Negen-vier / Nine-four

Met trillende vingers, zoals altijd, belde ik vandaag het ziekenhuis om de tumormarker op te vragen. Ik wist al dat mijn verhoogde leverwaarden waren gedaald, want die uitslagen waren gisteren tijdens de kuur al bekend.

Een telefoontje voor de tumormarker is een assertiviteitstest.
‘Die marker mogen wij niet doorgeven’, zei de secretaresse.
‘Ik mag het wel weten’, antwoordde ik, ‘want het zijn mijn eigen gegevens. Mijn oncoloog is het met me eens.’ De secretaresses zijn gevoeliger voor de mening van een arts dan voor een juridische verplichting. Ze ging mijn arts bellen. Die was niet bereikbaar. Toen vroeg ze aan een collega of ik het mocht weten.

‘U mag het weten’, zei ze toen, ‘even kijken, negen-vier’.
Ik schrok. De marker was bijna duizend toen ik stopte met Xeloda. Hij was bij Taxol gezakt tot onder de zevenhonderd ondanks de paar keer uitstel. Ik voel me steeds fitter.
Was de marker weer gestegen naar negenhonderdvier???

‘Vierhonderachtentwintig’, zei ze toen.

Negen-vier was negen april. De datum van gisteren, de dag van de bloedafname. De marker is meer dan gehalveerd na drie keer Taxol. En het infuus van gisteren komt daar nog bij.

Ik kan rustig op chemovakantie.

~

My fingers were trembling, as always, when I phoned the hospital to ask about the tumour marker. I already knew my elevated liver values had dropped, because those results were there when I had chemo yesterday.

A tumour marker phone call is an assertivity test.

‘We are not allowed to pass this information’, the secretary said. 

‘I have the right to know’, I told her, ‘because these are my own results. My oncologist agrees with me’. The secretaries are more sensitive to doctors opinions than to legal obligations. She called my doctor. And could not reach her. Then she asked a colleague.

‘You may know’, she then said, ‘let me see, nine-four’.

I startled. The marker was close to a thousand when I quit Xeloda. It decreased to a little below sevenhundred while I was on Taxol, in spite of a few delays. I feel fitter all the time.
Would the marker have increased to nine hundred four???

‘Four hundred twenty-eight’, she said.

Nine-four was the ninth of April. Yesterday, when the blood was drawn. The marker decreased by more than fifty percent after three Taxol IV’s. And yesterday’s IV is not yet included.

I can easily take my chemo holiday next week.

17 gedachten over “Negen-vier / Nine-four

  1. Wat een goed nieuws! Ik begrijp niet zoveel van het belang van die tumormarkerwaarde. Die is bij mij namelijk nooit hoger dan 91 geweest en daarom moest ik aan de Xeloda. 15-3 is de marker die geprikt wordt.

    Groetjes,

    Yvonne

  2. Wow, wat een daling. Goed werkende kuur hoor! Zelfs met uitstelweken er nog bij. Ga zo door! Straks komt ie hopelijk nog op normaal!

    Maar wat een spanning weer even door het misverstand van negen-vier.

  3. Argh, wat een schrik! Je bent natuurlijk hyperalert op zo’n moment, gefocust op dat cijfertje…

    Maar geweldig goed nieuws! Op naar de twee weken rust!

  4. Wat een ontzettend goed nieuws, ook al had je hart het even te verduren van de schrik. Ik krijg meteen dat liedje in mijn hoofd van Happy!

  5. Wat een opluchting. Het geeft de burger moed om te lezen dat je schrijft dat je je relatief zoveel fitter voelt met een dalende waarde ondanks de taxol die je lijf toch ook moet verwerken.
    Weet je al wat de optie is na de taxol ? (of kijk ik al weer teveel vooruit en moet je echt in dit moment leven ?) kan er dan weer sprake zijn van hormoontherapie of is dat stadium nu echt gepasseerd.

    Car

  6. Super wat een daling!! Je gaat nu extra genieten van dat weekje rust.
    Ik herken het gevoel van de trillende vingers (en bonkend hart) heel goed…

Geef een reactie

