Welkom bij Disney / Welcome to Disney

donald_duck_broken_legHet ziekenhuis leek vandaag wel Disneyland. Vriendelijk personeel, dat met een glimlach ongevraagd extra service aanbood.

´Wilt u cake bij de thee?’
‘Zal ik het infuus sneller zetten, zodat u eerder naar huis kunt?’

Alsof Walt Disney het ziekenhuis runt. Daar is een boek over.

Stiekem werken ze de verpleegkundigen nog wel gewoon op de oude inefficiënte manier. Ik moest gewoon een half uur wachten voordat het infuus werd aangezet. Mijn bed was wel vrij en het bed naast me bleef de hele tijd leeg. Toch was het volgens de verpleging heel erg druk.

Vorige week hing een verpleegkundige alle zakken links. Daarna kwam er een ander, die alle zakken rechts hing. En toen kwam de linkshandige weer, die alles nog een keer omhing. Druk zijn ze zeker.

De inloopsnelheid van het Taxolinfuus werd vandaag niet met een staartdeling uitgerekend, zoals vorige week, maar met een rekenmachine. 290 gedeeld door 4 kwam op 82?!

Wederom kreeg ik een allergische reactie. Na een stop van het infuus en even wachten kon ik doorgaan, zonder extra Tavegyl. Net na half vier was ik thuis.

De oncoloog heeft mijn respons ook met de prof besproken. Ha, de prof, die tegen de klachtencommissie loog en zei dat er voor mij eigenlijk niet veel behandelmogelijkheden meer waren. Ze heeft niet gezegd wat zijn reactie was.

Taxol werkt super. Twee leverwaarden zijn nog licht verhoogd: alkalisch fosfatase is 126 (max. 98) en gammaGT is 150 (max. 40).

Over de marker, die eerder flink daalde, kan ik morgen bellen. De oncoloog denkt dat ik wel onder de 200 kan zitten.

~

The hospital was a bit like Disneyland today. Friendly staff, offering extra service with a smile.

“Would you like to have some cake with your tea?”
“Shall I speed up the IV, so that you can go home a bit earlier?”

As if Walt Disney runs the hospital. (There is a book on that topic).

Still, in all secrecy, the nurses work in the same old inefficient manner. I had to wait for half an hour until the IV was switched on. My bed was empty and so was the bed next to me. That bed remained empty all the time. Still, the nurses said it was very busy.

Last week a nurse hang all the medication on the left side. Then another one came in and moved all bags to the right side. And the left-handed nurse came and changed the bags again. Yes, they are busy indeed.

The speed of the Taxol IV was not calculated by a long division, like last week, but using a calculator. The outcome of 290 divided by 4 was 82?!

I had another allergic reaction. I could continue after a sudden IV stop and a short break, without additional Tavegyl. I was home just after half past three.

The oncologist has discussed my response with the professor. Ah, the professor, who lied to the hospital’s Complaints Commission and said that I had not many treatment options left. She did not mention how he reacted.

Taxol works great. Two liver values are still slightly elevated: alkalic phosphatase is 126 (max 98) and gammaGT is 150 (max 40).

I can call about the (largely decreased) tumour marker tomorrow. The oncologist thinks it could be below 200.

7 gedachten over “Welkom bij Disney / Welcome to Disney

  1. Het klinkt alsof het niet de meest efficiënt gerunde afdeling is…! En hoe krijg je zo’n rekenfout uit de calculator? Tjonge.
    Maar: hartstikke mooi dat de taxol zo goed werkt!

  2. Ik glimlach bij je bericht, je schrijft zo dat ik het voor me zie gebeuren. Hoe zou het gezicht van de prof hebben gestaan? Het allerbelangrijkste is dat het middel voor jou werkt!

  3. En wat was de reden van deze plotselinge klant gerichtheid? Open dag? Studiedag gehad?

    Ik duim voor een mooi laag cijfer.
    Fijn dat de taxol het zo goed doen.

    1. Cursus ´hospitality´. Ik was vast niet de enige die last had van de onbeschofte behandeling… Vorige week nog gehoord “ik werk sinds 1984 in de oncologie en vroeger namen de patiënten gewoon veel meer aan”. Diezelfde verpleegkundige moest daarna een protocol opzoeken en vroeg aan een collega ‘hoe schrijf je paclitaxel’.

      De verpleging op de dagbehandeling moet PAC’s met twee personen aanprikken, terwijl ze het op de poli oncologie alleen doen. Veel kunnen het ook alleen, maar ze moeten dan iemand erbij zoeken om heparine te spuiten. Kost allemaal extra tijd en is onnodig. Zo moeilijk is het niet.

  4. Wat zou jij graag die afdeling managen he ;-).
    Het is ook allemaal wel erg ineffecient dat verpleegkundig handelen. En dat voor een academisch ziekenhuis.

    Wel vervelend weer die allergische reactie. En dat ondanks bij aanvang toch meer dexa. Want dat had je toch via je oncoloog voor elkaar gekregen? Of kreeg je meer tavagyl in het infuus?

    Wat een lange zit steeds zo. En dat elke week. Echt een enorme tijdsinvestering zo. Las ik net niet bij mientje’s reactie op jou op de amazones dat taxol ook anders dan wekelijks gegeven kan worden? Ik snap dat verschil niet!

    Dat was het fijne van t-dm1, in een half uur klaar en nog wat nablijven voor de zekerheid.

    Je doet het allemaal voor het goede doel, want werken doet het, dat staat al vast. Op naar nog betere bloedwaarden.

    1. Voortaan gaat het wel iets sneller, want op dag 8 hoef ik niet meer naar de oncoloog. Dat scheelt me 2,5 uur (inclusief bloedprikken en wachttijd).

      Taxol wordt adjuvant ook tweewekelijks of driewekelijks gegeven. Bij uitzaaiingen geven ze meestal wekelijks, dat schijnt dan effectiever en minder belastend te zijn.

Geef een reactie

