Spectaculair / Spectacular

“Spectaculair” noemde de oncoloog de daling van mijn tumormarker. Die ging met de helft omlaag na een paar Taxol-infusen. En dat is nog maar de stand van twee weken geleden.

De oncoloog stelde voor om de CT-scan nog even uit te stellen, tot na de derde kuur. Nu de marker zo fors daalt heeft ze geen haast met scannen. Als zij het niet had voorgesteld had ik het zelf gevraagd. Mijn marker is altijd een goede indicator geweest. Bij een spectaculaire daling is een scan niet nodig.

Ze zei nog dat het beleid eigenlijk was dat je na twee allergische reacties met Taxol moet stoppen, maar dat dat in mijn geval zonde zou zijn omdat ik zo’n goede respons heb. Ik ben blij dat ik dat niet wist. Mijn allergie duurt een paar minuten en, behalve haaruitval, heb ik helemaal geen bijwerkingen. Sinds de ophoging van dexa heb ik niet meer allergisch gereageerd.

Kort sprak ik nog met haar over de leuko-dip (lage witte bloedcellen en gevoeligheid voor infecties). Het is me bij deze kuur onduidelijk wanneer mijn witte bloedcellen het laagst zijn. De oncoloog denkt dat dat in de pauzeweek is, zoals afgelopen week.

Morgen prik ik weer bloed en dan krijg ik ook mijn volgende kuur. In verband met Pasen valt er deze week een kuurdag uit. Op woensdag, mijn vaste ziekenhuisdag, was er geen plek meer.

~

“Spectacular” was the oncologist’s term for my tumour marker’s decrease. The marker went down by 50% after a few times Taxol. And that was the result two weeks ago.

The oncologist proposed to delay the CT scan until after the third IV. Now that the marker has spectacularly decreased, a scan is not urgent. Had she not proposed this, I would have done it myself. My marker has always been a good indicator. There is indeed no need for a scan right now.

She said that the actual policy is to stop Taxol after two allergic reactions, but that would be a pity in my case, because my response is so good. I am glad I was not aware. My allergy lasts only a few minutes and, apart from hair loss, I have no side effects at all. Since I get more dexa, I have had no more allergic reactions.

I briefly talked with her about low leukocytes (which make me susceptible to infections). It was still unclear to me when my white blood cells reach the lowest point. The oncologist thinks it is in the IV-free week, like last week.

I will have my blood drawn again tomorrow, when I have my next IV. This week has four working days because of Easter Monday. There was no time slot available on Wednesday, my regular hospital day.

12 gedachten over “Spectaculair / Spectacular

  1. Wat een geweldig nieuws! je doorstaat het allemaal niet voor niets, super, dat het nog maar heel lang zo mag blijven! 😀

  2. Op naar morgen.

    En jij, jij bent zo’n succes-story . Dus ik neem je graag om als voorbeeld. En om me aan op te trekken in het maken van een keuze voor wel/niet taxol straks .

    Het lijkt alsof je thuis gekomen na de kuurinloop daarna nergens last van hebt.
    Kun je er ook nog steeds bij fitnessen en pilatussen? Wat ik me afvroeg, heb je geen smaakverlies? Kan je gewoon alles eten? Want dat is zo fijn.

    1. Hoi Annie, zelfs tijdens de kuurinloop heb ik geen last. Tot verbazing van de voedingsassistenten ga ik nl. uitgebreid lunchen in het ziekenhuis. Niemand anders neemt zoveel brood en soep en zo :-). Ik heb geen smaakverlies en ook geen aften (waardoor je niet scherp kunt eten). Ik vind wekelijkse taxol aanzienlijk beter te verdragen dan Afinitor.

      Met pilates ben ik gestopt omdat die lessen op woensdag zijn, de dag dat ik naar het ziekenhuis ga. Ik fitness nu 2x per week en wil daarnaast het hardlopen weer oppakken.

  3. Wow wat fijn dat de resultaten zo goed zijn. En dat zo heerlijk kunt eten in het ziekenhuis. Ik kreeg geen hap door mijn keel op de dagen dat ik de kuren kreeg.
    En twee keer in de week fitness, wat goed van je.Ik vind je erg dapper!

  4. Heel blij voor jou met het ‘spectaculair’ nieuws!!
    Soms is ‘wat niet weet, niet deert’.
    Succes met het vervolg van je kuren en sporten!

Geef een reactie

