Kaal / Bald

De buurvrouw, die al tien jaar naast me woont, vroeg of ik naar de kapper was geweest. De moeder van een van Axels vriendjes complimenteerde me met de highlights in mijn haar. Ik ben er vrij zeker van dat geen van beiden heeft gemerkt dat ik een pruik draag. Axels juf zag het niet eens, terwijl ik haar verteld had dat mijn haar een paar dagen later zou uitvallen.

Kaal worden is absoluut niet leuk, maar vergeleken met misselijkheid, ernstige vermoeidheid of aften zijn de bijwerkingen van Taxol toch nog redelijk te overzien. Nu de chemo duidelijk aanslaat heb ik energie voor leuke dingen. Ook op vrijdag, want ik ben fitter dan een paar vrijdagen geleden.

p o l resizedVoor (alweer!) een fotoshoot nam ik de trein naar het Noorden. Een professionele fotografe maakt een portretserie van vrouwen die kaal zijn, meestal door chemotherapie. Ik was vandaag haar model. In haar woonkamer hing een collage van eerder werk. Er zaten ansichtkaarten bij van de Hema. Zeker drie daarvan heb ik jaren geleden zelf gekocht.

Op de beste foto’s gooide ik denkbeeldig haar over mijn schouders en keek daarna in de camera. Met mijn ogen half gesloten om het ‘Bambi-effect’ van grote verschrikte ogen te vermijden.

Bij de eerste foto’s zat de spanning nog in mijn schouders en kaken. Later werd ik losser.

Kaal voelde opeens heel cool.

(De foto bij dit bericht is bedoeld als sfeerbeeld van de shoot. De portretten worden anders uitgesneden en het maffe jurkje komt er niet op 🙂 ).

~

Our neighbour, who has lived next door to me for ten years now, asked if I had had my hair done. The mother of one of Axel’s friends gave me compliments about the highlights in my hair. I am quite sure that neither of them noticed I wear a wig. Axel’s teacher did not even notice, even though I had told her that my hair would fall out a few days later.

Getting bald is definitely not funny, but compared to sickness, severe tiredness and mouth sores I find Taxol’s side effects not too bad so far. Now that I clearly respond to the chemotherapy, I have energy left for fun stuff. On Fridays, too, because I am fitter than I was a few Fridays ago.

I took the train up North for (another!) photoshoot. A professional photographer works on a portrait serie of bald women. Most of these women lose their hair due to chemotherapy. I was her model today. When I saw an overview of her work in her living-room, I discovered post cards from the Hema store. I bought at least three different card with her pictures several years ago.

Today’s best pictures are the ones on which I pretended to throw my non-existent hair over my shoulder before looking into the camera. Eyes half-closed to avoid a ‘Bambi effect’ of big scared eyes.

Tension was visible in my shoulders and cheeks in the morning. I got looser later on.
Baldness suddenly felt quite cool.

(I post a picture with an impression of the shoot. The portraits will look different and the daft dress is not going to be on the pictures).

17 gedachten over “Kaal / Bald

    1. Ik zie mezelf alleen kaal als ik ’s morgens en ’s avonds onopgemaakt voor de spiegel sta. Deze sfeer was totaal anders, door de kleding, de aanwijzingen voor houding en manier van kijken.

      Terwijl ik me druk maakte om dat lelijke slangetje van de port-a-cath, dat vrij zichtbaar langs mijn hals loopt, kijkt een fotograaf heel anders. En dat maakte het heel bijzonder.

  1. Klinkt heel erg spannend! Heel dapper van je om als model te poseren en dat met ons te delen. Ben heel benieuwd naar het eind resultaat. Ik hoop dat je je goed blijft voelen. Het voordeel van een pruik is wel dat je kapsel gelijk goed zit. Doe het rustig aan he!

  2. Bijzondere fotoshoot! Maar met een mooi (edoch confronterend) resultaat, lijkt me. Knap hoor.
    En complimenten voor de pruikenmaker, die blijkbaar een levensecht kapsel voor je heeft gemaakt.

  3. Misschien ben ik in de loop der jaren volledig afgestompt maar voor mij is gaan gelden: mooi kaal is niet lelijk. Confronterend? Ja. Krachtig? Zeker!

  4. Als. je er zo goed en fit uitziet als jij dan kan kaal heel mooi zijn. Er zijn genoeg mannen en ook vrouwen bij wie kaal bij hun identiteit hoort. Maar dan is het een keuze, bij jou is het een niet gewenst gevolg.

    Maar wat een ‘ helende ‘ ervaring is het geweest als ik je stukje goed interpreteer. Op deze foto zie je al hoe je kale hoofd niks afdoet aan jouw vrouwelijkheid, je naar buiten stralende innerlijke schoonheid. Echt ontroerend.

    Ik ben zo benieuwd naar de officiele foto’s.
    Krijg je die? En mogen ook wij ze zien.

    Je weet dat ik meegedaan heb aan een bodypaintproject voor een foto- boek over vrouwen met een beschadigd lichaam door BK behandelingen. Ik had toen ook zo sterk de ervaring dat ik door het kunstzinnige van mijn bodypaint uitgetild werd boven mijn verdriet over mijn door amputatie beschadigde lichaam.

    Dat kan kunst met je doen.
    Ik heb dat altijd vast kunnen houden.

    1. Ja ik krijg zelf een aantal afdrukken en ook bestanden digitaal. Ik mag ze niet delen via sociale media, dat is de afspraak met de fotografe.

      En ik ken je bodypaintfoto’s, die zijn inderdaad heel mooi. Mooi geschreven over het helende effect van de kunst.

  5. Wat zie je er mooi uit! ik vind overigens ook het jurkje mooi! Confronterend? ik zou bijna zeggen nee, daarvoor heb ik teveel gezien, maar verdrietig? wel een beetje, dat dit nu weer nodig is om tijd te kopen voor jou en je gezin. Maar dat verdriet ebt weg als ik zie hoe stralend je eruit ziet Diana!

  6. Ik zie het zo duidelijk bij jou: vrouwelijkheid en kracht zit met hart en ziel in je en daar doen een of twee borsten of je haar er af helemaal niets aan af. Maar ja, ik heb natuurlijk gemakkelijk praten.
    Ik weet op zeker dat de fotografe jouw kracht op de foto weet te vangen! Wanneer zijn ze te koop bij de HEMA ;)?

  7. Wat ben je toch een stoer mens en wat maak je bijzondere dingen mee. Op de foto keek ik eerst naar je sprekende gezicht pas daarna realiseerde ik me dat je er kaal op staat. Ik vind het moedig dat je dit zo met ons deelt. Er spreekt kracht en bevrijding uit. Geniet van je chemo vrije week!

Geef een reactie

