De tweede Taxolkuur / Second round of Taxol

Taxus / Yew

Taxus / Yew

Na twee keer uitstel wegens te lage witte bloedlichaampjes kreeg ik vanmorgen alsnog voor de tweede keer Taxol. Het eerste wat de verpleging vroeg was waarom ik geen Neulasta had gekregen… Goeie vraag! Ik heb ze doorverwezen naar mijn oncoloog.

Het infuus liep snel in en ik zat gezellig met een vriendin te kletsen. Opeens kreeg ik het heel warm, alle bloed steeg naar mijn hoofd en ik had pijn in mijn schouders en bovenrug. Allergische reactie! Ik had er al over gelezen bij Pauline.

Het Taxolinfuus werd stopgezet, ik kreeg een extra spuit anti-allergiemiddel (Tavegyl) en 10 mg extra dexamethason bovenop de 8 mg die ik standaard al had gekregen. De reactie trok snel weg. Er werd nog een arts bijgeroepen, maar dat was zo’n jong, bang meisje dat ik medelijden met haar kreeg. Ze had echt geen idee wat ze zou moeten doen. De verpleging handelde het verder af.

Daarna is Taxol hervat, eerst op een laag inlooptempo, daarna weer normaal. Ik kreeg geen allergische reactie meer.

Volgens de verpleegkundige gebeurt zo’n allergische reactie alleen bij het eerste infuus als mensen al eerder met taxus in aanraking zijn geweest, bijvoorbeeld door het snoeien van een taxushaag in de tuin.
Op weg naar buiten heb ik bij oncologie nog even de bloeduitslagen opgehaald. De leverwaarden zijn in de afgelopen behandelvrije week nog wat doorgedaald. Over de marker kan ik morgen bellen.

Ik ben niet in slaap gevallen en heb ook geen slaperig gevoel van de medicijnen. De vriendin is met me meegegaan met het openbaar vervoer naar huis. In plaats van in bed ben ik op de bank gaan liggen, terwijl Axel met zijn trein speelde. Na de eerste kuur zou dat te druk voor me zijn geweest, want Axel speelt vooral noodgevallen na met veel sirenes en helicopters. Nu ging het goed. Na de eerste Taxol was ik te moe om aan tafel te eten, maar ik denk dat dat nu wel gaat lukken.

~

Two rounds of chemotherapy have been postponed because of too few white blood cells. This morning I received Taxol again, for the second time. The nurses’ first question was why I had not received Neulasta in my situation… Good question! I referred them to my oncologist.

The IV dripped in quickly and I had a nice chat with a friend. I suddenly got very warm, all my blood flew to my head and my shoulders and upper back started to hurt. Allergic reaction! I had read about it at Pauline’s blog.

The Taxol IV was stopped, I got an extra boost of anti-allergic medicatioin (Tavegyl) and 10 mg dexamethason on top of the 8 mg standard dose. The reaction disappeared soon. They called for a doctor, but that was such a young, scared girl that I felt pity for her. She really had no clue what to do. The nurses handled it all.

Taxol was re-started, first at low speed, then back to normal. I had no further allergic reactions.
The nurse told me that such a reaction can happen during the first IV, but only for people who have been in touch with taxus before. For instance by cutting a taxus (yew) hedge in the garden.

I picked up my blood results at oncology on the way out. The liver values decreased a bit further in the past treatment-free week. I can phone about the marker tomorrow.

I did not fall asleep and the medication did not give me a sleepy feeling. A friend accompanied me on the public transport trip home. Instead of in bed I lay on the couch, while Axel played with his train. After the first Taxol IV that would have been too much for me, because Axel mainly replays emergency situations with many siren sounds and helicopters. Things went well now. Last time I was too tired to have dinner at the table, but I think I can do that tonight.

17 gedachten over “De tweede Taxolkuur / Second round of Taxol

  1. Ik heb 6 taxus struiken in de tuin staan, die ik ook zelf snoei, maar geen allergische reactie gehad bij het Taxol infuus. Volgens mij is het gewoon persoonsgebonden. Maar gelukkig dat het verder goed ging Diana!!!

