Verlaagde dosis / Lowered dose

Tijdens het fietsen merkte ik het duidelijk: ik kan nu harder fietsen dan na de eerste Taxolkuur. De verlaagde dosering zorgt er waarschijnlijk voor dat mijn rode bloedcellen niet zo hard dalen. Als dit ook voor de witte bloedcellen en bloedplaatjes geldt, kan ik woensdag door zonder verder uitstel.

a012188_001Met Gerard en Axel fietste ik naar een speelgoedwinkel, omdat Axel een volle stickerkaart had voor ‘zichzelf ’s morgens aankleden’. Axel mocht daarom een cadeautje uitzoeken. Zichzelf aankleden kan hij overigens allang, maar hij weigerde het steeds. Het vooruitzicht om iets voor zijn trein te mogen uitzoeken was erg motiverend. Hij koos twee stootblokken.

Donderdag en vrijdag heb ik me rustiger gehouden dan na de eerste kuur. Van een van de medicijnen in het infuus, dexamethason, word ik hyperactief. Vanwege mijn allergische reactie had ik woensdag zelfs een dubbele dosis dexa gekregen. Als ik na de kuur teveel doe, stort ik in het weekend in.

Ik ben donderdag nog wel naar een lezing van een oud-collega geweest en heb uurtje gewerkt, maar verder heb ik rustig aan gedaan: een was gedraaid, papieren en foto’s uitgezocht. Alles in afwisseling en niet te lang achter elkaar.

Vrijdagavond halverwege de afwas kwam alsnog de dexa-dip: van het ene op het andere moment was ik doodmoe. Daaraan kon ik merken dat de dexa was uitgewerkt. Ik kon de afwas niet meer afmaken. Dat heeft Gerard gedaan, zodat ik nog wel kon douchen. Ik heb als een blok geslapen en ben vanmorgen langzaam opgestart. De rest van de dag ging het wel weer.

Mijn haar is bijna helemaal uitgevallen. Wenkbrauwen en wimpers heb ik gelukkig nog wel, anders moet ik mijn gezicht veel zwaarder opmaken dan ik gewend ben. Van de pruik heb ik behoorlijk veel eer. De meeste mensen vinden dat mijn haar veel beter zit…

Mijn altijd perfect geklede en geföhnde collega, die ik tijdens onze vierjarige samenwerking pas twee keer in dezelfde kleding heb gezien, complimenteerde me zelfs met mijn kapsel. Ze dacht zeker dat ik eindelijk was gaan föhnen!

~

It became very clear when I was cycling: I can cycle faster than I could during the first round of Taxol. The lowered dose probably prevents my red blood cells from going very low. If this applies to the white blood cells and platelets, too, I will be able to continue without any further delay.

I cycled to a toy store with Gerard and Axel, because Axel had completed a sticker row for ‘getting dressed by himself in the morning’. Axel could pick a toy. He has been able to get himself dressed for a long time, but refused it all the time. Our promise to choose something for his train motivated him quite well. He chose two rail road blocks.

On the two days after the Taxol IV I behaved more quietly than I did after the first round of Taxol. One of the IV’s pre-medication, dexamethason, makes me hyperactive. I even got a double dose of dexa because of my allergic reaction. If I do too much after the IV, I crash in the weekend.

I did go to my former colleague’s lecture on Thursday and worked for an hour, but the rest of the day was quiet: I washed some clothes and re-arranged papers and pictures. All in turns and not too long in a row.

Friday night, half-way washing the dishes, the dexa-downfall came anyway: I was extremely tired out of the blue. This is how I noticed that dexa was no longer working. I could not finish the dishes. Gerard did that, so that I could still shower. I slept all night and had a slow start this morning. The rest of the day I was fine again.

I have lost almost all my hair. I am glad my eyebrows and eyelashes are still there, so that there is no need to use more make-up than I normally do. The wig is quite a success. Most people think my hair looks a lot better…

My perfectly dressed colleague with her blown-dry hair even complimented me with my new hair-do. I have seen her wearing the same outfit only twice in the four years that we have been working together. She truly believed that I had finally started blow-drying my hair!

4 gedachten over “Verlaagde dosis / Lowered dose

  1. Fijn dat het nu zo goed gaat en ook leuk dat je pruik zoveel bewondering oogst, dat geeft toch een goed gevoel.
    Wat goed dat je nog wimpers en wenkbrouwen hebt, mijn wenkbrouwen zijn verdwenen en nooit teruggekomen en mijn wimpers zijn gehalveerd qua volheid, maar wat maakt het uit!! Groetjes Marijke

  2. Energie terug, goed slapen weer , krachtiger fietsen, mooie pruik, complimenterende omgevind, zorgzame vriend, aankledende en leuk spelende zoon, je zou bijna denken: niks aan de hand!

    Vier het goede en geniet van het heerlijke weer. Ik zag dat de bosanemonen en pinksterblommen bloeien. We gaan ze vandaag bewonderen. Kun je ze bij jullie ook ergens zien?

    Dat de kuur woensdag zonder problemen erin zal gaan!

Geef een reactie

