Zo vader, zo zoon / Like father, like son

20140627 resizedAxel zat op een bankje onder een boom op het schoolplein toen ik hem kwam halen. Drie juffen stonden om hem heen. Ze wilden me net gaan bellen.

‘B-b-b-bloed!’, stamelde Axel. Hij was gevallen, maar niemand had het zien gebeuren.

‘Ik wil niet naar het ziekenhuis!’, zei Axel nog. Hij had een schram op zijn wang, maar die leek me niet zo diep. Dat kon wel met een pleister. Een van de juffen knipte de pleister een beetje in, zodat die om Axels lange wimpers heen geplakt kon worden.

Ik nam hem bij de hand om zijn rugzak te halen.

‘Het was met een skateboard’, vertelde hij toen. ‘Ik ging op mijn knieën rijden en toen viel ik! Ik wil niet naar het ziekenhuis.’

Ik beloofde hem voetbal kijken met het bord op schoot. Wist ik veel dat er vanavond geen voetbal was. Dat hoorde ik buiten van een voetbalgekke juf.

‘Dan kijk ik wel Nederland 3’, zei Axel.

item_45328sThuis draaide hij bij. We aten yoghurt op de bank toen er een mail van Gerard uit Praag binnenkwam, waar hij een paar dagen met collega’s heen is. Gevallen met een Segway-step. Broek kapot, knie geschramd.

Tja. Zo vader, zo zoon

~

Axel was sitting on a couch under a tree in the schoolyard when I arrived to pick him up. Three caretakers stood near him. They were just about to call me.

‘B-b-b-blood’, Axel mumbled. He fell, but no one saw it.

‘I do not want to go to the hospital!’, Axel said. There was a scratch on his cheek, but it seemed not so deep. A plaster would do. One of the caretakers cut the plaster a bit narrower, so it would not be hindered by Axel’s long eyelashes.

I took his hand and we went for his backpack.

‘It happened with a skateboard’, he told me. ‘I went on my knees on the skateboard and I fell! I do not want to go to the hospital’.

I promised him we would watch soccer and eat our dinner on the couch. How could I know there was no soccer tonight? A soccer-crazy teacher told me back in the yard.

‘I will watch Channel 3’, Axel said.

At home, he was fine. We were eating yoghurt on the couch when Gerard sent an e-mail from Prague, where he spends a few days with his colleagues. Gerard fell from a Segway step. Torn trousers, scratched knee.

Well. Like father, like son.

4 gedachten over “Zo vader, zo zoon / Like father, like son

  1. Leuk verhaal weer. Deze lees ik toch liever dan chemo shit,
    Tja voor Axels kinderzieltje heeft ziekenhuis toch een andere betekenis dan voor menig ander kind van zijn leeftijd.
    Succes met het alleen moederen de komende dagen

  2. Acharm. Ik heb Axel nog nooit zo zien kijken. Stoer doen vraagt zijn tol. Bij vader én zoon! Ziekenhuis alleen maar voor jou laten, lijkt Axel het beste en mij ook!

Geef een reactie

