Stout en verliefd / Naughty and in love

m j u resizedNa een week kan ik wel zeggen dat Axel het leuk vindt op school. Hij vindt het leuk om ´werkjes´ te doen, was erg enthousiast over de gymles (‘er was een trampoline!’) en durft in de kring gewoon mee te praten.

‘Axel lijkt niet echt een starter’, zei een van zijn juffen vorige week.

Eigenlijk vind ik het nu een voordeel dat hij bij groep 2 is geplaatst. Ook al zijn de kinderen reusachtig groot in mijn ogen, ze gaan al een tijd naar school en zijn dus helemaal gewend.

‘Twee jongens wouden mij vechten’, vertelde Axel over het buitenspelen, ‘ maar ik… (en hij verkneukelde zich bij de herinnering)… ik ging weglopen! Ik ging rennen naar mijn maatje!’

Zijn maatje is een lief groot meisje van zes, dat over hem moedert voor zover hij het toelaat. Ze heeft een lange paardestaart, groene ogen en kleine krulletjes langs haar gezicht.

Er schijnen twee meisjes verliefd te zijn op Axel en hij is zelf ook al verliefd, maar hij wil niet zeggen op wie. Ik denk dat het op zijn maatje is. Een meisje met een koninginnenaam, zoals veel meisjes van haar generatie.

Als we samen van school naar huis lopen vertelt Axel over de stoute jongens uit de klas. Hij geeft zo verdacht veel details dat hij met zijn neus bovenop hun acties moet hebben gestaan. Of hij heeft zelf meegedaan.

Stout zijn geeft kennelijk status in een kleuterklas.

Axel zit pas een week op school en is al zoveel gegroeid.

~

After one week I can definitely say that Axel likes school. He enjoys the ‘working’, was very enthousiastic about gymnastics class (‘we had a trampoline!’) and is not too shy to join the conversation with the other children.

‘Axel does not seem to be a starter’, one of his teachers told me last week.

I actually consider it an advantage that he has been placed with group 2 (second year of primary school). Even though all these kids are amazing giants in my view, they have been going to school for quite some time and are totally at ease.

‘Two boys wanted to fight me’, Axel told me about the time they played outside, ‘but I… (and he enjoyed the memory again)… I ran away! I ran to my buddy!’

His buddy is a sweet big six-years-old girl, who mothers over him as far as he lets her. She has a long ponytail, green eyes and small curls along her face.

Two girls seem to be in love with Axel and he is also in love, but refuses to say with whom. I think it is with his buddy. A girl with a queen’s name, like many girls of her generation.

When we walk home from school Axel tells me about the naughty boys. He gives so many details about their activities that I become suspicious. Either he was standing next to the boys or he was naughty himself.

Being naughty apparently gives you status at kindergarten.

Axel has been in school for only a week and has already grown so much.

8 gedachten over “Stout en verliefd / Naughty and in love

  1. Wat een heerlijk verhaal om te lezen. Ik heb de hele tijd een big smile op mijn gezicht en een warm hart als ik lees wat Axel allemaal meemaakt , zegt en trots over vertelt. ‘ stout ‘ is dus niet alleen iets voor heleen en marlies ;-). Ook Axel intrigeert het. Dat wordt nog wat!

    Mooi om te zien en van te genieten he , hoe een week school zijn ontwikkeling in sneltreinvaart voortduwt.

Geef een reactie

