Drukke tijd / Busy period

SchoolHouseEen collega van me nam twee weken vrij toen haar zoon naar school ging. In dezelfde periode ging haar dochtertje wennen op een ander kinderdagverblijf (naast de school van haar zoon). Ik vond die vrije dagen toen nogal overdreven. Inmiddels kan ik zeggen dat ik ook aan vakantie toe ben.

Behalve wennen op school gaat Axel volgende week ook nog proefdraaien op de buitenschoolse opvang, waar hij straks twee middagen per week naartoe gaat. Met zijn juffen en met de BSO-leiding heb ik gesprekken aangevraagd om ze in te lichten over mijn gezondheid. We hebben een nieuwe drinkbeker en een fruittrommeltje aangeschaft. En zijn gymschoenen moeten nog schoongemaakt worden.

Dus voor ons is het intensief. Maar voor Axel nog veel meer. Na het wennen was hij doodmoe. Donderdagmiddag heeft hij alleen nog naar Brandweerman Sam gekeken, zijn favoriete serie over een dorp in Wales, waar nog geen twintig mensen wonen, van wie er vier bij de brandweer werken. Voor ieder noodgeval sturen ze een helikopter.

Bij vlagen stapt hij van de bank af en speelt hij zelf Brandweerman Sam na. Daarna gaat hij weer liggen, liefst onder een dekentje.

Vrijdag heb ik een onverwacht inkijkje bij de BSO gekregen. De afspraak met de locatiemanager was verzet, maar ik had de oude afspraak niet uit mijn agenda gehaald. Ik kreeg thee, terwijl Axel direct met een brandweerauto ging spelen. Het was huiselijk ingericht met een huishoek, een bouwhoek en nog een paar speelplekken. Er waren maar zeven kindjes, van wie er een ook nog afscheid nam. Na alle wachtlijstperikelen had ik dit niet verwacht.

Drie dagen van de week zit de BSO stampvol: maandag, dinsdag en donderdag. Zo vol dat er nu al wordt gezegd dat er op dinsdag voor Axel ‘nooit plek zal zijn’. Op vrijdag zijn er dus zeven kindjes en op woensdag maar drie.

Ik was eigenlijk van plan de BSO op vrijdag om te ruilen voor de maandag zodra dat mogelijk was, omdat dat beter uitkomt met mijn werk. Maar misschien kijk ik het nog even aan. Axel vond het er super, hij wilde eigenlijk niet weg. Morgenochtend gaat hij voor de tweede keer wennen op school.

~

One of my colleagues took two weeks off when her son started school. During these same weeks her daughter started at another daycare centre (next to her son’s school). I found it a bit exaggerated (back then). Right now I can say that I do need a holiday.

Apart from taking a look at school Axel will also start getting to know the after-school activities, which he will attend two afternoons per week. I have planned meetings with his primary school teachers and with the after schoolcare manager to inform them about my health situation. We bought him a drink bottle and a fruit box. And we still need to clean his sport shoes.

So this is intensive for us. Even the more so for Axel. He was exhausted after taking the first look at school. On Thursday afternoon he did nothing else than watching Fireman Sam, his favourite films about a Welsh village with less than twenty inhabitants, four of whom are with the fire brigade. They send out a helicopter for each emergency.

During brief waves of energy he gets off the couch and plays Fireman Sam. Then he lies down again, preferably under a blanket.

I got an unexpected sneak preview at the after school care last Friday. My meeting with the centre’s manager had been rescheduled, but I had forgotten to remove the old appointment from my calendar. I got tea, while Axel started playing with a fire brigade’s car. The place was very cosy, with a ‘home corner’, a ‘building corner’ and some other places to play. There were only seven children and one of them had his farewell party that afternoon. After all that waiting list trouble this was not what I had expected.

After school care is overcrowded three days per week: Mondays, Tuesdays and Thursdays. It is so fully booked that they let us know that there will ‘never’ be a spot for Axel on Tuesdays. On Fridays there are seven children and on Wednesdays only three.

It was my intention to switch Friday for Monday as soon as possible, since it suits me better at work. But we may keep the Friday for a while. Axel loved it and did not want to leave. He will take a second look at school tomorrow morning.

