Vroeg telefoontje / Early phone call

komkommerkrokodil / cucumber crocodile

komkommerkrokodil / cucumber crocodile

Vanmorgen om half negen ging de telefoon: de oncoloog aan de lijn. En nee, dat was niet met goed nieuws. Mijn marker is gestegen. Niet verdubbeld of zo, maar wel meer dan 10% omhoog.

Ik was net bezig Axels traktatie in een boodschappentas te doen, bovenop de cadeautjes voor de andere kinderen. Vandaag was zijn laatste dag op het kinderdagverblijf.

Stond ik daar met een komkommerkrokodil in mijn ene hand, de telefoon in de andere hand en Axel tegenover me. Hij vroeg ‘heeft de dokter ook kindjes?’

Ik had al een afspraak bij de oncoloog staan op 5 maart en ze wilde me dan de uitslag van de scan geven. Maar als ik met taxanen moet starten, en dat lijk ik niet lang meer te kunnen vermijden, wil ik chemo’s op woensdag. Dan is Gerard thuis en de twee dagen daarna gaat Axel naar de buitenschoolse opvang. Dat biedt mij hersteltijd.

De oncoloog begreep de situatie en ik zie haar nu op 3 maart. De scan is de week ervoor. Er staat een chemoplek voor me gereserveerd op woensdag 5 maart. Als de scan meevalt, wordt de chemo geannuleerd.

Ik hoop dat het meevalt, maar als ik iets geleerd heb over mijn marker de afgelopen jaren is het dat hij ontzettend accuraat is.

Met toestemming van de oncoloog ben ik vanavond met de vijfde Xelodakuur gestart. Ze denkt dat de tabletten in ieder geval nog wel een remmende werking hebben.

Ik had vanochtend eigenlijk een cursus, maar die heb ik afgebeld. Een groot deel van de dag heb ik met collega’s zitten praten. En eigenlijk is in zo’n situatie ieder gesprek een slecht nieuwsgesprek.

Mensen zien aan mij niet hoe ziek ik ben. Met al die jaren hormoontherapie en zelfs nu met chemotabletten heb ik in de ogen van velen nog steeds een soort borstkanker-light.

~

The phone rang at 8.30 am: it was the oncologist. No, she had no good news. My marker went up. It did not double, but it increased by more than 10%.

I was just putting Axel’s treat in a grocery bag, on top of his presents for the other children. Today was his last day at the daycare centre.

There I stood with a cucumber crocodile in the one hand, my phone in the other hand en Axel right in front of me. He asked ‘does the doctor have children, too?’

I did have an appointment scheduled for 5 March and the oncologist wanted to give me the scan results on that day. But if I need to start taxane chemotherapy, something I cannot avoid for much longer, I want to have the chemotherapy on Wednesdays. Gerard is home on that day and Axel will go to after school care on Thursdays and Fridays. That gives me time to recover.

The oncologist understood and I will see her on 3 March. The scan is planned for the week before. She made a reservation for chemotherapy on 5 March. If the scan is fine, the chemo will be cancelled.

I hope that all is fine, but one thing I learned about my marker in the past years is that it is very, very accurate.

The oncologist agreed that I would start the fifth Xeloda round already tonight. She thinks that the tablets have a certain effect of slowing down the cancer.

I was supposed to go to a training course in the morning, but I called it off. I have been talking to my colleagues for a great part of the day. Actually under these circumstances every conversation is a bad news conversation.

People don’t see how ill I am. After so many years of hormonal therapy and even now, while on chemo tablets, in the eyes of many I still have a kind of breast cancer light.

