Voetbal / Soccer

DSC03418 resizedAxels klasgenoot, een jongen van zes, voetbalt vaak met zijn opa voor ons huis. Als onze balkondeur openstaat, komt hij Axel roepen om mee te doen.

De opa is dan keeper en leert de jongens samenspelen. ‘Vrijlopen! Pass die bal!’ Het zag er heel leuk uit, maar ik had niet de indruk dat Axel er veel van onthouden zou hebben. Dat viel mee.

Tot voor kort voetbalde Axel vooral met zijn wijsvinger. Hij hield de bal tegen zich aangeklemd en wees ons waar in het veld we moesten staan. Aan spelen kwamen we nauwelijks toe. Deze keer was het anders.

‘Ga jij maar keepen, mama, jij kunt toch niet goed rennen’. Zo kwam ik op doel.

Hard rennen kon Axel altijd al, maar nu kan hij ook nog de bal meenemen. Hij rende heen en weer over het veld, passte daadwerkelijk naar Gerard en eiste de bal weer terug om te scoren. Toen hij over de bal struikelde vroeg hij om een strafschop. Een trucje van de buur-opa (‘Kijk daarboven, een vliegtuig!’) paste hij eindeloos op ons toe. En toen ik hem een handbaltruc had geleerd (rechts kijken, links scoren) was er helemaal geen houden meer aan.

Als keeper kon ik weinig meer doen dan keer op keer de bal uit het net vissen.

~

Axel’s classmate, a six-year old boy, often plays soccer with his granddad in front of our house. When our balcony door is open, the boy calls Axel to play along.

Granddad is keeper and teaches the boys to play together. ‘Use the whole field! Pass to each other!’ It looked quite fine, but I did not expect Axel to remember much. But he did.

Until recently Axel played soccer with his forefinger. Holding the ball, he pointed at us where we should stand. He hardly played. This has changed.

‘Go goalkeeping, mommy, you cannot run anyway’. This is how I became the keeper.

Axel has always been a good runner, but he can take the ball along now. He ran across the whole field, passed to Gerard and asked to return the ball so he could score.

When he fell over the ball, he asked for a penalty.

He repeated neighbouring grandpa’s trick (‘Look, an airplane!’) over and over again. And when I had taught him a handball trick (look right and score left) it was the beginning of the end.

As a keeper I could not do much more than picking up the ball over and over again.

9 gedachten over “Voetbal / Soccer

  1. Wat schrijf je het toch weer prachtig op. Ik geniet zo van je schrijfsels. Ik zie het voor me en herken veel met zelf een zoon van 6,5. Het is huis, tuin en keuken geluk en daarom zo leuk, geniet er van!

  2. Hier word ik nou vrolijk wakker van. Wat een leuk verhaal. Wat een voetballertje. Klein van stuk, maar al groots in strategie en techniek.

    Die foto? Die lijkt me van hun deelname aan een ander sport evenement!

  3. Haha, hier word ik ook vrolijk van 🙂 En geen een keer je pruik kwijtgeraakt terwijl je heen en weer vloog in het doel? 😉

Geef een reactie

