balkon even in de zon. En als ik het aandurf, werk ik morgen met mijn eigen haar.

Hoeveel haar heb ik nu? Meer dan Sinéad O’Connor maar minder dan Anne Hathaway. Foto’s onderaan.

~
Just like walking through the desert with a fur hat. That is what my wig feels like these days. It is a beautiful wig and everyone thinks it is my own hair, but sweat streams flow under it. Thirty degrees and a lot of sun do not go along well with fake hair.

And why do I still wear this wig anyway? My hair has been growing since the second round of Taxol. I have been training without a shawl for weeks, because it is so warm.

I had an ‘take-a-look appointment’ at the hairdresser’s today. The young hairdresser with long hair, who has cut my hair for the past years, clearly found I was there too early. ‘It will take two or three months before you have a haircut’, she said. The older hairdresser, whom I did not know because she only works on weekdays, understood much better that I just wanted my head covered. And the owner gave me a large discount: I paid 50% for colouring and less than children’s rate for cutting.

I still wore my wig when I picked up Axel from after-school care. I did not want to shock him, because I had brought him there wearing my wig. I just sat on the balcony, in the sun. And if I dare, I will work again with my own hair tomorrow.

How much hair have I got? More than Sinéad O’Connor but less than Anne Hathaway.

16 gedachten over “Tussen Sinéad en Anne / Between Sinéad and Anne

  1. Het staat je heel goed!! Ik zou zeker niet twijfelen en zo gaan werken.
    Stiekem een beetje jaloers, ben voor de 3e keer kaal 😉

    1. Ach Corina, het was ook mijn 3e keer. Welke kuren krijg je nu? Heb je nog zicht op medicijnen die geen haaruitval geven?
      Ik had niet verwacht dat het weer zou groeien en dekkend zou worden. Met de pruik moet ik nog tot volgend jaar maart doen voordat ik recht heb op een nieuwe.

  2. Op de foto kijk ik toch eerst naar je ogen dus volgens mij kun je het goed hebben 🙂 ik kan me voorstellen dat er moed voor nodig is om de wereld zo weer te trotseren, dus ik wens je nog wat extra lef toe. Ik weet er niet zo veel van, dus excuus voor een domme vraag: maar haar valt dus niet bij iedere dosis opnieuw uit en groeit na kuur 1 al weer aan?

    1. Mijn eerste Taxolkuur was op 100%. Die legde mijn beenmerg totaal plat, met witte bloedcellen (neutrofielen) van 0,25. Gelukkig geen infectie, maar de oncoloog durfde niet nog een keer 100% te geven. Dus ik ontkwam niet aan een dosisverlaging (naar 83% volgens mij). Toen groeide het haar terug en gek genoeg viel het niet meer opnieuw uit, hoewel de oncoloog dat wel had verwacht.

      Mijn haar is overigens wel dunner dan normaal. Zeker langs het gezicht dekt het nog niet helemaal, al zijn de bakkebaarden bij mijn oren wel weer volledig aangegroeid. Als het geen 30 graden was, zou ik langer wachten met het afzetten van mijn pruik. En als het geen schoolvakantie was ook. Maar voor nu vind ik het mooi geweest met dat warme ding op mijn hoofd.

  3. L E F

    Jij hebt lef. Jij schaart je ermee onder de mooie BN – ers. Want jij bent echt een BN – er op borstkankergebied.

    Ga met opgeheven korte haartjes hoofd en met jouw meest opvallende mooie, bruine, power uitstralene ogen trots de wereld in.

  4. Heerlijk, weer een (hopelijk koel) briesje door je haar! Zo’n kort koppie staat je prima, vind ik, óók zonder make-up.
    Moet je nu met factor 50 smeren of blijf je uit de zon?

    1. Ik ga niet zitten bakken, maar ik zit/loop/fiets wel in de zon. Zonder factor 50 te smeren, dat blijkt helemaal niet nodig. Wel zit ik vaak pas aan het eind van de dag (na 16 uur) even in de zon op het balkon, voor die tijd hebben we daar schaduw.

  5. @ Diana, momenteel ben ik met Eribuline bezig.
    Ik vrees dat ik alle chemo’s zonder haarverlies al gehad heb 😦
    Ik kreeg al Caelyxl ,Xeloda, Navelbine (goed verdragen!) en T-DM1 (voor Herceptine gevoelige BK dus niet weer jou hé).
    Er blijft nog enkel Taxol in wekelijks schema over, ik heb dan ook al 10 jaar uitzaaiingen!

Geef een reactie

