Uit / Out

Samen met opa is Axel gaan kijken bij het asfalteren van de doorgaande weg, die ik als kind dagelijks overstak op weg naar school.

En ´s middags heeft Axel met zijn hand op zijn hoofd een hanekam nagebootst terwijl hij ´kukeleku´ riep. De haan van de kinderboerderij kraaide terug. ´Hij hoort me´, zei Axel tevreden.

Aan het eind van de dag kwam een buurjongen langs om speelgoed voor Axel te brengen. Mijn ouders spraken kort met hem. Hij is pas elf en gaat na de zomer naar het gymnasium. Hij is de jongste van de klas.
‘Dat was het allerallerleukst’, zei Axel ´s avonds tegen oma. ´Dat die grote jongen die auto´s kwam brengen´.

Dichtbij ons in het buurtrestaurant zat een Engels stel met twee jonge kinderen, die niets wilden eten en ook niet stil wilden zitten. Kindergeluiden op de achtergrond en we hoefden niets te doen. Wij waren heel relaxed met zijn tweeën uit eten.

~

Together with granddad Axel went to watch the asphalting process of the main road, which I used to cross every day as a child on my way to school.

In het afternoon Axel put his hand on his head like a comb, meanwhile calling ‘kukeleku’ (as Dutch roosters do). The children farm’s rooster answered. ‘He hears me’, Axel said.

At the end of the day the neighbours’ son came by to bring toys for Axel. My parents briefly spoke with him. He is only eleven and will go to grammar school after summer. He will be the youngest pupil in the class.

‘That was the ultimate, ultimate fun’, Axel told grandma in the evening. ‘That the big boy came to bring the cars’.

An English couple with two children sat near us in the neighbourhood restaurant. The children would not eat and would not sit still either. We heard the sound of children in the background and we didn’t have to do anything. We had a very relaxing dinner with the two of us.

20140721 resized

6 gedachten over “Uit / Out

  1. Hallo,

    Wij hebben taxushagen.
    Kwam deze morgen bij mijn ma die 78 jaar is en daar waren mannen de haag aan het scheren.
    Vond dat al heel raar want wij hebben een tuinman.

    Bleken Bulgaren te zijn die kwamen om taxusbladeren op te halen.
    Buurman kwam en zei dat het niet ok was.
    Toen viel mijn euro. Taxus, taxol. Dankzij jouw blog Diana.
    Heb wel de politie gebeld. En alles bleek ok.
    Blozende wangen van schaamte.
    Als goedmaker heb ik dan mijn eigen haag laten scheren door die mensen.
    Ze hadden het ondertussen door dat wij de politie gebeld hadden.
    Hun ‘baas’ toen aan de lijn gehad, en alles uitgelegd.
    Nu ben ik wel blij dat we een uiterst minieme bijdrage hebben kunnen geven. 70 meterkes haag.

    Hoe iemand zo argwanend kan zijn tegenover vreemdelingen.
    Schaam me er erg over.

    Liefs,

    Mieke

    1. Die arme hardwerkende Bulgaren :-). Maar logisch dat je wantrouwend bent als normaal de tuinman de haag knipt.

      Ik weet niet hoeveel taxol ze uit een haag van 70 meter kunnen maken, maar het klinkt als een flinke bijdrage. Er zijn in Nederland (en ik meen ook in België) verschillende initiatieven om snoeiafval van taxus in te zamelen, zoals vergrootdehoop.nl en taxustaxi.nl.

Geef een reactie

