Kijken op school / Taking a look at school

Ver vooruitlopen op weg naar school / Walking ahead on the way to school

Ver vooruitlopen op weg naar school / Walking ahead on the way to school

Het eerste kwartier op school heeft Axel af en toe tussen zijn vingers doorgegluurd. Hij hield steeds zijn handen voor zijn ogen. Op verzoek van de juf ben ik nog even in de klas gebleven. Hij is alleen vanmiddag geweest.

De juf was aardig en de kindjes waren lief. Ze hadden naar zijn komst uitgekeken.

´Ik ben Axels maatje´, zei Emma tegen me. Ik weet nog niet wat dat inhoudt. Axel was totaal overdonderd door al die grote kinderen. Hij had geen oog voor zijn maatje.

Op het kinderdagverblijf is Axel een stoere held, die niet meer zelf het speelgoed opruimt, maar kleinere kinderen loopt te commanderen. Hier was hij veruit de kleinste. De nieuwe kleuters komen tot de zomer bij groep 2. Axels klasgenoten zijn minimaal een jaar ouder.

Na school heeft hij weinig verteld, alleen dat hij buiten van een heel hoog blok was afgesproken. En dat Emma dat niet durfde.

~

Axel peeked through his fingers from time to time. He spent the first fifteen minutes in the classroom covering his eyes with his hands. At the teacher’s request I hang around for a while. He only went in the afternoon.

The teacher was nice and the children were sweet. They had been looking forward to Axel’s arrival.

Eigen kapstok / Own hatstand

Eigen kapstok / Own hatstand

‘I am Axel’s buddy’, Emma told me. I don’t yet know what that means. Axel was clearly impressed by all these big children. He did not look at his buddy.

Axel is a cool hero at the childcare centre. He does not tidy up the toys anymore, but tells smaller children how to do it. In this classroom he was by far the smallest kid. The new pupils enter in form 2 (until summer). Axel’s classmates are at least one year his senior.

He did not tell me much after school, just that he jumped off a very high piece of wood when they played outside. And that Emma did not dare to do that.

12 gedachten over “Kijken op school / Taking a look at school

    1. Daar heb ik een heel ingewikkeld verhaal over gehoord van de schooldirecteur. Volgens mij snapte niemand van de ouders het.

      Het heeft ermee te maken dat de kleuters uit 2009 na de zomer al naar groep 2 gaan. Kleuters vanaf januari 2010 gaan na de zomer naar groep 1. Tot de kerstvakantie zijn de groepen 1 opgevuld met nieuwe kleuters, nu gebeurt dat met de groepen 2.

      In Axels groep 2 zitten nog maar 18 kinderen en daar komen er tot de zomer een stuk of 10 bij (inclusief drie buurjongetjes, die hij al kent).

      De nieuwe kleuters waren qua geboortemaanden niet evenredig over het jaar verdeeld, waardoor een startersgroep (“groep nul”) tot februari nauwelijks aanwas zou hebben.

      Daarom hadden ze het zo gedaan.

  1. Zo wordt een groot jongetje ineens weer even klein hè, mooie mijlpaal om zoveel redenen, ontroerend. Bij de school voor mijn kinderen is een maatje iemand die je beetje helpt met bijv je jas of met wie je in de rij staat, kleine dingen. Werkt erg goed, ze leren samen dingen oplossen. Als Axel zijn eerste verlegenheid heeft overwonnen kan hij zich optrekken aan de oudere kleuters, kan fijn zijn voor hem. Hij is al best wijs toch? Geniet van de mooie momenten.

  2. Zijn maatje helpt hem een beetje op weg en staat met hem in de rij.

    Wat een vreemde constructie zeg. Ik vind hrt al bijzonder dat het geen 1/2 groeprn zijn maar dat ze er nu voor kiezen een groep 1 en een groep 2/0 te maken vind ik wel heel apart.

    Voor Axel kan hrt wel gunstig zijn dat hij kindjes heeft waar hij zich aan op kan trekken.

    Wanneer gaat hij weer?

  3. Ik zie het met een glimlach op mijn gezicht voor me. Stoere, bijdehante, goedgebekte Axel ineens verlegen gluren door een spleetje van zijn handen voor zijn gezicht. Lief en helpend zo’n Emma naast hem. Dat verlegene is van korte duur geweest als hij al van hogere blokken als zij durft te springen.

    Ik zie uit naar de foto’s.

      1. Ja onderweg was het nog een held. Van de paniekerige, bange Axel bij de deur van de klas heb ik maar geen foto gemaakt. Het was zo zielig… Bij het naar huis gaan was hij wel weer OK en spraakzaam hoor, maar die entree was echt overdonderend voor hem.

  4. Mooie foto! En wat een stoere Axel, die zich ondanks zijn angst toch staande weet te houden. Op de school van I en S zijn er alleen combinatiegroepen 1/2. Ik kan me nog heel goed herinneren dat ik vooral de groep 2-meiden enorm groot en assertief vond toen I voor het eerst ging wennen…Goed dat hij een maatje heeft, zodat hij wat houvast heeft aan het begin. Een mijlpaal hoor! Ben zo blij dat jij hem hierin kunt begeleiden.

  5. Ik kan de systematiek niet goed uitleggen omdat ik hem zelf maar half snap. Het jaar start met kleine groepen 1 en 2 die allemaal worden aangevuld met vierjarigen.

    Toen ik vier jaar geleden de rondleiding kreeg hadden ze nog heterogene 1/2 groepen, maar daar zijn ze de afgelopen jaren weer van afgestapt.

    Voor Axel is het denk ik qua werkjes goed dat hij bij grotere kinderen zit. Motorisch verwacht ik dat hij ook wel mee kan komen. Maar oh wat zijn die 5-jarigen groot!

    1. Sommigen zijn ook al zes neem ik aan? S is in oktober naar school gegaan en is ook nog de kleinste (niet meer de jongste). Maar zij was al gewend om op school te komen en kende al veel kleuters, met een zus in groep 2. Als ik het zo lees van Axel zal hij inderdaad prima in staat zijn om werkjes te doen. S heeft die interesse nog niet, die doet alleen zandtafel, poppenhoek en kleitafel…

      1. Ja, ik denk dat er ook kindjes van zes bij zijn. Ze zijn Heel Groot :-). Die ‘werkjes’ zijn ook puzzels en bijvoorbeeld sorteeroefeningen (vierkantjes bij elkaar, alle rode vormen bij elkaar). Daar heeft Axel zeker interesse in.

  6. Hilarisch dat hij de kleintjes commandeert op het kinderdagverblijf. Maar hij zal zich zeker niet laten doen op school hoor.
    Jullie weten dat wel beter dan ik.
    Leuk om lezen. Big smile.

Geef een reactie

