Inventief / Inventive

Het lange Hemelvaartweekend brachten we met vrienden door in een kampeerboerderij in Oost-Nederland.

Met twee van onze vriendinnen ben ik vorig jaar met Hemelvaart gaan hardlopen. Een van hen liep me eruit (en niet zo’n beetje).

In de zomer is ze acuut ernstig ziek geworden. In het najaar kreeg ze een stamceltransplantatie met cellen van haar zus. De transplantatie sloeg gelukkig aan. Ze is in remissie. Wel heeft ze graft versus host disease: de cellen van haar zus veroorzaken klachten in haar eigen lichaam, vooral in haar darmen.

De boerderij had vijf toiletten. Een was al langere tijd op slot. Ik maakte me zorgen. Zou ze een diarree-aanval hebben? Net toen ik het echt te lang vond duren, zag ik haar in de tuin zitten. Ze haakte een haarversiersel voor haar dochter. Alles was goed.

Wie zat er dan zo lang op de wc?

Niemand, zo bleek al snel. De deur was van binnen afgesloten.

“Dat was ik”, zei Axel. “Ik was klaar en kon de deur niet meer van het slot krijgen”.

Hij was niet in paniek geraakt. Hij had ons niet geroepen. Hij was onder het tussenwandje doorgekropen en via het andere toilet naar buiten gelopen. Daar ging hij rustig spelen.

Zijn inventiviteit geeft me vertrouwen in de toekomst.

~

We used the long weekend of Ascension for a short holiday in a group accommodation in the Eastern part of the Netherlands.

I went running with two friends during last year’s Ascension weekend. One of them ran far far ahead of me. She suddenly fell seriously ill in summer. She had a stem cell transplantation with her sister’s cells in autumn. Fortunately, this transplantation was successful. She is in remission. She did get graft versus host disease, though: her sister’s cells cause trouble in her body, especially in her bowels.

The accommodation had five toilets. One had been locked for quite some time. I was worried. Would she have serious diarrhea? Just when I concluded it was really taking too long, I saw her sitting in the garden. She crocheted a decoration for her daughter’s hair. All was fine.

Who spent so much time at the toilet?

No one did, so it appeared. The door had been locked on the inside.

“It was me”, Axel said, “I was ready and could not unlock the door”.

He had not panicked. Nor had he called us. He crawled under the wall and walked out through the other toilet. And he went back to play.

His ingenuity makes me confident about the future.

4 gedachten over “Inventief / Inventive

  1. Heftig verhaal van die vriendin, zo denk je dat jij de ziekste bent en zo is er iemand anders ook ernstig ziek.
    Wat geweldig van Axel om dat zo op te lossen. Ik ben echt diep onder de indruk, serieus heel knap!

  2. Wat knap dat Axel zo cool bleef, wist wat ie kon/moest doen en weer gewoon verder ging spelen. Op zijn inventiviteit kun je echt vertrouwen. Ook al hoop je dat hij er nu nog niet al te vaak een beroep op hoeft te doen.

  3. Hallo Diana,

    Dikke duim voor Axel!
    Kon me het hele tafereel zo voor mijn ogen halen door de bijgevoegde foto’s.

    Wat ik jou ook nog even wou vertellen is het feit dat ik me het hele proces van uitgezaaide borstkanker toch iets te positief in gedachten had.

    Volg via jouw blog ook andere vrouwen en ben er toch al even niet goed van hoe erg die ziekte wel is.

    Bij deze mijn excuses voor de soms onrealistische reacties van mij.

    Ik gun je echt nog heel veel jaren, maar besef dat het niet zomaar gaat.
    Telkens weer behandelingen en afwachten of er resultaat is of niet.

    Ik wens je uit het diepste van mijn hart nog vele jaren en een goede respons op verder behandelingen, en als het kan nog heel veel tijd zonder behandelingen ook.

    Dit alles deed me ook beseffen hoe moeilijk het ook is voor jou en jouw vriend.

    Chapeau hoe jij ermee omgaat!
    Tonnen respect verdien je.
    Ook hoe je er nog in slaagt om vele anderen te helpen, heb er echt geen woorden voor. Sterk mens!

    Axel heeft prachtige ouders en dit kan niemand van hem afnemen.
    Ook al kan je Axel volgens mij ook wel eens achter het behang hangen.
    Hij zal nadenken, probleem bestuderen en oplossen 😉

    Keep on going!

    Heel veel liefs,

    Mieke

    1. Hoi Mieke, ik snap dat het verwarrend kan zijn. Respons op behandelingen is heel gevarieerd bij uitgezaaide borstkanker. Dat is ook de reden dat ik zoveel moeite doe om ieder relevant medicijn te kunnen proberen (zoals die hormoontherapie, die medicijnen hebben me 2,5 jaar extra opgeleverd terwijl eerst gezegd werd ‘dat werkt bij jou toch niet). Ook nu Taxol (4e lijnschemo) geeft een prima respons, terwijl de prof in de zitting van de klachtencommissie (twee jaar geleden) nog beweerde dat daarvan weinig te verwachten was. Onzinnig.

      Helaas reageert niet iedereen zo goed, de blogster die afgelopen weekend overleed is het andere eind van het spectrum: vrijwel geen respons op welk medicijn dan ook. Ze heeft maar een half jaar geweten dat ze uitzaaiingen had. Heel verdrietig nieuws.

Geef een reactie

