Vetera(a)n

EinsteinOp chemogebied ben ik een veteraan. Bijna halverwege mijn 25e kuur: 4x AC in 2002, 3x AC en 3x CMF in 2009/2010, 10x Xeloda in 2011/2012 en nu 5x Xeloda sinds eind 2013. Mijn chemoleven had ik altijd militair georganiseerd. Eten en drinken op vaste tijden, een vast tijdstip voor mijn dagelijkse wandeling en een strakke routine.

Vanmorgen lag ik tot 11 uur in bed koffie te drinken. En nee, daarna voelde ik me slechter in plaats van beter.

Het is een drukke tijd met Axels eerste schooldag, een oncoloog die met één telefoontje de hakken-over-de-sloot-euforie verpestte, een Zometa-infuus, werkoverdracht en vier verjaardagsfeestjes in acht dagen. (Drie van Axel, dat dan weer wel).

Mijn eerste oncoloog (eind 2001) was een oudere man met wild grijs haar, die op Einstein leek. Zijn belangrijkste advies voor de chemo was ‘blijf nooit in bed liggen, daar word je alleen maar slechter van’. Je moet opstaan, je wassen en aankleden en de dag beginnen. Daarna mag je op de bank hangen. Als je dagenlang in bed ligt, gaat je darmwerking achteruit en verlies je spierkracht.

Ik heb me altijd aan zijn advies gehouden en moet dat nu ook weer gaan doen.

Bij deze Xelodakuren smaakt thee me slecht. Koude dranken (water, melk) kan ik goed drinken. Warme dranken zoals thee en koffie gaan veel slechter.

Ik weet dus wat me te doen staat: fris koud water drinken en ’s morgens direct onder de douche!

~

I am a chemo veteran. Almost halfway my 25th round: 4x AC in 2002, 3x AC and 3x CMF in 2009/2010, 10x Xeloda in 2011/2012 and now 5x Xeloda since late 2013. I had always organised my chemo life as if it were a military regime. Eating and drinking on schedule, a strict timing for my daily walk and strict planning overall.

This morning I lay in bed, drinking coffee, till 11 am. And no, afterwards I felt worse instead of better.

This is a busy time with Axel’s first day at school, an oncologist destroying close call euphoria by just one phone call, Zometa IV, transfer of my tasks at work and four birthday parties in eight days. (Three of them were Axel’s, I have to admit).

My first oncologist (late 2001) was an elderly man with wild grey hair, who looked like Einstein. His main advice for chemotherapy was ‘never stay in bed, because you will feel worse’. You have to get up, wash yourself, get dressed and start the day. When that’s done, you may lie on the couch. If you stay in bed for several days, your bowel function deteriorates and you will lose muscle power.

I have always stuck to his advice and have to get back doing so.

During these rounds of Xeloda, I don’t like the taste of tea. Cold drinks (water, milk) are fine. Warm drinks like tea and coffe are worse.

So I know what I have to do: drink fresh cold water and shower first thing in the morning!

11 gedachten over “Vetera(a)n

  1. Ik zal het advies van je oncoloog onthouden voor later Diana! Want ik ben inderdaad iemand die graag in bed blijft liggen. Maar hoppakee eruit dus. En daarna op de bank, indien nodig. 😉

    1. Hij was er misschien wel erg streng in (ik was met 28 jaar zijn jongste patiënt voor borstkanker). Maar ik moet zeggen dat hij met die darmwerking en dat in beweging blijven en naar buiten gaan wel gelijk had.

      Ik liep soms wel voetje voor voetje buiten hoor, zeker tijdens AC in mijn zwangerschap, en wist precies waar onderweg de bankjes en muurtjes stonden 🙂

  2. En elke dag een koud afdouchen zegt de iceman die in het Radboud via onderzoek gevolgd wordt. Zijn imuunsysteem schijnt spectaculair sterk te zijn. Hij adviseert daarnaast nog meditatie en diepe ademhalingen.

    Nou, fitness en yoga ( of pilatus) is al een mooi begin toch!
    Ik ga zo maar weer eens.
    Want je eerste oncoloog was wel een wijs man.

    Jij moet so wie so je bed uit om achterstanden weg te werken!
    Succes ermee.

Geef een reactie

