Scanuitslag / Scan result

IMG-20140716-00005 cropped

Met koffie verkeerd en spekkoek zat ik vanmorgen in de ziekenhuiskantine. Ik had wel iets te vieren.

De uitslag van de scan was goed: afname van de leveruitzaaiingen en zelfs nog verdere verbetering van de botuitzaaiingen, vooral in de onderrug en de linkerschouder. Geen nieuwe uitzaaiingen. Sowieso heb ik in ruim 4,5 jaar uitgezaaide borstkanker nooit nieuwe uitzaaiingen buiten de lever gehad.

Ik mag doorgaan met Taxol en heb vanochtend het eerste deel van de volgende kuur gehad.

In de telling van de oncoloog ben ik nu aan de zesde kuur begonnen. De eerste kuur, op een 100% dosering, onderdrukte het beenmerg zo erg dat mijn witte bloedcellen bijna op nul stonden. Ziek werd ik daar niet van en het was heel effectief tegen kanker, maar de oncoloog vindt het in verband met infecties te riskant om dit nog een keer te proberen. Twee deelkuren moesten worden geannuleerd voordat mijn bloedwaarden weer op normaal niveau waren. Sindsdien heb ik kuren van 80% gehad en die zijn prima verlopen. Mijn marker is gezakt van 980 naar 128 na vijf kuren (inclusief die eerste).

Normaal worden er zes Taxolkuren gegeven, ook omdat daarna de bijwerkingen meestal te zwaar worden. Ik heb echter zo weinig last dat de oncoloog wil proberen of ik in ieder geval acht kuren kan krijgen. Nu nog drie dus, tot eind september, tenzij de marker erg hard stijgt.

Mijn leverwaarden zijn niet verder gedaald. Er zijn er nog twee verhoogd, alkalisch fosfatase is nu 106 en zit net boven de norm van 98. GammaGT was aan het dalen, maar blijft nu hangen net boven de 100. De normaalwaarde is 40. De oncoloog vindt dit nog stabiel (“je kunt ’s morgens 80 prikken en ’s avonds 90, dat is normale variatie”) en ze maakt zich er geen zorgen over. Ik had de waarden natuurlijk liever zien dalen.

Al met al gaat het wel heel goed. Op de dagbehandeling zei de verpleging ook dat ik er zo goed uitzie. Geen van de oncologen had verwacht dat ik zo goed op Taxol zou reageren en er ook zo fit bij zou zijn.

~

I sat in the hospital’s canteen with a café latte and spekkoek and for good reasons.

The scan result was good: shrinkage of liver mets and even further improvement of my bone mets, mainly in the lower back and the left shoulder. No new mets. During over 4.5 years as stage IV patient I never had new mets outside the liver.

I will continue Taxol and received the first part of the new round this morning.

In the oncologist’s counting I have started my sixth round. The first round, given at a 100% dosage, suppressed my bone marrow so much that my white blood cells were close to zero. I did not get ill and it was very effective against the cancer, but the oncologist does not want to try this again because of the infection risk. The second and third part of this first round had to be cancelled before my blood values got back at their normal level. I continued on an 80% dosage since then and theat went fine. My marker decreased from 980 to 128 after five rounds (including that first one).

They normally give Taxol six times, because side effects worsen by that time. I have so few side effects that the oncologist wants to see if I can have eight rounds. Three more to go, between now and late September, unless the marker spikes again.

My liver values did not decrease any further. Two values are still elevated. Alkalic phosphatase is now 106, just over the maximum of 98. GGT was decreasing, but is stuck just over 100. The normal value is 40. The oncologist considers this still stable (“you can have 80 in the morning and 90 in the evening”) and she is not concerned. I, of course, had preferred the values to decrease more.

All in all, things are fine. The nurses at the ward said I looked fine. None of the oncologists had expected that I would do so well on Taxol and still would feel so energetic.

18 gedachten over “Scanuitslag / Scan result

  1. Wat een goede uitslag. Proficiat. En je bent niet voor niets ook fit en energiek. Je sport en fietst en loopt hard. Geen pilatus meer??? Je behandelt dus niet alleen met Taxol, maar ook met beweging. Zo zie ik dat! Dus al 4,5 jaar na de diagnose uitzaaiingen ermee gekomen. Ga zo door en behoor maar bij de 24% 5 jaarsoverlevers en langer.

    Ik hoop het ook weer goed te gaan doen op taxol ( bij mij met herceptin erbij).
    Ik zou ook graag bij die 24% willen horen. Ik ga al goed in de richting met mijn iets meer dan 4 jaar. En ik kreeg bij de prea-operatieve screening vandaag ook herhaaldelijk te horen hoe goed ik er uitzag.

    Succes met weer de volgende kuren.

  2. Goed nieuws Diana, de spekkoek zal inderdaad goed gesmaakt hebben. Fijn dat de Taxol zo goed zijn werk doet. Trouwens nog even door de blogs van de laatste week gegaan, die van het voetbal/soccer is erg schattig, heel leuk te zien hoe Axel steeds meer dingen met zijn enthousiasme oppakt en binnen no-time een expert is (-: .

Geef een reactie

