Goed bloed, maar weer een allergische reactie / Good blood, but another allergic reaction

Mama en zoon bij het infuus / Mommy and son at the IV

Mama en zoon bij het infuus / Mommy and son at the IV

Aan een taxushaag moet ik maar nooit beginnen, zo allergisch reageer ik op Taxol.

Mijn bloed was goed, dus om twaalf uur liep ik van de spreekkamer van de inval-oncoloog naar de kantine. Voor een broodje en een flesje appelsap moest ik bijna zes euro afrekenen. Dat komt ervan als je te lui bent om brood mee te nemen.

De kuur stond om half twee gepland. Om half drie was de Taxol er nog niet, want ‘de apotheker had er nog niet naar kunnen kijken’. Die was zeker ook voor zes euro gaan lunchen. Pas tegen drie uur werd de chemo bezorgd.

Vanwege mijn allergische reactie op de vorige kuur was de inloopsnelheid gehalveerd. Geen idee waarom dat is, want voor de allergie maakt dat niets uit: ik reageerde weer allergisch, alleen kwam die reactie nu pas na tien minuten. Ik krijg een allergie-aanval als de eerste tien ml is ingelopen.

Vuurrood, met rugpijn en oplopende bloeddruk kreeg ik dezelfde extra medicijnen als de vorige keer: 10 mg extra dexamethason en een extra Tavegyl-injectie. Daarna voelde ik me prima.

Ik heb gevraagd of ik die extra dexa en Tavegyl de volgende keer aan het begin van de kuur kan krijgen. De verpleging mag dat niet beslissen. Ik moet het met mijn oncoloog overleggen.

Er is nog een arts bijgeweest (niet Bambi met de verschrikte ogen) en ik heb geloof ik wel vijf keer gezegd dat ik Taxol niet wil stoppen omdat ik zo’n goede respons heb.

Vanwege de nieuwe allergische reactie werd de inloopsnelheid wel weer verder gehalveerd. De chemo druppelde dus op 25% van de normale snelheid in, terwijl ik het voor mij kritieke 10 ml-moment al voorbij was. Daarna is de inloopsnelheid wel snel opgehoogd naar 50-75-100 procent.

Het duurde allemaal erg lang. We waren pas tegen half zeven thuis, terwijl ik al om half twaalf bloed had geprikt.

Gerard en Axel zijn me komen halen, zodat Axel ook de chemo eens kon zien. Hij had meer oog voor het verkeer buiten en de drie politie-auto’s, die over een fietspad reden.

De buit is binnen: twee Taxolkuren op twee opeenvolgende woensdagen!

~

I should never take a taxus (yew) hedge if you see how allergice I react to Taxol.

My blood was fine, so I left the interim-oncologist’s office at twelve and went to the canteen. I had to pay almost six euros for a sandwich and a bottle of apple juice. That happens when you are too lazy to bring your own lunch.

The chemotherapy was scheduled for half past one. Taxol was still not delivered by half past two, because ‘the pharmacist had had no time to check’. Maybe he or she was getting a six euro sandwich. The chemo arrived at three.

Because of my allergic reaction to the previous Taxol, the dripping speed had been halved. No idea why, because it makes no difference to the allergy: I had another allergic reaction, but this time only after ten minutes. I get an allergic reaction when the first ten ml have dripped in.

My face was red like fire, my back hurt and my blood pressure went up. I got the same additional medication as I got last time: 10 mg dexamethason and another Tavegyl injection. I felt fine afterwards.
I asked if I could get this additional dexa and Tavegyl right from the start of the next round. The nurses are not in a position to decide. I have to discuss it with my oncologist.

I had another doctor coming to see me (not Bambi who looked so scared) and I think I told her five times that I do not want to stop Taxol because I have such a good response.

The dripping speed was halved again because of the new allergic reaction. Chemo dripped in at 25% of the normal speed, though I had passed my critical point of 10 ml. The dripping speed was later raised to 50-75-100 percent.

It all took a very long time. We got home by half past six, while I had come for the blood withdrawal at half past eleven.

Gerard and Axel came to pick me up, so that Axel could see the chemo dripping in. He looked more to the traffic outside and to three police cars, driving across a bicycle road.

I got what I needed: two Taxol IV’s on two consecutive Wednesdays!

