Eerste maand op school / First month at school

DSC09276-3Toen ik Axel van school haalde, was hij net aan het koppeltjeduikelen op een klimrek. Dat is nieuw. ´Van Casper geleerd´, zei hij trots. Weer iets geleerd.

Axel wordt snel groter en wijzer nu hij naar school gaat. Werkjes doen vindt hij leuk. Ze spelen ook vaak buiten en hij heeft drie keer in de week gymnastiek. Deze week kreeg hij zelfs een ´taak´ van de juf: hij mocht de wasknijper verzetten bij de pictogrammen, die aangeven wat het dagprogramma is. Bij de laatste kaart doen ze de jassen aan en gaan ze naar huis of naar de buitenschoolse opvang.

Axel was de eerste vierjarige, die bij groep 2 kwam. Inmiddels zijn er een stuk of zes ‘kleintjes’, die nu in een eigen groepje bij elkaar zijn gezet. ‘De grote kinderen doen werkjes en wij moeten spelen’, vertelde Axel erover. Toen hij nog de enige vierjarige was, deed hij zijn werkjes met de grotere kinderen mee.

Morgen spreek ik met de juf over hoe de eerste vier weken op school zijn gegaan.

~

When I picked up Axel from school, he was tumbling around a rack at the playground. That’s new. ‘Casper taught me’, he proudly said. Learned something new again!

Axel soon grows bigger and wiser now that he is in school. He likes doing tasks at school. They often play outside and he gets gymnastics classes three times per week. This week the teacher even assigned him a small task: he had to move the clothes pin to the next pictogram, which indicates the daily programme. The last pictogram indicates getting the coats before going home or to after school care.

Axel was the first four-year-old, who was placed in form 2. Meanwhile around six ‘little ones’ have started, who are now all together in a small group. ‘The bigger children do tasks and we have to play’, Axel told me about it. When he was still the only four-year-old, he did his tasks alongside the bigger children.

Tomorrow I will have a chat with his teacher about the first weeks in school.

Advertenties

7 gedachten over “Eerste maand op school / First month at school

    1. Misschien vind ik dat vooral jammer. De nieuwe kindjes komen vooral van de voorschool/peuterspeelzaal en voor hen is het al een avontuur om brood te eten zonder dat hun moeder erbij is… (School heeft continurooster). Ze zijn veel minder zelfstandig dan Axel met bv aan- en uitkleden (voor gym).

      Ik heb me jarenlang kapot verveeld op school en dat wil ik niet op Axel overdragen. Gerard heeft dat soort herinneringen niet aan de basisschool.

  1. Hij houdt nu nog van spelen , maar ook al van leren. Dat moet juffie dus goed weten. Ze heeft aan jou een goeie om mee over haar schouder te kijken 😉
    Wat voor onderwijssysteem hebben zij? Veel groepsgewijs of ook op het individu afgestemd?

    Je ziet aan de foto dat Axel alweer flink ‘ gegroeid ‘ is.
    Is dat al een schoolfoto of een foto van jullie laatste fotoshoot?
    Mooi.

    1. De afspraak met de juf is verzet naar volgende week, maar ik heb wel alvast gezegd dat Axel vindt dat hij te weinig werkjes krijgt. Ze zou hem ´hele moeilijke dingen´ geven :-).

      Het onderwijssysteem is formeel klassikaal met een verdeling in drie niveaus (laag, midden, hoog). Maar ze kunnen redelijk op individueel niveau aanpassen. Het is geen montessori, maar wel met veel elementen daarvan.

      De foto is inderdaad van de laatste fotoshoot. Ik zal er de komende dagen nog meer foto’s van plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s