Hakken over de sloot / Close call

64293Deze blog typ ik met naast me een apotheektasje met de tabletten voor de vijfde Xelodakuur. Ik mag door, al voelt het als ‘hakken over de sloot’.

Mijn leverwaarden zijn verder doorgestegen. De oncoloog denkt dat dit deels door de leveruitzaaiingen zelf komt en deels door de toxische therapie (de chemo dus). De CT-scan liet na de derde kuur wel verkleining zien (minder dan 20%, dus ‘stabiel’, maar toch verkleining) en die scan is leidend. Ik heb nog steeds geen leverklachten.

De oncoloog zei dat ze vooral naar ASAT en ALAT kijkt. Die waarden zijn wel verhoogd, maar nog niet ‘in de honderden’, wat volgens haar de grens zou zijn om te stoppen met Xeloda. ALAT is 37, terwijl de normaalwaarde maximaal 30 is. ASAT heb ik niet opgeschreven, maar die is nog lang geen 100.

De leverwaarden waren volgens de oncoloog niet te hoog om hierna met andere chemo’s (taxanen) door te gaan en dat vond ik geruststellend.

Ze vond mijn voeten er OK uit zien, al zijn de voetzolen deels gaan vervellen. Mijn handen vond ze erg rood, maar ik wilde nog geen dosisverlaging, dus ik start woensdagavond de nieuwe kuur op 100%. Wel ga ik de zalfhandschoenen ook overdag dragen. De Bepanthenzalf blijft veel beter op mijn voeten zitten dan op mijn handen.

De marker was nog niet bekend toen ik bij de oncoloog zat. Als de marker stabiel is, volgt na zes kuren weer een CT-scan. Als de marker is gestegen, wil ze de CT-scan vervroegen en die na deze vijfde kuur doen.

Het kan me niet schelen hoe dicht mijn hakken bij die slootrand waren: Axel wordt overmorgen vier. En zijn verjaardag is zijn eerste schooldag. Gerard en ik kunnen hem op die dag samen naar school brengen en weer ophalen terwijl ik nog steeds in behoorlijk goede conditie ben en mijn eigen haar nog heb.

Tegen alle verwachting in.

~

I type this blog with a pharmacy bag on my desk: the Xeloda tablets for the fifth round. I may continue, though it feels like a close call.

My liver values have continued to rise. The oncologist thinks that this is partly caused by the liver mets and partly by the toxic therapy (that is the chemo). My CT scan showed shrinking mets after three rounds (less than 20% shrinkage, so ‘stable’, but shrinkage anyway). The scan is leading. I still have no liver complaints.

The oncologist said she focuses on ASAT and ALAT. These values are elevated, but not yet ‘in the hundreds’, where she said I would have to stop Xeloda. ALAT is 37, while it should be below 30. I did not write down the ASAT value, but it is well below 100.

The liver values were in the oncologist’s opinion not too high to continue with other chemo (taxanes) after Xeloda, and that was reassuring to me.

She considered my feet OK, even though the skin partly renewed on the soles of my feet. She said my hands were very red, and yes they are, but I found it too early for a dose reduction, so I will start the new round still at 100%. I will wear ointment gloves during the day, though it makes me look like Michael Jackson. The ointment sticks to my feet a lot better than to my hands.

The tumour marker was not yet known when I saw the oncologist. If the marker is stable, I will have another CT scan after round six. If the marker has increased, she wants the CT scan already after the fifth round.

No matter how close this call was: Axel will turn four the day after tomorrow. And he starts school on that same day. Gerard and I will take him there together and pick him up while I am still in pretty good condition and still have my own hair.

Against all odds.

17 gedachten over “Hakken over de sloot / Close call

  1. Ha Diana
    Je conclusie is mooi en het belangrijkst! Je bent er als je zoon 4 wordt! Wat een enorme mijlpaal. Ontzettend balen van die leverwaarden maar als de oncoloog zegt zich zorgen te maken bij een waarde in de honderden dan zit je daar nog behoorlijk van af! Ik hoop dat het nog even (heel lang!) zo blijft!
    Liefs Pauline

  2. Wat een spannend gebeuren allemaal hè maar gefeliciteerd met het NU en het feit dat je Axel op zijn vierde verjaardag zelf naar school kan brengen. Is toch TOP!

  3. Heb je ook glitters op je handschoenen? 😉
    Hoe fijn dat jullie samen Axel naar zijn eerste schooldag kunnen brengen overmorgen!! Heeft hij er zelf ook veel zin in?

  4. Woensdag mag je alweer beginnen aan je vijfde xelodakuur. Je oncoloog heeft nog geen zorg om je hogere leverwaarde, dus jij ook nog maar niet doen. Of sta je erg te wiebelen daar aan de rand van de sloot?

    Je oncoloog houdt nu alles goed in de gaten. Je bent bij haar in goede handen! Ik hoop wel heel erg voor je dat je ook nog door mag met kuur zes straks. En daarna die CT scan pas nodig zal zijn.

    En woensdag met zijn drietjes naar school. Loopt er een cameraploeg mee?
    Want zoiets bijzonders moet toch echt wel vereeuwigd worden.

    Vanmorgen is hier iets op de post gedaan!
    Om jullie feestdag mee te doen opfleuren!

  5. Wat heerlijk. Niet dat van die hakken over de sloot (dat had wat ruimer gemogen) maar dat Axel zijn vierde verjaardag en eerste schooldag samen met zijn vader en moeder meemaakt! Veel plezier alvast xxx

  6. Toch goed nieuws. Soort van. Hoe zijn die kuren? Die krijg ik waarschijnlijk ook. Ik herkende de naam van jouw blog. De oncoloog had het over 3 weken elke week een kuur en dan een week pauze, maar eerst een week vakantie boeken om de kuren eromheen te bouwen. En afkicken van de Afinitor. Volgens mij begin ik me al minder depri te voelen na drie dagen zonder. Heerlijk.

    1. Yvonne, ik weet niet zeker of je over dezelfde kuren praat. Xeloda zijn tabletten, die je 14 dagen slikt (’s morgens en ’s avonds na het eten). Daarna heb je 7 dagen pauze. Xeloda is min of meer de lichtste chemo en je hoeft er niet voor naar het ziekenhuis, omdat je geen infusen krijgt.
      Drie weken een kuur en dan een week vrij lijkt me een ander middel.

  7. Met je hakken over de sloot is in ieder geval met droge rode voeten Axel wegbrengen voor z’n eerste schooldag! Wat een heerlijk moment om met z’n drietjes mee te maken. X

  8. Gefeliciteerd! Ik ontmoette je voor het eerst toen je zwanger én chemokaal was. Dan is een zoon van vier jaar een enorme mijlpaal. Ik hoop dat het een mooie dag wordt voor jullie alle drie.

    PS Fascinerend wat een ander perspectief de foto’s van Axel bieden, ik heb er erg van genoten.

  9. Axel wordt 4 jr en gaat naar school, en jij gaat hem brengen met Gerard, dat was 4 jr geleden een droom en nu werkelijkheid, ik wens je een hele fijne dag toe, en op naar de 5de verjaardag van Axel, je hebt het tot nu toe gered, ik ga er gewoon domweg vanuit dat je nog verder kan
    fijne dag jullie 3-tjes

Geef een reactie

