Vooruitgang / Improvement

Al eerder blogde ik dat ik weinig nieuws had en dat is eigenlijk nog steeds zo.

Ik voel me goed op tamoxifen. Beter dan op Afinitor en aromasin.

Vooral met fitness merk ik dat mijn conditie nu snel beter wordt. Bij intervaltrainingen op de fiets zit ik nu twee niveaus hoger dan vorige maand (toen ik zes maanden Afinitor slikte). Ook slaap ik nu prima. Het is ook vroeg donker, dat helpt natuurlijk. En Axel spookt minder vaak middenin de nacht. Deze week heb ik al twee keer doorgeslapen tot de wekker, dat is de hele zomer niet gebeurd.

De lastigste bijwerking van tamoxifen is verstopping. Regelmatig heb ik het gevoel dat er een baksteen in mijn buik zit omdat ik meerdere dagen niet naar het toilet kan. Irritant en helaas herinner ik me dit uit het eerdere tamoxifentijdperk (2002-2007). Meer dan ‘veel drinken, veel fruit, veel vezels’ kan ik er niet aan doen. Eventueel zou ik naar mijn werk kunnen lopen in plaats van fietsen. Lopen stimuleert de darmen.

Vanmiddag heb ik bloed laten prikken en woensdag krijg ik de uitslagen van de oncoloog. Ze was redelijk optimistisch over ‘op tamoxifen naar Zuid-Afrika gaan’, dus ik heb er wel vertrouwen in dat ik deze medicijnen nog langer kan blijven slikken.

~

I wrote another blog that I did not have much news and that is still true.

I feel fine on tamoxifen. Better than I did on Afinitor and aromasin.

Especially while fitnessing I notice how my condition improves. I cycle (interval training) and have gained two levels compared to last month (when I had taken Afinitor for six months). And I sleep well again. It gets dark early, that helps. And Axel is less often awake in the middle of the night. But this week I twice slept until the alarm. That has not happened any time in summer.

Tamoxifen’s most inconvenient side effect is obstipation. I often get the feeling as if I have a brick in my stomach. I cannot go to the toilet for several days. It is frustrating and, unfortunately, I remember this from my earlier tamoxifen period (2002-2007). I cannot do much else than ‘lots of liquid, lots of fruit, lots of fibers’. I could additionally walk to work instead of cycling. Walking stimulates the bowels.

I had my blood drawn in the afternoon and will see the oncologist on Wednesday for the results. She was quite optimistic about ‘going to South Africa while still on tamoxifen’, so I am quite confident that I can take this medication a bit longer.

5 gedachten over “Vooruitgang / Improvement

  1. Ik kreeg van het AVL magnesium. Dat schijnt goed te helpen de boel op de juiste zachtheid te houden. Ik moet zeggen ik grijp er nu af en toe (als ik veel pijnstillers gebruik bijvoorbeeld) nog wel naar. Werkt voor mij heel goed.

    Ik ben ook optimistisch over op Tamoxifen naar Afrika.
    Het komt nu wel echt dichterbij.
    Aftellen 🙂

  2. Wat fijn dat je je zoveel beter voelt, dan kun je ook met veel meer vertrouwen op reis Diana.
    Nog even spannend die uitslagen dat wel. En ook wel prettig dat Axel doorslaapt nu. Dat geeft zoveel meer rust in huis. Als je uitgeslapen bent voel je je een ander mens!

  3. Wat fijn dat het zo goed gaat Diana! Heerlijk dat je beter slaapt, goede nachtrust is echt zo belangrijk om je overdag ook goed te voelen. Jullie kunnen lekker op reis!

Geef een reactie

