Gek bloed, wel stabiel / Weird blood, but still stable

vraagtekenDe goede uitslag van de CT-scan was woensdag een grote opluchting voor me. Ik stond stijf van de zenuwen, hoe goed ik me verder ook voel op Xeloda.

De bloeduitslagen waren nog niet bekend toen we bij de oncoloog waren. Dat zijn ze nu wel. En ze blijven verwarrend.

Eerst het goede nieuws: mijn tumormarker is twintig punten omlaag. Niet echt een daling, want ik zit nog steeds hoog in de 700, maar min of meer stabiel.

Mijn leverwaarden blijven raar doen. Gamma GT is maar liefst 13x boven normaal, alkalische fosfatase is 2x verhoogd en ook bilirubine is een paar punten boven de norm. Op basis van mijn bloeduitslagen zou ik galproblemen hebben, zwaar alcoholist zijn of fors overgewicht hebben. Een acute galwegblokkade is dan het eerste idee, want ik ben niet te zwaar en ik drink niet. Maar van galproblemen heb ik helemaal geen verschijnselen: Ik heb geen buikpijn, ik ben niet moe, heb geen koorts en geen geelzucht. Integendeel, ik voel me juist heel goed. Ook de CT-scan laat geen uitzaaiingen in de buurt van de galblaas zien.

Verhoogde leverwaarden staan in de bijsluiter van Xeloda vermeld als mogelijke bijwerking, dus ik hou het maar even daar op. En ik ben dus extra blij met de stabiele marker en de stabiele CT-scan.

~

The good CT scan result I got last Wednesday was a big relief to me. I was extremely nervous, no matter how well I feel on Xeloda.

My blood results were not yet known when we saw the oncologist, but they are now. And they remain confusing.

First the good news: my tumour marker decreased by twenty points. Not really a decrease, because I am still high in the 700s, but more or less stable.

My liver values remain awkward. Gamma GT is no less than 13 times above the normal values, alkalic phosphatase has doubled and bilirubin is a few point above the norm. Based on these results I should be having problems with my gal bladder, or be an alcoholic or be seriously overweight. Gal bladder issues would be the most likely, since I have no overweight and I don’t drink any alcohol. But I have no gal problems: I have no stomach pain, I am not tired, I don’t have any fever or jaundice. Quite the contrary, I feel very fine. The CT scan shows no mets around the gall bladder either.

Elevated liver values are a known side effect of Xeloda, so I assume that’s what it is. And I am extra happy with my stable marker and the stable scan.

8 gedachten over “Gek bloed, wel stabiel / Weird blood, but still stable

  1. Diana, wat in de 1e reactie staat, kwam bij mij ook meteen op. Hebben ze wel de juiste persoon?…..?
    Heel mooi dat je je zo goed voelt!!

  2. Nu maar even die bloed uitslagen naast je neerleggen. De xeloda bijsluiter en je klachtenvrije conditie geven geen enkele aanleiding tot erover verder tobben. Je mag nu zeker nog 3 kuren door voor de scan weer gemaakt wordt. Dus tijd om weer enkele maanden wat ontspanner te leven.

  3. Wat verwarrend nog steeds, maar je voelt je goed (hoe gaat het met je voeten?) en de scan is goed, twee belangrijke en fijne feiten, dus voor nu eerst maar eens richten op die eerste belangrijke schooldag 🙂

  4. @goudblok en @jeannette, ik heb vaak kritiek op de gang van zaken in mijn ziekenhuis, maar de kans dat het bloed verwisseld is, is echt nihil. Ik haal zelf stickers bij de balie met mijn naam en geboortedatum, daarna word ik geprikt en in mijn bijzijn worden de stickers op de buisjes geplakt na een controle op geboortedatum.

    Die rare leverwaarden moeten echt van Xeloda zijn gekomen. De scan laat ook geen uitzaaiingen bij de gal zien. En van galuitzaaiingen krijg je echt acute klachten (hevige buikpijn o.a.).

    Vlak voor ik tijdens mijn zwangerschap de eerste AC-kuur kreeg, had ik een (gedeeltelijke) galblokkade. Nou dat voel je wel…

    @Elsfiederels, mijn voeten zijn OK, al gaat de rechtervoet een beetje vervellen bij de grote teen. Mijn handen zijn er deze keer slechter aan toe, ook omdat de zalf niet goed blijft zitten als ik dingen aanraak. Mijn werkplek op kantoor is vreselijk vettig. Ik denk dat ik morgen mijn Michael Jacksonhandschoentjes meeneem!

  5. Inderdaad verwarrend maar hou vooral de goede scan in gedachte!
    Soms doet het bloed rare dingen.
    Zo zijn bij mij AST, ALT en Gamma GT gedurende maanden te hoog geweest zonder aanwijsbare reden (wel tijdens T-DM1) en nu zijn plots AST en ALT weer normaal ( meer dan 5 maanden na stoppen T-DM1). Of het door de medicatie kwam is nooit duidelijk bewezen.
    Enkel Gamma GT nog een ietsje te hoog.
    Artsen hebben er geen verklaring voor.

    Hopelijk blijven de bijwerkingen draaglijk!

Geef een reactie

