Herstart / Re-start Xeloda

Bij de apotheek kreeg ik vrijdag 84 grote en 56 kleine tabletten Xeloda mee. Precies genoeg voor twee weken.

Met nieuwe medicijnen zou ik anders nooit op vrijdagavond zijn begonnen, want als je bijwerkingen krijgt wil je niet in het weekend naar het ziekenhuis moeten. Maar Xeloda had ik al eerder gebruikt, dus wist ik dat ik het goed verdraag. Bovendien wilde ik snel starten vanwege de groei van mijn leveruitzaaiingen.

Van rode handen en voeten heb ik nog geen last. Wel smeer ik regelmatig mijn handpalmen en voetzolen in met crème om de huid soepel te houden.

De eerste paar dagen Xeloda zijn goed verlopen.

~

The pharmacy gave me 84 big Xeloda tablets and 56 small ones. Exactly enough for two weeks.

I would normally never have started new medication on Friday night, because I would have to go to the hospital during the weekend in case of side effects. But I had used Xeloda before, so I knew that I tolerate it well. Besides, I wanted to start quickly because of my growing liver mets.

I have no red hands and feet yet. I do apply cream regularly to keep my skin in good condition.

The first few days of Xeloda went well.

8 gedachten over “Herstart / Re-start Xeloda

  1. Hallo Diana,

    Je kent me niet, maar ik lees jouw blog al heel erg lang.
    Ben hier terecht gekomen via de blog van Rikkert.
    Met stijgende verbazing lees ik altijd jouw enorme medische kennis en blijvend positivisme.
    En natuurlijk lees ik met veel plezier de verhalen over jullie zoon Axel.
    Jammer genoeg moet je nu weer overschakelen naar Xeloda met die vervelende bijwerkingen. Wat een, excusez-moi le mot, ka uu tee ziekte!
    Bestaan er geen light Xelodapillen? 😉
    Ga donderdag aan jou denken.

    Ik wens je in ieder geval heel veel moed, sterkte en doorzettingsvermogen. Dat je maar gauw goede resultaten krijgt van de behandeling. Wat zeg ik? Bedoel natuurlijk supergoede resultaten.
    Een ijzeren sterke wil heb je al.

    Ik vind jou een prachtdame!

    Vergeet niet te lachen ook, want je weet, een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    Moet jou wss niet vertellen dat je zeker moet blijven genieten van het leven.
    YOLO!

    Zou zo zeggen : aaaaaaaaaaanvallen die stomme slechte cellen!

    Afsluitend nog dit : wil jouw zelfgeschreven blog nog minimum 30 jaar blijven lezen.

    You rule Lady!

    Liefs van mij

    1. Wat leuk om je reactie te lezen, Mieke! Ik vind het heel fijn dat meelezers nu reageren. Al jaren vraag ik me af wie al die bezoekers nu zijn :-).

      Ik heb Rikkert helaas nooit irl ontmoet, maar we ‘spraken’ elkaar tien jaar lang op diverse borstkankersites, inclusief borstkanker.net, de site van Nancy Wauters.

      Xeloda-light bestaat niet, wel kun je vaak minder pillen nemen. Xeloda is in lagere doseringen ook effectief. Maar ik begin maar met de hoge dosering!

      1. Wel, ben een vrouw, bouwjaar 1963, die van haar hobby zagen 😉 haar beroep heeft weten te maken, woon in West-Vlaanderen, Belgie.
        En als ik zo de tijden van mijn reacties bekijk, een beetje gestoord vermoed ik!
        Als extra info kan ik ook nog melden dat ik nu pitloze druiven aan het eten ben 🙂

        Jij ook bedankt voor jouw reactie. Was aangenaam verrast die te lezen.

        Take care Lady en wat goed dat je blijft fitnessen!

  2. Fijn dat de xeloda ‘ goed vallen ‘! Ik had eigenlijk ook niet anders verwacht, jij waarschijnlijk ook niet. En ik hoop dat ze nu nog net zo goed werken als de eerste keer dat je xeloda slikte. Werk je erbij? En fitness? Ik kon tijdens mijn xelodakuur heel goed fitnessen. Ik hoop dat jij dat ook kan, dat je je goede conditie met fitness op pijl kunt houden.

    1. Hoi Annie, ik werk tot nu toe gewoon door. Ik wil even kijken hoe het gaat voordat ik me eventueel gedeeltelijk ziekmeld. Vanavond heb ik weer gefitnesst. Ik stop nu met hardlopen en met roeien vanwege de druk op mijn handpalmen en voetzolen. Bij fitness heb ik overlegd over alternatieven. De instructrice raadt wandelen op de loopband (met helling) aan, naast fietsen en de crosstrainer (wat ik al deed). Meestal doe ik 3x 10 minuten cardio en daarnaast een kwartier krachttraining. Dat laatste kan ik gewoon blijven doen, dat is niet belastend voor handen en voeten.

  3. lieve Diana… de tijd vliegt en voor ons telt zeker ‘gebruik hem wel’ en ook ‘geniet’, enz…
    Hoop ook voor jou dat de Xeloda aanslaat.
    Ik nam de pillen in verschillende dosis (beginnende van 4000 mg per dag, naar 3600, 3200, en 2600 mg/dag – steeds lagere dosis door ernstige problemen met handen en voeten) en in 2011 nam ik die een jaar lang. Toen alles een beetje stabiel was zijn we even gestopt om m’n lichaam tot rust te laten komen en de hand- en voetproblemen wat te laten oplossen. Na 11 maanden Xeloda-stop (wat toch vrij lang was voor mij – gelukkig… ik kreeg wel continue Herceptin!) herstartte ik op 15 juli dit jaar vanwege nieuwe celgroei in de hals… In september werd ook nog een nieuw letsel vastgesteld onder m’n rechter sleutelbeen…
    Heb de indruk dat de Xeloda nog werkt bij me; afwachten tot de volgende controle of er al dan niet opnieuw letsels worden vastgesteld.
    Het valt me op – ook bij jou – dat mensen die met Xeloda behandeld worden die pillen los meekrijgen in het ziekenhuiss… Ikzelf moet die telkens bestellen in de apotheek per volledige doos.
    Veel groetjes,
    L

    1. Hoi Lucretia, wat fijn dat je zo lang respons op Xeloda hebt. En nog een lange behandelpauze tussendoor! Ik hoop dat je volgende controle goed zal uitpakken.

      Xeloda wordt hier in Nederland afgepast meegegeven, mede om de kosten te beperken. Ik heb nu alleen voor de eerste kuur tabletten meegekregen. De vorige keer kreeg ik wel voor drie kuren tegelijk, maar ook toen afgepast aan wat bij mijn lengte en gewicht wordt voorgeschreven (3600 mg/dag). Anders blijven alle patiënten toch met halve dozen zitten? Nu houdt de apotheek voor mij de voorraad bij, dat vind ik veel praktischer.

Geef een reactie

