Reactie / Reaction

(Onderstaand bericht was bedoeld als reactie op de vraag van Obus2 bij mijn vorige bericht over mijn mogelijkheden na Taxol. Per vergissing heb ik mijn reactie als nieuw bericht geplaatst).

Na taxol is vinorelbine de meest logische stap, zoals het er nu naar uitziet, maar CMF, waarvan ik in 2010 drie kuren heb gehad, zou ook een optie zijn. Lastig om vooraf te zeggen.

Hormoontherapie lijkt op mijn lever uitgewerkt te zijn. Op botten en long had het nog wel effect.

~

(This posting was intended as a reply to Obus2’s question concerning my last posting. She asked about my options after Taxol. By mistake I posted my reply as a new posting.)

Vinorelbine would be the most logical steap after taxol, as it looks now, but CMF could also be an option. I had three rounds of CMF in 2010. Hard to say in advance.

Hormonal therapy seems to have lost its effect on my liver, but was still effective on my bones and lung.

7 gedachten over “Reactie / Reaction

  1. Toch jammer als het op je botten en je long nog wel effect had dat je het er niet naast mag blijven gebruiken.

    Hoe zo ben je trouwens al bezig met het vervolg de taxol werkt toch nog?

  2. Dit is een reactie op mijn vraag Goudblok. Ik denk vooruit vraag me op of er voor Diana nog een mogelijkheid is om een periode “kuurvrij” te worden. Of zoals Diana het zelf noemt kankerlight.

  3. Eerst maar genieten van de goede werking van taxol. Ik heb er daar twintig van gehad en ben nu net begonnen met de derde kuur xeloda. Precies andersom dan bij jou dus Diana. Hormoontherapie kwam ik niet voor in aanmerking volgens arts omdat de werking daarvan te lang op zich laat wachten en we daar geen tijd voor zouden hebben. Sinds ik jouw blog volg, nu ongeveer een week of zes, ben ik daar toch meer om gaan vragen. Bij jou zeiden ze toch ook dat dat eigenlijk niet kon? Er Is nu een aantekening gemaakt om dat eventueel toch een kans te geven.
    Diana ik vind het fijn dat ik je blog gevonden heb.

    1. Welkom hier, Johanna. Fijn dat mijn blog je inspireert om je arts vragen over je behandeling te stellen.

      Hormoontherapie heeft inderdaad een inwerktijd van 6-8 weken nodig. Bij snelgroeiende uitzaaiingen, vooral in lever/longen, durven artsen vaak geen hormoontherapie te geven en kiezen ze (eerst) voor chemo.

      Mijn verhaal is wel vrij specifiek omdat de uitzaaiingen tijdens mijn zwangerschap zijn ontdekt. Hormoontherapie is sowieso onmogelijk in een zwangerschap, omdat ik zelf hormonen produceerde. Chemo kon wel en na de combi AC/CMF en de bevalling was ik zoveel hersteld dat ze hormoontherapie wel aandurfden. Ik begon aan Arimidex met een lage marker en was heel fit. Op Arimidex had ik een jaar respons.

      Ik weet niet hoever je hebt teruggelezen, maar de discussie met de artsen ging vooral over een tweedelijns hormoontherapie. Na een jaar Arimidex bleek ik nieuwe leveruitzaaiingen te hebben. Mijn marker liep licht op (van 29 naar 36). Toen is mij Xeloda ‘opgedrongen’ (voor mijn gevoel), terwijl ik zelf liever een andere hormoontherapie (Faslodex of Aromasin/exemestaan) had gehad. Na eindeloze discussies ben ik inderdaad terug het hormoontraject in gegaan. Faslodex heeft me zeven maanden lang enigszins stabiel gehouden, maar op exemestaan met het toen net op de markt gekomen Afinitor heb ik zes maanden lang echt een remissie behaald. Tamoxifen (4e lijn) heeft eigenlijk niet veel meer gedaan.

      Ik hoop dat je genoeg stabiliseert op chemo om hormoontherapie nog een kans te geven. Succes is niet gegarandeerd, maar dat is het bij chemo ook niet. Hormoontherapieën zijn toch extra behandelmogelijkheden en het is zonde om die bij voorbaat overboord te zetten, zeker als je relatief stabiel bent na chemo. Veel sterkte!

    2. Ik moest volgens mijn behandelend arts ook direct aan de chemo na diagnose van mijn uitzaaiingen. Voor hormoontherapie zou geen tijd meer zijn.( tumormarker was flink hoog)
      Na een second opinion in het AVL heb ik het toch aangedurft, mijn arts is meegegaan en mijn marker is twee maanden later gaan dalen.
      Vier maanden later heeft de arts toegegeven dat ook dit een methode is en is hij het “succes” gaan delen met zijn collega’s.

    1. Mijn lever kan niet geopereerd worden omdat de uitzaaiingen verspreid zitten door de hele lever. Opereren doen ze alleen bij een klein aantal plekken in een van de leverhelften.

      Mogelijk kan bestraling (embolisatie) in de toekomst nog wel, maar die techniek is nu nog experimenteel.

Geef een reactie

