Kerst met Xeloda / Xeloda Christmas

Koken met Kerst werd er niet makkelijker op door Xeloda.

Door de prof van de second opinion en door mijn eigen oncoloog was ik al gewaarschuwd dat het hand-voetsyndroom deze keer eerder zou optreden dan in mijn vorige serie Xeloda-chemo’s. Dat blijkt helaas waar.

Dinsdag deed ik met Axel de laatste Kerstboodschappen. Een klein wandelingetje naar de winkel en daarna terug met twee redelijk volle boodschappentassen. Mijn voeten gloeiden en de handvatten van de tassen sneden zo in mijn handen dat ik de tassen in mijn ellebogen hing.

Pompoen snijden bleek een uitdaging. Juist een mes drukt erg op de handpalmen. Gerard heeft het snijwerk later overgenomen (en zei dat het mes wel scherp was). Vandaag heb ik een Zuidafrikaanse lunch gekookt als herinnering aan onze prachtige vakantie in Zuid-Afrika met pinguïns op het strand, de oceaan, safaritochten en Kaap de Goede Hoop.

Maar die rode handen en voeten zijn niet fijn. Dit was de tweede kuur pas en gelukkig neemt het gloeien nu (op de pauzedagen) wel af. Maandag heb ik weer controle.

~

Cooking at Christmas did not get any easier because of Xeloda.

The second opinion professor and my own oncologist had already warned me that hand-foot syndrome would come earlier than during my first series of Xeloda chemotherapy. I regret to say that this is indeed trus.

On Tuesday Axel and I bought the last Christmas groceries. A short walk to the supermarket and back with two reasonably full grocery bags. My feet were glowing and the bags’ handles cut my hands so severely that I carried the bags with my elbows.

Cutting pumpkins was a challenge. Knives put pressure on the palm of the hands. Gerard took over the cutting (and said the knive was sharp). I cooked Southafrican lunch today as a memory to our wonderful holiday in South Africa with pinguins on the beach, the ocean, safari trips and Cape of Good Hope.

But these red hands and feet are no fun. This was only the second round and I am glad the glowing decreases (on these tablet-free days). I will have a check again on Monday.

11 gedachten over “Kerst met Xeloda / Xeloda Christmas

  1. Heel vervelend die pijnlijke handen en voeten. Ik had best baat bij ureumzalf (te krijgen via de huisarts). Lekker dik insmeren en dan ’s nachts handschoentjes en sokken aan.

  2. Ook al is het voorspeld en daardoor verwacht, lastig is en blijft het. Fijn dat je een keukenhulp had. En het toch allemaal gelukt is en gezellig was. Want meteen beperkter erdoor kon je nu eigenlijk niet gebruiken natuurlijk.

    En het komt van binnen uit, dus smeren helpt hier niet echt tegen. Wat je natuurlijk al veelvuldig doet om geen kloven te krijgen.

    Maandag controle.
    Ik deed het echt heel goed op 75% xeloda.
    Waarschijnlijk gaat je oncoloog ook kuur-reductie voorstellen.
    Ga je er dan in mee?

    Sterkte maandag!

  3. Oei niet fijn dat het zo snel weer optreedt. Ik kan me het gevoel nog helder voor de geest halen. Sterke mannen maar boodschappen laten sjouwen, pompoenen snijden en melkpakken opendraaien! X

  4. Voor wat het waard is: hele pompoen 30 minuten in oven (180gr.) Daarna gemakkelijk te snijden (en verder te verwerken), geen gehamer en gezaag meer!

    Alle goeds voor jullie drieën in 2014.

  5. Hallo lieve Diana,

    Jammer om lezen dat je al zo snel bijwerkingen hebt!
    Hopelijk minderen die wat.
    Zelf niet gekookt op kerstavond of kerstmis, maar gisteren gaan uitwaaien aan zee.
    Zou dat pompoengedoe niet zien zitten 😉

    Net nog even gekeken naar die foto van Axel op het strand. Vind dat nu eens echt een topfoto. Indien ik in jullie plaats was, zou ik die heel erg vergroten en een mooie kader laten maken en laten schitteren aan de muur.
    Eerlijk gezegd, indien die op posterformaat zou bestaan, zou ik die direct kopen.

    Heel veel geluk en een goeie gezondheid gewenst voor 2014.
    Ook voor andere mensen die jouw blog lezen.

    Veel liefs,
    Mieke

  6. Hallo Diana, ook ik ben slachtoffer van uitgezaaide borstkanker (hormonaal Her2neu negatief). De eerste keer in 2005 (borst eraf en 6 AC-kuren, daarna 2,5 jaar tamoxifen, 2,5 jaar Aromasin en 2,5 jaar Letrozol). In juni 2013 bleek ik botuitzaaiingen in mijn bekken te hebben. Weer met Tamoxifen begonnen maar dat heeft maar een maand gewerkt. Nu ben ik aan de Afinitor met Aromasin. De enige bijwerkingen tot nu toe (2e maand) zijn vermoeidheid en aften. Zo pijnlijk. Heb al een vermogen uitgegeven bij de apotheek, maar niks helpt. Ik hoop dat dat nog overgaat. Mijn markers zijn van 67 naar 48 gedaald na de eerste drie weken Afinitor/Aromasin. Nu maar hopen dat het goed blijft gaan. Ook ik zit op WordPress.
    Ik wens je een heel gelukkig 2014!!

    1. Hoi Yvonne, dank je wel voor je reactie. Ik heb je blog inmiddels gevonden en volg jou nu ook.

      Zoals je misschien hebt gelezen (zie tag Afinitor uit de tagwolk) heb ik ook veel last van aften gehad, vooral op mijn onderlip. Ze heelden slecht. Al die smeerseltjes hielpen niks en sommige (Pyralvex) maakten het nog erger. Het beste hielp lidocaïnegel. Dat geneest niet, maar verdooft wel, waardoor ik tenminste weer redelijk kon eten. Wel fijn dat je marker zoveel daalt, waarschijnlijk heb je goede respons.

      Ook voor jou een heel gelukkig 2014 gewenst!

  7. @Marjon, ik heb nog zalfhandschoenen en denk dat ik die snel weer uit de kast zal halen. Ook om de zalf overdag beter te laten intrekken.

    @Annie, voor een dosisreductie vind ik het eigenlijk nog te vroeg, zeker omdat ik nog maatregelen kan nemen om de last van vooral mijn voeten te verminderen (zie nieuwe blog ‘aankopen’). Liggend op de bank heb ik nog steeds geen last, het gaat echt om lopen/wrijving. Gisteren zijn we met vrienden gaan zwemmen en dan is zo’n trapje bij het zwembad (iets ruw) echt superirritant. De roodheid neemt trouwens wel af in de pauzeweek, het leerachtige blijft wel. Ik hoop op 100% de CT-scan te halen, die ik waarschijnlijk na drie kuren krijg.

    @Pauline, Gerard haalt het overgrote deel van de boodschappen en kookt regelmatig. Verder hebben we een ochtend per week hulp en (sinds de vorige Xelodareeks) een vaatwasser. Maar met Kerst wilde ik zo graag zelf koken voor mijn familie!

Geef een reactie

