4

Vandaag was de dag waarnaar ik jaren had uitgekeken: Axels vierde verjaardag en zijn eerste officiële schooldag. Blij dat ik erbij was!

Samen met Gerard bracht ik Axel vanmorgen naar school. Heel bijzonder was het niet. We werden al vrij snel de klas uitgebonjourd. Niet door de juf, maar door Axel. Er lag al een werkje voor hem klaar en hij wilde beginnen.

Gisteren heeft hij zijn verjaardag (en afscheid) op het kinderdagverblijf gevierd. Hoewel een telefoontje van de oncoloog de sfeer in de ochtend enigszins bedierf, kreeg Axel daar weinig van mee. Hij zat zich vooral te verkneukelen over de komkommerkrokodil. ‘Misschien zijn de kindjes daar wel bang voor! Dan ga ik zeggen dat die krokodil niet echt is!’ De tomaten waren helemaal feest, voor Axel is er niets lekkerder dan tomaten.

Met mijn koekiemonstertrauma van twee jaar geleden nog vers in het geheugen wilde ik nu iets simpelers en gezonders. En voor wie denkt dat ik creatief ben: ik lees graag en had de krokodil eerder gezien bij Yousra. De juffen zeiden dat het lang geleden was dat een moeder zo creatief was geweest.

Volgens mij was het ook een tijd geleden dat er een gezonde traktatie was geweest, want ik hoorde Axel het afgelopen jaar alleen over cupcakes, pannenkoeken en – tragisch dieptepunt – zakken chips. Dan liever tomaten en komkommer (want de krokodil is ook aan stukken gesneden).

Vanmiddag heeft hij van zijn verjaardagsgeld zelf uitbreiding voor zijn treinbaan gekocht. Hij heeft er de hele middag mee gespeeld.

~

I had been looking forward to today for many years. Axel’s fourth birthday and his first official day in school. So glad I made it!

Gerard and I took Axel to school this morning. It was not very special. We were kind of sent out of the classroom. Not by the teacher, but by Axel. He had found a task on his desk and wanted to start.

Yesterday he celebrated his birthday (and farewell) at the daycare centre. Although the oncologist’s early phone call kind of destroyed the atmosphere, Axel did not really get that. He was very excited about the cucumber crocodile. ‘Some children may be scared! I will tell them the crocodile is not real!’ The tomatoes were another treat, it is the food that Axel loves best.

Because I still remember my cookie monster trauma of two years ago, I wanted something more simple and more healthy. Do you think I am creative? No, I love to read and had seen the crocodile at Yousra’s blog. The teachers said it had been a long time that a mother was that creative.

I think it was a long while ago that birthday treats were healthy, because I heard Axel only about cupcakes, pancakes and – all time low – bags of crisps. Then I prefer tomatoes and cucumbers (because the crocodile has been cut to pieces, too).

Axel bought extensions for his train set from his birthday money. He played with the train all afternoon.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

22 gedachten over “4

  1. Jeetje axel nu al 4.
    Wat is de tijd snel gegaan. Wat n klein humpie was hij nog toen ik voor het eerst voor hem mocht zorgen.
    Gefeliciteerd kleine grote man.

    En diana ik leef enorm met jullie mee.
    Sterkte de komende tijd.

    X karin

    1. Hij was pas zes weken toen hij bij jullie kwam. Ik moet terugzoeken hoe groot hij toen was, maar klein, erg klein. Zulke kleine, slanke baby’s heb ik sowieso later niet meer gezien. De meeste baby’s zijn een stuk voller als ze naar een kinderdagverblijf gaan.

  2. 😀 leuk!!

    Wat ziet de verjaardag van Axel er gezellig uit! Leuk in krokodillen thema. De traktatie is echt goed gelukt. Wat een perfecte krokodil 😉 Gaaf dat het toch altijd een succes is bij de kinderen…

  3. Ah, ik had dit nog niet gelezen voor ik je mailde.

    Ik heb je blogje hier voorgelezen. Dat jullie door Axel op zijn eerste officiele schooldag weggebonjourd werden, oh wat moesten we lachen. Kleine zoon is echt nu grote zoon.

    We genoten ook erg van de leuke 4 jaar foto’s .
    En dat dit mee hebben mogen maken vervult je vast met trots en kracht!

  4. Wat ziet de verjaardag er geslaagd uit! Heerlijk toch dat je als moeder helemaal de heldin bent met een prachtige krokodil. Wat sterk van Axel om zich zo makkelijk los te maken op zijn eerste dag, flinkerd!

  5. NIeuwe fase breekt aan, schoolgaand kind… Fijn dat hij er zo lekker aan begint! Balen (is dat het woord?!) van dat telefoontje gisteren. Ik had het gelezen maar wist geen reactie. Hopelijk valt het allemaal nog wat mee.

  6. Happy Birthday Axel! I love the crocodile idea- must try it for the next party. It’s so hard to avoid all those other sugary and salty treats. I hope Axel enjoys his new school and settles in quickly.

    1. Thanks, Aengus, the crocodile worked well and it can be made in 15 minutes (including washing the veggies). Axel does enjoy school a lot. Today was his first full day (morning and afternoon). On Wednesdays children go to school only in the morning. Has your son started school yet?

      1. Yes Felix is in school since last September, but he is in the “Petite Section” of a French school, which is really more like a kindergarten class. He gives us a daily report about the boys (only the boys) who were naughty that day. He never mentions himself.

        1. I thought Felix had just turned 4. Axel’s school is more organised than the childcare centre, where it was a lot of free play. He now has ‘works’, though that can be sorting things out or making a puzzle.

          When I picked Axel up this afternoon, he softly said about another boy (one metre away from us) that that was a very naughty boy. ‘He threw sand to others!’ I got a bit suspicious, so I asked ‘Who gave him the sand?’ ‘That was me!’, was Axel’s proud and honest reply.

Geef een reactie

