Waarom mij niet? / Why not me?

straat resized´Waarom eten die stoute cellen mij niet op?’, vroeg Axel vanavond aan tafel.

We aten luie-wijven-lasagna: alles voorgesneden uit een pak en dat dan drie kwartier in de oven. Veel van Honig, niets van mij.

‘Jou lusten ze niet’, zei ik. Deze vragen komen altijd onverwacht. Axel heeft gezien dat ik aan het fotoboek werk, inclusief foto’s van de zwangerschap.

Hij was even stil.

‘Jou kunnen ze wel opeten, hè’, vervolgde hij toen.

‘Ja maar dat doen ze nu niet, want ze zijn weer gaan slapen door de nieuwe medicijnen van de dokter’.

‘O ja’, zei hij en hij nam een grote hap lasagna.

~

‘Why don’t the naughty cells eat me?’, Axel asked at dinner time.

We ate lazy-houswives’-lasagna: pre-cut veggies, prepared in the oven for forty-five minutes. A lot from the Honig brand, nothing from me.

‘They don’t fancy you’, I said. These questions always appear at unexpected moment. Axel has seen me working on the photobook, including pregnancy pictures.

He was silent for a while.

‘They can eat you, can’t they?’, he continued.

‘Yes, but they don’t do it now. They fell asleep when I started the doctor’s new medication’.

‘That’s right’, he said and took a big bite of lasagna.

7 gedachten over “Waarom mij niet? / Why not me?

  1. ja ja, Axel is wel slim en zeker niet gek. Heel langzaam weet hij af en toe dat die veelvraatcellen echt niet pluis zijn. Wat ontzettend goed dat je vertelde dat ze in slaap zijn. Niet weg, maar wel in slaap. Hoe kreeg je dat zo snel bedacht? Of vertellen jullie het altijd zo?

    1. Zo vertellen we het altijd. Axel weet dat de stoute cellen niet meer weggaan, maar wel door de medicijnen in slaap kunnen raken. Ik zocht een eerdere blog daarover, maar kon die niet vinden. Ik dacht dat ik het al eens had opgeschreven.

      1. ik kon het me inderdaad niet herinneren, dat je het zo vertelt. Maar wel heel goed en duidelijk zeg. Daar heb je dus een goede modus in gevonden, dat het voor zijn leeftijd toch duidelijk is. Geen dreiging nu, maar ook geen 100% garantie voor de toekomst.

  2. Hij is er dus toch mee bezig als je zijn vraag hoort. Ja, je had al eens opgeschreven hoe jullie het bespreken met hem: de cellen die opeten maar nu door de medicijnen nog blijven slapen. Dat de slaap maar weer lang mag duren.

    Hij lijkt alsof Axel wel erg loopt te peinzen op de foto. En wat ziet hij er groot uit. Meestal zien we hem ook klimmend, klauterend, wijzend of zoiets op foto. Nu loopt ie daar alsof ie al bijna volwassen is. Misschien van school op weg naar huis, of van huis op weg naar school?

    1. Ik vond het wel een mooie foto. Hij is genomen op de straatspeeldag (op een rustig plekje). Het lijkt leeg, maar dat was het niet!

      Axel kijkt vaak naar de grond en vindt regelmatig geld op straat 🙂

Geef een reactie