14 gedachten over “Goed bloed, maar weer een allergische reactie / Good blood, but another allergic reaction

  1. Hij zit er gelukkig in. Niet zonder weer die allergie maar wel vanwege goed bloed. Wat zul jij blij geweest zijn dat je mocht gaan kuren.en zo te lezen komt die allergie nu ook wel onder controle als je volgende week je oncoloog spreekt.

    En wat een. ‘ lieflijk tafreel ‘ Axel daar naast je bed.en beiden met een big smile op het gezicht. Goed te zien dat het zo toch ook kan, ook al is de achterliggende reden meer iets is voor tranen in de ooghoeken.

    Dat dat nou net gebeurde die drie politie auto’s op het fietspad. Wat een mazzel voor Axel! 😉

  2. Fijn dat je toch door kon.
    Ik ben benieuwd wat je oncoloog er van zegt.
    Misschien van taxol naar toxotere of paclitaxel ofzo?

    Al kan ik me voorstellen dat blijven bij wat je weet dat werkt jouw voorkeur heeft.

    Ik hoop dat je ook deze keer weinig last zult hebben.

    X

    1. Ik ga mijn oncoloog nog mailen over aangepaste pre-medicatie. Taxol = paclitaxel. Behalve een reactie op het taxaan kan het ook een reactie op het oplosmiddel (castorolie) zijn. Er staat een interessant artikel in het Nederlands tijdschrift voor oncologie van december 2013 (PDF, zoek op google op ‘paclitaxel allergische reactie december 2013’), dat exact hierover gaat.

      Het advies daarin lijkt ophoging van dexa en anti-allergie (clemastine). Dat is wat ze nu ook doen, maar nu hogen ze pas op na mijn reactie. Ik heb geen grote shockreactie en ben niet benauwd, maar word vuurrood en krijg rugpijn. Geen drukkend gevoel op de borst en geen ademnood. Na toediening van de extra medicatie kan ik probleemloos verder. Ze dienen dan eerst langzaam toe, maar kunnen makkelijk ophogen.

      Ik wil het artikel eerst grondig lezen voor ik de oncoloog mail, zodat ik een gericht verzoek kan indienen. Anders krijg ik weer te horen dat ik meer vertrouwen in de artsen moet hebben.

  3. Jeetje! Toch weer een allergische reactie! Was de verpleegkundige van de vorige keer er nog bij? Een lange zit op deze manier, ik zou inderdaad die medicatie al bij aanvang in het infuus willen hebben (en dan een normale inloopsnelheid, denk ik). Naar voor je zeg! Ik ben wel blij dat de taxol er weer in zit. Succes de komende dagen.

    1. Zelfde verpleegkundige als de vorige keer. Ze had geruild om weer bij mij te kunnen zitten. De verpleegkundige ziet de reactie eerder aankomen omdat mijn gezicht rood wordt voordat ik verschijnselen bemerk. Ik krijg ook een rare smaak in mijn mond, dat is mijn eerste teken van allergie.

      Het werd ook laat omdat de chemo 1,5 uur te laat was. Sowieso sta ik volgende week in de ochtend ingepland, dat is veel beter.

      Doordat ik zoveel dexa krijg, ben ik niet slaperig van Tavegyl. Gerard en Axel waren met de auto, maar ik had zelf met OV naar huis gekund.

  4. Wat fijn dat het er toch weer in zit. Kunnen de markers weer verder omlaag. Die pruik zit echt wel super goed zeg! Je ziet er belachelijk goed uit, alles in aanmerking nemend.
    Op naar de volgende !
    xxx

  5. Binnen is binnen maar tjonge wat een dag weer… Ook dat lange wachten op de apotheker, je vraagt je af of dat nou toch niet anders kan hè. En weer een allergische reactie, ik hoop dat het middel net zo heftig op de foute cellen ingrijpt. Wat knap van je dat je Axel er zo bij toe kunt laten. Dat werkt goed, dat zie je aan hem, zo lijkt het.

  6. Goed dat de kuur doorging maar minder leuk die allergisch reactie.
    Hopelijk kunnen ze iets doen qua pre medicatie zodat het de volgende keer niet terug hetzelfde is.
    Intussen duim duim voor het goed verdragen!

Geef een reactie

