Wenkbrauwen en perspectief / Eyebrows and perspective

wenkbrauw

“Gelukkig zijn je wenkbrauwen niet uitgevallen”, zei de fitnesstrainster gisteren. Het was de beste grap van de dag. Ik had ze bijgekleurd met wenkbrauwpoeder.

Mijn kamergenote bij de chemo vandaag zei iets vergelijkbaars. Haar wenkbrauwen waren wél uitgevallen door Taxol. Mijne dus ook.

Het wenkbrauwpoeder was een cadeautje van medeblogster An (gelukkig geen meta-meid, ze wordt uit voorzorg behandeld) en dankzij haar tip ziet mijn gezicht er minder kaal uit.

Ik was er blij mee en keek er steeds naar in de spiegel.

Een e-mail vroeg in de avond plaatste alles weer in perspectief.

Onze vriendin van het Hemelvaartweekend, Latina in het Hoge Noorden van Europa, is afgelopen nacht overleden aan een infectie. Geboren bij de evenaar, gestorven bij de Noordpoolcirkel. Niet aan kanker, de stamceltransplantatie was gelukt. Het lijkt erop dat de graft-versus-host-disease haar fataal is geworden.

Ik twijfel of ze 41 of 42 was. Mijn leeftijd of een jaar ouder. Haar oudste kind is een van de grote jongens, achter wie Axel zo graag aanrent. Haar jongste kind, voor wie ze met Hemelvaart een haarfrutsel haakte, is een jaar ouder dan Axel.

Wat zeur ik over wenkbrauwen?

~

“You are lucky that you haven’t lost your eyebrows”, the fitness trainer said. It was the best joke of the day. I had coloured them with eyebrow powder.

My chemotherapy roommate said something similar today. Her eyebrows did fall out because of Taxol. Well, so did mine.

It was fellow blogger An who sent me the powder as a present. She is no mets gal and undergoes curative treatment. Thanks to her good advice my face looks less bald.

I was happy with my eyebrows and often looked into the mirror.

An email early tonight put me back with me feet on the ground.

Our Ascension weekend friend, a Latina living in Europe’s far North, passed away because of an infection last night. Born near the Equator, she died near the North Pole circle. It was not the cancer, her stem cell transplantation had been successful. It seems that graft versus host disease has been fatal.

I doubt if she was 41 or 42. My age or a year older. Her oldest child is one of the big boys that Axel likes to run after. Her youngest child, for whom she crocheted hair decoration during Ascension, is one year Axel’s senior.

Why do I bother about eyebrows?

13 gedachten over “Wenkbrauwen en perspectief / Eyebrows and perspective

  1. Ik teken nog steeds mijn wenkbrouwen, want ze zijn niet meer teruggekomen.
    Maar inderdaad wat zeuren we over wenkbrouwen, een leven is belangrijker en dat van je vriendin is niet meer, sterkte!

  2. Wat erg dat jullie vriendin is overleden. En zo jong nog. Toch Is jouw gevoel over jezelf ook heel belangrijk. Zo vlieg je heen en weer tussen extremen.
    Blijf genieten van de kleine dingen en je kleine man!

  3. Oh, wat een verlies. Die kindjes, wat zullen ze hun moeder missen. Ook voor jullie als vrienden erg confronterend. Van haar bijkomende ziekte na de stamceltransplantatie had ik vlak voor jij er tijdens het hemelvaartweekend overschreek pas iets over gehoord. Ook hoe gevaarlijk dat was. Erg, echt heel erg. Ja, hou jouw klachten maar goed in het juiste perspectief.

  4. Wat verschrikkelijk. Voor het gezin, maar ook voor haar zus…. ik moet er niet aan denken. En ook voor jou: zo kort geleden nog samen zo veel plezier gemaakt.
    Wennen doet het nooit, never, nooit niet.
    Gecondoleerd.

  5. Gecondoleerd, wat erg. Hemelvaart is nog maar zo kort geleden. Zoveel doorstaan tot aan stamceltransplantatie aan toe en dan alsnog zo weggerukt worden, onverteerbaar oneerlijk. Sterkte!

  6. Wat verdrietig, Diana. Confronterend, ook, lijkt me.
    Dat je blij met het wenkbrauwpoeder snap ik helemaal. Ziet er stralend uit!

  7. Je wenkbrauwen zien er echt goed uit en ja daar mag jij je best druk om maken. Maar wat erg van jullie vriendin. Gecondoleerd met haar overlijden. Zo jong en nog zo’n jonge kinderen. Bah. En dan ook nog zo confronterend. Wat erg dat haar behandeling wel aanslag maar haar toch fataal werd. Heel veel sterkte samen. Je kunt er ook niet even heen toch.

  8. Gecondoleerd met het verlies van je vriendin. Zo’n bericht komt direct weer heel direct binnen. Dat jij je druk kan maken om je wenkbrauwen snap ik heel goed ook al heb je het mooi opgelost. Er zijn echter zoveel mensen die van veel onbenulliger dagelijkse zaken een groot punt maken.
    Die zouden door dit soort berichten en het verdriet wat dit met zich meebrengt zich eens moeten realiseren waar je je echt druk over moet maken.

  9. Wat een schrik dat jullie vriendin plotseling is overleden. Een verdrietig bericht voor jullie. Gecondoleeerd en heel veel sterkte gewenst.

Geef een reactie