    1. Zes??? Dan was je al immuun!

      Ik lees op internet dat het ook allergie voor het oplosmiddel kan zijn geweest. Mijn reactie was trouwens niet zo heftig als van Pauline, het ging heel snel over en het tweede deel is op normale snelheid ingelopen.

    1. Nee, niet benauwd, vooral snel oplopende bloeddruk, rare smaak in de mond en pijn in bovenlijf.

      Gaven ze jou niks? Ik heb extra Tavegyl gekregen (dacht ik, het was zo’n zelfde spuit) en een extra zakje dexa (denk dat ik morgen stuiter!).

      Ik was vooral blij dat de kuur verder door kon gaan zonder afbreken. Mijn arts is gebeld om het door te geven, maar ik kon in ieder geval door.

      Ik was gewaarschuwd door jouw blog en de verpleegkundige was ook heel alert. Ik zat, tegen de verwachting in, de hele tijd te kletsen met vriendin en werd opeens stil. Dat was wel een teken dat het niet goed ging! Ik heb me vooral op mijn ademhaling geconcentreerd. Was die niet-afgemaakte zwangerschapsyoga toch nog ergens goed voor!

  2. Dat zelfs de verpleegkundigen erom vragen! Het lijkt wel of het zhuis dit medicijn toch zelf moet betalen. Zo’n allergische reactie lijkt me eerlijk gezegd héél erg griezelig om mee te maken. Je schrijft er heel rustig over. Dat je netjes aan je ademhaling dacht 😉 Heel goed hoor!
    Die dokter zit vanavond in haar boeken te kijken wat ze de volgende keer moet doen 😉
    fijn dat je waardes weer verder gedaald zijn! en dat na één taxol!

    1. Diana was enorm koelbloedig, Ellen! En nadien leek het alsof er niets gebeurd was. Ze trok later zelfs nog even een sprintje op de roltrap toen de trein al klaar bleek te staan 😉

        1. Het is vooral met dank aan Paulines verhaal dat ik wist wat ik kon verwachten. Ik was niet benauwd, maar had wel een droge mond/keel en een shockreactie. Mijn bloeddruk liep heel snel op. Vandaar die concentratie op de ademhaling.

          Had ik gemeld dat ik ook nog 10 mg dexa extra kreeg? Ik stuiterde gewoon die roltrap op!

          1. Ben benieuwd of je nog hebt geslapen met zo veel Dexa! Je werd vooral heel erg rood, van het ene op het andere moment. Was heel raar om te zien…

          2. Ja ik heb goed geslapen. Vandaag had ik wel rode wangen, maar dat was de vorige keer ook na Taxol met dexa. Het was een vrij acute reactie die ook snel weer over ging.

  3. Dacht dat je vroeger het blog van Pauline ook gelinkt had, maar zie het niet meer. Ik ontdekte vanmiddag op het internet, dat er achter haar naam helaas ook een sterretje moet komen te staan. Ze is op 3 juli jl. overleden

    1. Pauline had me gevraagd de link naar haar site weg te halen, omdat ze haar blog privé wilde houden. Ze kreeg veel bezoekers doorgelinkt en werd ook door een tv-programma benaderd. Dat wilde ze niet. Niet lang daarna is ze helaas overleden.

  4. Beste Diana,

    Geeft niet, ik was ook een van die bezoekers die via jouw site bij Pauline terecht was gekomen. Heb vandaag gezien dat dat nog voor de diagnose DCIS van vorig jaar medio juni was. Inmiddels is er bij mij voor de tweede keer borstkanker geconstateerd, nu eind juni van dit jaar, Inmiddels weer twee keer geopereerd en begin september volgens de (adjuvante) bestralingen gevolgd door de (eveneens adjuvant) chemo- en hormoontherapie. Ik ben wel wat ouder dan dat jullie zijn/waren (jaargang 1960), maar toch….

    Groet,

    Effi Anoniem

Geef een reactie

