Bloemen / Flowers

boeketMet Axel hebben we een hoop te stellen op het moment. Is het de kleuterpuberteit?

Hij luistert niet. Hij gooit speelgoed expres op de vloer. Hij gooit met stenen naar ons. Hij klimt in de vensterbank en probeert het raam open te doen (op de bovenverdieping…). Bij alles wat niet mag zegt Axel ‘maar ik doe het lekker toch’.

Hij groeit hard en slaapt veel, dus het zal wel een groeispurt zijn.

Vandaag heeft hij een heel boeket paardebloemen geplukt op een veldje bij het huis van oma en opa. Het was voor het eerst dat hij bloemen plukte buiten ons zicht. Hij poseerde trots met zijn boeket. Dat dan weer wel.

~

Axel is quite a handful at the moment. Is it renewed toddler’s puberty?

He does not listen. He throws toys on the floor on purpose. He throws stones at us. He climbs in the windowsill and tries to open the window (on the top floor, mind you…). When we forbid him something, Axel says ‘I will do it anyway’.

He has grown a lot and sleeps as much as he can, so it’s likely to be a growth spurt.

Today he collected a large bunch of dandelions at a field near his grandparents’ house. It was the first time he picked flowers all alone without us watching him. He posed with pride. For a change.

Advertenties

12 gedachten over “Bloemen / Flowers

  1. Ja, deze fases zijn ontzettend vermoeiend 😦
    Ik heb geen tips (daar vraag je ook niet naar) behalve om goed gedrag (hoe schaars dan ook) te belonen met positieve aandacht. Soms lijk ik in dit soort fases alleen maar aan het corrigeren/mopperen te zijn en dan kun je in een vicieuze cirkel terechtkomen. Nadeel van twee kleuters is dan ook nog dat ze elkaars gedrag kopiëren of versterken…

  2. Dat is het, op school braaf en aangepast , dan heb je het thuis nodig om te doen wat niet mag, wat niet hoort. Begrijpelijk dus maar oh zo vermoeiend en tot wanhoop drijvend. Hier moeten jullie en ook hij doorheen. Zet je schrap en hou ook tav zijn opvoeding de moed erin. Want echt, een bloemenplukkend jongentje heeft een goede, warme inborst.

  3. Mij is gezegd dat het toch aandacht vragen is. Toen wij op zulke momenten gingen praten met onze kleuter (“met wie heb je vandaag gespeeld”)of voorstelde een spelletje te spelen was het zo voorbij. Groetjes,

      1. In het volkskrant magazine van vorige week stond een heel mooi artikel over het opvoeden vanuit het principe van ‘ geweldloos ingrijpen ‘ bij niet te tolereren gedrag. Erg mooie en effectieve methode waarbij de ouders meteen duidelijk laten merken bepaald gedrag niet te tolereren, maar in het heetst van de strijd even afstand nemen door te zeggen: ik kom er later bij je op terug . Hierna op een weer rustige moment het kind mee verantwoordelijk maken voor het creatief zoeken naar een oplossing voor zijn gedrag.

        Daarnaast blijven ze hoe dan ook altijd positief aandacht geven, wat het kind ook doet. Deze opvoedingsmethode staat ook beschreven op sites erover op internet. Geweldloos verzet van Gandhi heeft mee model gestaan voor de methode die, door een israelisch psycholoog meen ik , verwerkt is tot opvoedingsmethode.

        Mij sprak het erg aan!

  4. Ja, heel goed, het leuke spel afbreken. Binnen afkoelen. Daarna wat anders gaan doen. Nooit te lang straffen. Kwartiertje kan al heel verhelderend werken, voor allebei de partijen 😉
    Maar man, wat is het een vermoeiende periode! Wil je net even wat leuks doen, wordt het weer verpest. De school vraagt veel van hem dus moet hij daarbuiten echt uit de band springen.
    Veel succes en sterkte met het bewaren van je geduld!

  5. Het is heel erg herkenbaar! mijn zoontje is nu 6 en zoekt ook regelmatig zijn grenzen op, juist daar waar hij zich veilig voelt, bij zijn pap en mam. Op school de liefste maar thuis testen hoe groot hij al is en zich afzetten maar tegelijk ook willen voelen dat we nog van hem houden. Consequent zijn en rechte lijnen varen…. Het is wel heel vermoeiend ja…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s