De dag erna / The day after

Witte (leukocytes) en rode (erythroytes) bloedcellen en bloedplaatjes (platelets)

Witte (leukocytes) en rode (erythroytes) bloedcellen en bloedplaatjes (platelets)

Ik had niet serieus gedacht dat mijn bloedwaarden vandaag zover hersteld zouden zijn dat ik alsnog de afgezegde chemo kon krijgen. Sowieso was het de vraag of ik die geannuleerde plek wel terug kon krijgen, zeker als dat via een andere oncoloog moest omdat mijn eigen arts er niet is.

Mijn hoop was dat de witte bloedcellen toch een behoorlijke stijging zouden laten zien, zodat ik er misschien een kuur voor vrijdag uit kon slepen. Dat bleek niet zo: ze waren in een etmaal gestegen van 1.47 naar 1.71. Dat is nog zo ruim onder het minimum van 3.0 dat ik geen afspraak bij een oncoloog heb gevraagd. De bloedplaatjes waren ook gestegen en vielen nu weer binnen de norm (150).

Op de uitdraai van de bloeduitslagen zag ik dat mijn leverwaarden inderdaad met 30% zijn gedaald. Dit geldt voor gamma-GT, alkalisch fosfatase en bilirubine. De verlaging van bilirubine had ik zelf al gezien aan mijn ochtendurine. Die was wat roodachtig door het weglekken van rode bloedcellen. Dat is sinds een paar dagen veel minder. ASAT is iets minder gedaald (van 80 naar 70), maar laat ook een daling zien. ALAT is normaal.

Na het bezoek aan oncologie ben ik in het restaurant koffie gaan drinken met een vriendin, die me eigenlijk vanmiddag bij de chemo zou komen ophalen. Lekker bijgepraat en daarna naar huis gegaan. Ik voel me verder helemaal niet ziek, al merk ik wel dat ik wat sneller buiten adem ben als ik bijvoorbeeld lopend telefoneer. Ik fiets ook wat langzamer.

Eerder schreef ik over Neulasta, een injectie die de witte bloedlichaampjes op peil houdt. Ik lees op internet tegenstrijdige berichten of Neulasta mogelijk is bij wekelijkse Taxol. Het wordt wel gegeven bij tweewekelijkse Taxol.

Het grootste gevaar van lage witte bloedcellen is dat je een infectie oploopt. Daarom heb ik mijn geplande verjaardagsfeest voor de familie dit weekend geannuleerd. Twintig man in de woonkamer leek me nu een te groot besmettingsrisico. Ik moet echt niets oplopen voor a.s. woensdag, anders krijg ik weer uitstel.

Morgenochtend ga ik eerst werken en daarna sporten. Gewoon doorgaan en uitkijken voor zieke mensen lijkt me nu het verstandigste.

~

I had not seriously expected that my blood values would recover, within a day, to the necessary level for getting the cancelled chemo anyway. It was already doubtful if I could claim back my cancelled time slot, especially when I had to arrange that through another oncologist. My own doctor is away for a week.

I hoped that the leukocytes would show a reasonable increase, so that I could ask for chemo on Friday. They did not: they had increased from 1.47 to 1.71 in 24 hours. That is still well below the 3.0 minimum, so I did not ask for an appointment with an oncologist. Platelets had gone up, too, and were within the normal range (150).

The blood results print-out showed that my elevated liver values have indeed decreased by 30%: gamma-GT, alkalic phosphatase and bilirubin. I had already noticed the bilirubin decrease in my morning urine. It has been reddish for a while because of leaking erythrocytes. This reddish colour diminished in the past few days. ASAT decreased a bit less (from 80 to 70), but does show a decrease. ALAT is normal.

After my visit to the oncology ward I drank coffe with a friend, who was supposed to pick me up from chemo today. We had a very nice chat, after which I went home. I do not feel sick at all, but notice that I am easier out of breath, for instance when I use my cell phone while walking. I cycle a bit slowlier, too.

I mentioned Neulasta earlier on, an injection to prevent low leukocytes. I read contradictory reports on the internet if Neulasta is feasible for weekly Taxol. It is given in case of bi-weekly Taxol.

The main risk of low leukocytes is getting an infection. This is why I have cancelled my planned birthday party for my relatives. Twenty people in the living room seemed too big a risk at this point in the chemo cycle. I really should not pick up anything before next Wednesday, or I will have another delay.

I will work again tomorrow morning and go to fitness after work. Just continuing my life and watching out for ill people seems the wisest thing to do.

6 gedachten over “De dag erna / The day after

  1. Het zit je niet mee! Weten ze bij Axel op school en op de BSO dat je extra alert bent op infecties? Starten op school is niet helemaal zo erg als de eerste winter op een kdv, maar het is wel een fase waarin sommige kinderen weer even extra virussen mee naar huis nemen, meen ik.
    Succes alvast voor volgende week.

  2. Is het een optie om twee-wekelijks aan de Taxol te gaan? Zodat je je afweer met Neulasta op peil kunt houden? Want hij (zij?) slaat aan, dus dat is positief. Virussen zijn overal… wat doe en laat je en vermindert dat het risico? Dat lijkt mij behoorlijk puzzelen.
    Liefs en dikke (virtuele, zonder virussen) zoenen alvast voor je verjaardag!

  3. Over school zou ik me niet zo’n zorgen maken. Met 4 jaar kdv heeft Axel al superveel weerstand opgebouwd. Vic was na kdv op de basisschool eigenlijk nooit ziek.
    Wat is het toch lastig als de geleerden het ook niet weten. Die neulasta zou je zo goed helpen.
    Kan het zijn dat ze met uitzaaiingen daar anders mee omgaan? Dat dan de regelmaat van iedere week minder belangrijk is dan bij curatief? En dat ze dus dan ook niet zo snel naar neulasta grijpen? Ik wens je een fijne werkdag toe in ieder geval!

  4. Het grootste risico bij te lage leukocyten zijn de virussen en bacterieen die IN je lichaam leven. Normaal gesproken, bij een goede weerstand blijven ze ‘ slapend’. Maar nu, bij te lage trombocyten kunnen ze gemakkelijk ‘ wakker ‘ worden en hun verwoestende werk doen. Dus dat die leuko’s omhoog moeten is duidelijk. En oppassen aan de schoolpoort, in grote groepen blijft ook nodig,

    Ik hoop zo dat die neulasta kan. Zonodig naar een twee. Wekelijks schema. Je oncoloog komt wel met nhet beste schema voor je. Maar al dit gedoe en de onzekerheid waarin je nu zweeft is extra belastend.

    En jij wordt dus 41. Nu vier je het dus klein. Dat het toch een feestelijke dag mag worden. 13 jaar na dato alweer. Dat er nog meer achteraan mogen volgen!

  5. Jammer van je verjaardagsactiviteiten! Maar die kuur moet a.s. woensdag gewoon doorgaan, dat is nu belangrijk. Ik duim heel hard door voor een snelle stijging van de witte bloedcellen.

Geef een reactie

