Zeuren helpt / Complaining is useful

Het is weer eens bewezen: zeuren helpt: Axel heeft een plek op de buitenschoolse opvang.

Ik werd vanmiddag gebeld met het goede nieuws. En zelfs nog met excuses dat ik niet eerder was gebeld na mijn mail van vorige week woensdag, waarin ik had aangegeven dat de onzekerheid rondom mijn uitgezaaide borstkanker de reden was dat we stabiele professionele opvang voor Axel zochten.

Ik houd er niet van om borstkanker in te zetten (of in te moeten zetten) om dingen gedaan te krijgen. En zeker na vier jaar op de wachtlijst voor de opvang had ik ook niet gedacht dat het nodig zou zijn. Maar net als in het ziekenhuis moet je op je strepen staan, anders krijg je niets voor elkaar.

De planningsmevrouw heeft ons donderdag en vrijdag aangeboden op de locatie die wij graag wilden: Axels eigen school. Maandag in plaats van vrijdag is in de toekomst eventueel mogelijk. Opvang op dinsdag is zelfs op lange termijn onhaalbaar.

Hier ben ik blij mee. Ik ga dan op maandag en dinsdag tot 15 uur werken. Daarna kan ik Axel uit school halen. Gerard is woensdags vrij en heeft dan de hele middag met Axel. En donderdag en vrijdag speelt Axel na school met zijn klasgenoten op het schoolplein. Met mijn resterende ouderschapsverlof bouw ik ADV op om een deel van de schoolvakanties vrij te kunnen nemen.

Het is een enorme opluchting dat het toch rondgekomen is.

~

It was proven again: complaining is useful: Axel got placed at the after school care.

I received a phone call with the good news this afternoon. I even got apologies that I had not been contacted earlier after my Wednesday’s e-mail, in which I had written that metastatic breast cancer was the reason we wanted stable and professional care for Axel.

I do not like to play the breast cancer card (or feeling that I need to play it) to get things done. And certainly after four years on the care centre’s waiting list I had not expected I would have to. Just like in the hospital, you have to be assertive to reach your goals.

The planning lady offered us care on Thursdays and Fridays at Axel’s own school. Monday instead of Friday is an option for the near future. Tuesdays are impossible, even in the longer term.

I am happy with this outcome. I will work until 3 pm on Mondays and Tuesdays and then go to school to pick up Axel. Gerard has a day off on Wednesdays and will spend a whole afternoon with Axel. And on Thursdays and Fridays Axel will play at school with his classmates. I have some parental leave left and can use it to take part of the holidays off.

It is a very big relief that it has all been arranged.

15 gedachten over “Zeuren helpt / Complaining is useful

  1. Fijn, dat geeft toch weer een stukje rust. Inderdaad jammer dat je dan de borstkanker moet inzetten, maar soms kun je niet anders!!!!! 👍

  2. Fijn dat hrt opgelost is.
    Al blijft het belachelijk dat je 4 jaar lang twee dagen bevestigd en dat dit niet kan.

    Maar goed dit is de beste oplossing dus ik ben blij voor jullie.

  3. Wat fijn dat het nu naar tevredenheid geregeld is. En ook binnen de mogelijkheden van gerard en jou. En voor Axel zelf ook het fijnste en leukste zo . Soms, ja soms kan je er niet omheen om je ziekte om legitieme redenen in te brengen. En dit was er zo een. Goed voor jezelf gezorgd, dat mag gerust hoor!

    Jullie kunnen nu eind deze week van de kerstvakantie gaan genieten.
    Ik wens jullie een sfeervolle en gelukkige tijd samen!

  4. Ik wil het bepaald geen zeuren noemen hoor. Je hebt hen gewoon op hun verantwoordelijkheden gewezen, en op die van jullie als ouders. Fijn dat het zo goed is opgelost!

  5. Fijn! Hoewel ik niet anders had verwacht ;). Geeft wel rust nu zeker. Wij hebben na de schoolwissel ook een BSO in de school en dat bevalt ons en de kinderen heel erg goed (hadden we voorheen niet, er zat soms een uur tussen uitgaan van de school en aankomst op BSO – was mede een reden voor schoolwissel).

    1. Het is precies gegaan zoals jij voorspeld had :-). Als het chaos is met de planning, kunnen ze je er ook tussen frutselen. Die planningmevrouw refereerde alleen aan mijn mail, niet aan borstkanker of wat dan ook.

      Het eerdere aanbod van vrijdagmiddag-BSO op een andere school was ook om een andere reden een waardeloos aanbod: die andere school gaat op vrijdag al om 12 uur uit en Axels school niet. Dan zou Axel na 15 uur nog even komen aanzetten, terwijl de rest al drie uur met elkaar speelt of aan een activiteit bezig is.

  6. Gelukkig! Nu is het goed geregeld!
    Ben je van plan om op termijn naar de maandag te switchen? Of wordt dat dan lastig op je werk? Wel heerlijk dat je tot 15.00 uur kunt werken en hem dan nog op kan halen. Hier zijn ze om 14.45 uur klaar, ik zou dan al rond tweeën weg moeten van mijn werk (en dan zeker geen vertraging met de NS oplopen).

    1. Die switch naar maandag-donderdag zou wat werk betreft handiger zijn, omdat vooral de maandag een drukke dag is. Maar medisch kan het handiger zijn om op donderdag en vrijdag opvang te hebben als ik na Xeloda aan zwaardere chemo’s moet. Een infuus zou dan op woensdag kunnen (als Gerard vrij is), dan heb ik daarna twee hele dagen om bij te komen. Voor Xeloda is dat niet nodig.

      Ik ga trouwens niet tot 15 uur werken, maar tot 14.45 uur. Op de fiets ben ik binnen een kwartier op school. Mijn plan is om vanaf half februari weer 36 uur te gaan werken (3×8 en 2×6) en het resterende ouderschapsverlof in te zetten als ADV, zodat ik een deel van de schoolvakanties vrij kan nemen. De school heeft een semi-continurooster met een vrije woensdagmiddag en vier dagen tot 15 uur.

Geef een reactie

