Polen / Poland

DSC03420 resized‘Mama, kan ik ook naar Polen fietsen?’, vroeg Axel terwijl hij in bad zat.

Ik vind het fascinerend om te merken hoe hij denkt. Fietsen naar Polen? Op zijn kinderfiets met oranje vlaggetje?

‘Je kunt overal naartoe fietsen’, zei ik, ‘als je maar lang genoeg doorfietst. Maar Polen is best ver. Misschien kunnen we beter eerst nog een keer onder het viaduct doorfietsen?’

Bij dat viaduct vroeg hij tijdens zijn eerste fietstocht of we ‘nog in Nederland waren’. Als het voorbij de spoorlijn voor Axel al als buitenland voelt dan hoeft hij niet naar Polen.

Iets meer dan vijf jaar geleden was ik voor mijn werk in Polen. In die week, begin juni, was ik over tijd. Bij thuiskomst heb ik meteen een zwangerschapstest gedaan. Tot onze grote vreugde bleek Axel onderweg.

Ik vertelde dat ik een keer in Polen was geweest en dat hij toen net een baby aan het worden was.

‘Oh was ik toen in jouw buik? Maar ik heb niks gezien. Als ik naar Polen fiets, kan ik kijken hoe het er daar uit ziet’.

~

‘Mommy, can I cycle to Poland?’, Axel asked while he was taking a bath.

I find it fascinating to see how he thinks. Cycling to Poland? On his little bike with the orange flag?

‘You can cycle anywhere’, I said, ‘as long as you cycle long enough. But Poland is quite far. Maybe we can first cycle under the fly-over again?’

Right at this fly-over he asked during his first cycle tour if we ‘were still in the Netherlands’. If the area across the railway feels abroad to Axel, he doesn’t need to go to Poland.

Just over five years ago I was in Poland for work. That week, early June, my period was late. As soon as I got home I did a pregnancy test. To our great joy Axel was on his way.

I told him I had been to Poland when he was a very, very, very small unborn baby.

‘Was I in your belly? But I did not see a thing. If I cycle to Poland, I can see what it looks like’.

5 gedachten over “Polen / Poland

  1. Haha ja toen heeft hij toch niets gezien lol

    Volgende keer een vakantiehuis bij de grens kan hij naar Duitsland of België fietsen 🙂

  2. Wat een origineel en mooi gesprek tussen moeder en zoon. Goed om dit soort gesprekjes zo via je blog te documenteren voor later. Juweeltjes zijn het!

Geef een reactie