27 gedachten over “Vroeg telefoontje / Early phone call

  1. Meid altijd lees ik, reageer niet altijd maar sit keer sta ik weer met een bek vol tanden. Wat had ik je een andere uitslag gegund…. Dikke zoen en powerstralen! Arja

  2. Wat naar toch om dat net nu te horen en in zo’n feestelijke voorbereiding . Ik had het zo anders voor je gewenst. Toch weer meer onrust en zorgen naast alle blije en trotse gevoelens over het meemaken van Axels 4 de verjaardag en het hem gaan begeleiden naar en toevertrouwen aan de ‘ grote school ‘ na het afscheid van de ‘ kleintjes’.

    De volgende voorbereidingen, scan en reserveren van de nieuwe chemokuur , zijn al gedaan. Jullie laten er geen gras over groeien. Maar ik zie je nog van te voren. Voor nu: Steuntje in de rug voor jou.

  3. Damn wat een timing…
    Ik hoop dat de reservering voor de chemostoel toch weer kan worden afgezegd. Zo niet, woensdag is mijn vrije dag, dus mocht je een keer gezelschap willen dan kom ik graag langs. Ondertussen duim ik door. Sterkte, wat een achtbaan aan emoties moet jij meemaken dezer dagen.

  4. Verdikkeme, had je zo graag langer op xeloda door zien gaan.

    Je schreef het misschien verkeerd, 10 % is toch minder erg dan een verdubbeling in jou geval ?

    Hoop dat je goed kan slapen en morgen toch kan genieten ondanks alles.

  5. Hè, shit zeg. 😦 Ik hoop dat de tumormarker niet meer accuraat is en dat de scan beter nieuws geeft. Maar ik snap goed dat je dat niet verwacht en dat de kans op een slecht beeld op de scan groot is.
    De keerzijde van er goed uitzien en veel ondernemen terwijl je zo ziek bent is inderdaad dat mensen denken dat het ‘allemaal toch wel meevalt’. En dat onbekenden nooit zullen raden dat je ziek bent. Het is pijnlijk om dan te moeten verdedigen (zo voelde dat bij mij in elk geval) dat je ongeneeslijk ziek bent.
    Diana, ik hoop dat die stoel leeg blijft op 5 maart.
    En, natuurlijk, dan nu even het leuke! Van harte gefeliciteerd met Axels verjaardag!! Wat een bijzondere dag voor jullie alle drie. 🙂 Er komen vast snel mooie blogs over de kleuterwijsheden en zijn avonturen in de klas.

  6. Vandaag is de grote dag. Axel is 4 jaar en gaat voortaan alle dagen naar school. Van harte gefeliciteerd! En geniet samen!

    En wat een mooie komkommerkrokodil. Jouw creativiteit neemt met de jaren toe. Geweldig die bewonderende enthousiaste gezichtjes bij deze mooie kunsttractatie. Vonden ze hem meer om naar te kijken dan om op te eten? ;-)))

  7. Hoera Axel is jarig! Gefeliciteerd met jullie kersverse kleuter! Ik hoop dat jullie (toch) een fijne verjaardag hebben vandaag!

    Want wat een belabberde timing… Juist nu een toegenomen tumormarker 😦
    Ik duim natuurlijk heel hard mee dat de chemo nog een tijd kan uitgesteld kan worden!
    Dikke knuffel, Natalie

  8. Wat een leuke gezonde traktatie😀
    Vandaag is de dag…..van harte gefeliciteerd met Axels verjaardag.

    Ik hoop ook dat die stoel op 5 maart leeg blijft en jij verder kunt met de Xeloda.

    Knuffel van Ellen.

  9. Allereerst van harte gefeliciteerd met de verjaadag van jullie toffe zoon, Axel. Wat was het gezellig met hem de laatste keer. Ik heb nog spijt dat ik hem zo zat te plagen met de pudding. Soms vergeet je gewoon dat hij pas (net) vier is omdat ie zich al zo groot gedraagt. Nu is hij officieel een kleuter! We wensen jullie een hele mooie dag. Voor Axel op school en voor jullie met het wegbrengen en ophalen.
    Maar de timing van het bericht over de tumormarker was natuurlijk belabberd. Daar sta je dan, alles voor elkaar, met volle handen en een kind en dit slechte nieuws. Ik wens je sterkte voor nu. We denken aan jullie en wensen je alles wat je nodig hebt. Liefs, Esther

  10. Arme jij, met je komkommer in de ene hand en die telefoon in de andere. Wat een spagaat, een feestje vanwege Axels vierde verjaardag en zulk slecht nieuws tegelijkertijd. Sterkte, maar voor vandaag vooral gefeliciteerd met je grote zoon!

