Tellen / Counting

Op school moesten we vroeger rekenen met een blokkendoos. Alle tientallen en eenheden hadden aparte kleuren. Ik vond die blokken omslachtig en onnodig. Ik rekende veel sneller uit mijn hoofd.

Zelfs als ik alle sommen al af had (en goed opgelost!) moest ik van de juf die blokjes nog neerleggen. Met terugwerkende kracht denk ik dat de juf de sommen zelf niet kon oplossen zonder die blokjes.

d f g resizedBij Axel gaat het anders. Hij leert rekenen met Xelodatabletten.

Een volle strip zijn tien tabletten. Vanavond zaten er nog zes grote tabletten in de strip. Ik slikte er drie na het eten. Hoeveel zijn er dan nog over? Zonder enige aarzeling zei Axel ‘drie’. Bij de kleine tabletjes zaten er nog vier in de strip. Ik slikte er twee. ‘Nog maar twee!’, zei Axel.

Het knappe is dat hij de tabletten niet een voor een hoeft te tellen om te weten hoeveel het er zijn. Net als bij de stippen op een dobbelsteen ziet hij het aantal in een oogopslag.

Minder leuk is dat hij ook tabletten wil slikken, net als mama. Ik heb al vaak gezegd dat ze alleen voor mij zijn, want ik heb stoute cellen in mijn buik en hij gelukkig niet.

Tot nu toe stonden de Xelodatabletten hoog in een van de keukenkastjes. ‘Daar kan ik wel bij’, zei Axel, ‘dan pak ik gewoon mijn trapje!’ Staand op het aanrecht zou hij er inderdaad bij kunnen. Hij is vorige week al een keer op het aanrecht geklommen om een beker te pakken toen hij dorst had. En als Axel ergens zijn zinnen op heeft gezet, laat hij zich door niets weerhouden.

Xeloda staat nu dus in een afgesloten kast met de sleutel eruit. Sowieso tel ik de tabletten iedere ochtend en avond na om zeker te weten dat ik me niet heb vergist bij het innemen.

Bij het tellen mag Axel helpen, bij het innemen zeker niet.

~

Back in primary school we had to calculate using blocks. All tens and units had different colours. I found the blocks complicated and unnecessary. I calculated much faster without them.

Even when I had finished all my calculations (without a single mistake!) the teacher made me lie down those blocks. Looking back I think it was her who needed the blocks to solve the maths.

Things are different for Axel. He learns to calculate with Xeloda tablets.

A full strip contains ten tablets. Tonight I had six big tablets left in the strip. I took three of them after dinner. How many are left? Axel did not hesitate and said ‘three’. The other strip with smaller tablets had four left. I took two of them. ‘Only two left!’, Axel said.

The smart thing is that he does not need to count them one by one to know how many are left. Just like numbers on a dice, he sees it at once.

Less funny is that he wants to take tablets, just like mommy. I have explained to him many times that the tablets are just for me, because I have naughty cells in my stomach and he doesn’t.

Until now the Xeloda tablets stood on a high shelf in our kitchen. ‘I can get there’, Axel said, ‘I will just take my stairs!’. Standing on the kitchen counter, he could indeed reach them. And he climbed that counter on his own last week, when he wanted a cup because he was thirsty. When Axel has something on his mind, nothing can stop him.

Xeloda has moved to a locked cupboard with the key out. I count the tablets anyway, every morning and every evening, to make sure I made no mistake.

Axel may help when counting, not when taking medication.

8 gedachten over “Tellen / Counting

    1. Meestal wel, al is hij op het moment vreselijk driftig en baldadig. Bij alles wat we verbieden zegt hij ‘ik doe het lekker toch’ (en dat varieert van zomaar nummers op de telefoon intoetsen – en dan echt mensen bellen) tot wegrennen op een parkeerplaats met allerlei auto’s die achteruit rijden.

      1. Mogelijk verveelt hij zich, dat is vaak zo in de maanden voordat ze naar school gaan. I. had dat ook, die werd lastig en luisterde slecht. Zij was met 3,5 eigenlijk al klaar voor de basisschool. S. daarentegen vermaakte zich tot op de laatste dag nog prima in het peuteruniversum.

  1. Ooh, Diana, wat lees ik toch altijd met veel PLEZIER je blogs, wat weet je toch vaak van best verdrietige ervaringen weer leuke en positieve verhalen te schrijven. Je observaties zijn echt geweldig!
    Veel liefs, en sterkte ook met alle ‘achtbaanachtige’ ervaringen. Dapper!!! Marja

  2. Niet rekenen met blokjes, maar met xeloda tabletten. Modern thuis-onderwijs grijpt immers elke gelegenheid in het dagelijks leven aan om al spelend te leren. Zoals ook op die leuke foto: poppetje gezien, doos dicht.

    Axel kennende is hij iemand die graag alles uitprobeert en daarvan veel leert. Door het spelelement bij het klaarleggen van de xeloda pillen wordt voor hem het gevaar ervan misschien wel wat geelimineerd. Bovendien: verboden vruchten zijn zo aantrekkelijk voor een kleuter. Je kent het verhaal van Noa die mijn bloedverdunner ineens niet meer kon weerstaan.

    Jouw ‘ oranje snoepjes ‘ zijn nu veilig opgeborgen achter slot en grendel. Ik hoop niet dat hij dat nu beschouwd als verstoppertje spelen en misschien al op zoek is gegaan naar de sleutel!

  3. Het is een slim mannetje, lezen, rekenen, en motorisch ook al snel. Hij is echt héél erg klaar voor de kleuterschool. Als dat maar niet tegen gaat vallen. Vic verveelde zich erg het eerste jaar….
    En zeer verstandig, dat achter slot en grendel want je kunt jullie peuter/kleuter daar nu echt niet in vertrouwen!

    1. Ja, dacht ik ook net aan. Axel lijkt heel erg klaar voor de kleuterschool. Met wat hij nu al kan met letters en tellen gaat het kleuteronderwijs wellicht langzaam voor hem. Hij begint in groep 0 en pas september groep 1 niet? Juf moet meteen goed zorgen dat hij zich niet verveelt en dat hij zich kan blijven ontwikkelen.

Geef een reactie