 

12 gedachten over “Drukke tijd / Busy period

  1. het is nu druk en straks zal dat nog wel even zo zijn. met name die bso achter de school zelf aan is best wel veel voor zo’n jongetje. Ik zou zéker die vrijdag bso aanhouden. Hij komt dan met het weekend zoveel relaxter thuis. Wat kan jou dat nou schelen dat dat beter op je werk uitkomt. Axel is toch veel belangrijker dan je werk?

    1. Oh ik wil zeker niet mijn werk boven Axel stellen, maar nu zit de BSO op twee dagen achter elkaar aan het eind van de week. Anders was het beter verspreid (maandag-donderdag).

      Maar de rust van de vrijdag-BSO (met wel Axels vriendinnetje aanwezig) is ook wat waard. Zij gaat trouwens ook op maandag, dus dat maakt niet uit.

      1. Mijn ervaring is dan weer dat ze op vrijdagmiddag vaak moe zijn van de week en misschien liever thuis willen spelen. Maar voor een kleine groep is ook heel wat te zeggen. I en S gaan op dinsdag en donderdag en dan zijn er echt forse groepen. S was trouwens wel eerder gewend op de bso dan op school. Daar is het toch wat overzichtelijker en hoef je niet van alles (kring, werken & spelen etc).

        1. BSO op dinsdag en donderdag is echt niet haalbaar, dan moet je volgens mij echt al drie andere kinderen op die dagen op de BSO hebben. Iedereen wil de dinsdag omdat dat overal vergaderdag is. Zowel bij Gerard als bij mij is dinsdag de dag dat iedereen aanwezig moet zijn op kantoor.

          Behalve vrij spelen organiseren ze ook workshops, variërend van kleien tot dansen. Dat is op wisselende dagen en je moet ervoor intekenen. Kinderen kunnen dan kiezen of ze mee willen doen aan de activiteit of zelf willen spelen.

          Axel heeft gisteren op school ook al met een jongen op de glijbaan gespeeld. De juf vond dat hij heel snel gewend was en makkelijk contact legde.

      1. ( ik reageer even hierin, want het lukt me niet onderaan te reageren. Krijg geen ‘ ‘ plaatsknop’ ????)

        Axel is vandaag dus voor de tweede keer wennen op school. Ik ben benieuwd hoe het gegaan is. Het is toch Gerards oppasdag vandaag? Dus hij heeft hem weggebracht en opgehaald? Benieuwd hoe het voor papa was.

        Ik herinner me dat Noa ook zo moe thuis kwam de eerste tijd. Ze mocht van school af en toe een middagje bijkomen thuis. En ze wilde op een bepaald moment zelf tussen de middag overblijven op dinsdag, want haar vriendinnetje bleef dan ook op school.

        Je zult zien, Axel is zo aan gewend aan alles. En mama en papa ook. En zijn ontwikkeling gaat heel snel met sprongen vooruit. Echt leuk om mee te mogen maken.

        1. Ja, Gerard heeft (nog even) ouderschapsverlof op maandag. Hij gaat straks op woensdagochtend thuiswerken en is dan ’s middags vrij. Hij haalt Axel zo op.
          De juffen hebben ook aangegeven dat Axel tot de zomer ook middagen thuisgehouden kan worden om uit te rusten als dat nodig is. Hij is pas met 5 jaar leerplichtig. Op Axels school blijven alle kinderen over (continurooster) behalve op woensdag, dan zijn ze ’s middags vrij.

  2. Tja: Norbert Puk en Mark Voet komen nou eenmaal vaak in de problemen he? Fijn dat Tom dan met de helicopter komt 😉 Hier ook zo’n BS-fan. Hij wil steeds touwen met een lus er in om mee te spelen: “dat is het dubbele harnas, mam!”.

    Rustige dagen op de opvang zijn trouwens echt fijn hoor: kan veel schelen qua energie dus goed dat je het nog even aankijkt.

    Het wennen gebeurt hier pas eind februari, maar we leven er al naar toe. Er wordt per maart een nieuwe klas voor late instromers gestart, dus de eerste maand met maar 7 kinderen; scheelt vast ook energie…

Geef een reactie