  11. Eerst het belangrijkste: van harte met jullie zoon! Ik hoop dat het een dag is zonder al teveel zorgen en met veel hartverwarmende moedermomenten. Wat een tegenvaller dat bericht van je gestegen marker, wederom spannende tijden, sterkte! Er wordt veel aan je gedacht.

  12. Diana en Gerard, Van harte gefeliciteerd met Axel zijn 4e verjaardag!! Hopelijk hebben jullie ondanks het vervelende nieuws toch een leuke dag samen!! We denken aan jullie…!

  13. Ik had zo gehoopt hier ander nieuws te kunnen lezen!
    Een gelukkige verjaardag voor Axel!!
    Hopelijk slagen jullie erin de zorgen even opzij te zetten en er toch een leuke dag van te maken.

  14. Van harte gefeliciteerd met de verjaardag van Axel.
    Als je thuis wordt gebeld, betekent dat meestal niet veel goeds, maar hier had je toch zeker niet op gerekend, ook al omdat de dag ervoor alles wat positiever leek.
    Ik hoop toch dat je nog lang met kwaliteit van leven kan genieten van je gezinnetje!!!

  15. Van harte gefeliciteerd met de vierde verjaardag van jullie zoon. Ik denk dat jullie er een prachtige dag van gemaakt hebben. Vandaag is vandaag. Morgen zien we wel weer verder.
    Nog een hele fijne avond!

  16. Lieve Diana
    Van harte gefeliciteerd met je grote zoon. Er wordt weer een enorme flexibiliteit van je gevraagd, wat ontzettend balen van die tumormarker. Fijn dat alles ‘in kannen en kruiken’ is voor eventuele chemo, dat geeft organisatorische rust. Ik hoop zo ontzettend dat het nog niet nodig is!!
    Liefs, Pauline

    (Ik kreeg ook van de week weer de opmerking ‘misschien als je over een tijdje weer wat beter bent’ waarop ik zei dat de verwachting niet is dat ik fysiek nog beter wordt… Het blijft lastig te begrijpen die light variant die dodelijk is….:-(

    1. Inderdaad, mensen zien het niet. Toen ik op mijn werk vertelde dat ik minder ging werken kreeg ik ook van dit soort reacties. Tot ‘genezing’ aan toe. Mensen bedoelen het goed en willen een soort hoop geven, maar ik voel me soms zo in herhaling vallen. Nee, de uitzaaiingen gaan niet weg. Ook niet als ik geen koffie meer drink of veel broccoli eet (wat ik al doe trouwens, met een kleuter in huis eet je veel broccoli 🙂 )

  17. Hoi Diana,

    hé wat een domper op de 4e verjaardag van jullie lieve zoon Axel. En wat een leuke laatste dag had moeten worden (ik zie dat aan de leuke foto van die krokodil) op het kinderdagverblijf is toch allemaal weer anders gelopen. Maar toch Diana, van harte gefeliciteerd jullie 3 en Axel in het bijzonder. Het doet me goed dat zoveel mensen hebben gereageerd en onthou dat we je allemaal steunen door dik en dun. Spreek jou en Gerard binnenkort weer, Frank

  18. Niet geheel onverwacht, maar wel een enorme tegenvaller 😦 ik heb echt hard geduimd voor je 🙂
    Enneh bk-light…… Ik zou eerder zeggen Bk-6XL, wat een onwetendheid.
    Sterkte!

Geef een reactie

